IBPP4/443-361/13/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-361/13/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług spedycji międzynarodowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług spedycji międzynarodowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 września 2013 r. znak: IBPP4/443-361/13/BP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Firma "X" jest płatnikiem podatku VAT i świadczy usługi spedycji międzynarodowej i krajowej. Klientami Wnioskodawcy są m.in. firmy dokonujące wymiany towarowej z krajami trzecimi w rozumieniu ustawy VAT. Spółka otrzymała od firmy będącej płatnikiem podatku VAT dwa zlecenia obejmujące swoim zakresem organizację transportu eksponatów wystawowych (grafiki, rzeźby, obrazy, banery, itd.) na trasie.... Organizacja transportu odbyła się z wykorzystaniem karnetu ATA.

Po wykonanej usłudze Spółka wystawiła na zleceniodawcę fakturę VAT gdzie w przypadku trasy Białystok - Kijów (Ukraina) zastosowano stawkę VAT 0%.

Jako udokumentowanie zasadności zastosowania stawki VAT 0% uzyskano:

* list przewozowy

* kopię karnetu ATA na której widnieją pieczęcie urzędu celnego otwierającego karnet ATA oraz urzędu celnego granicznego potwierdzającego przekroczenie granicy Polski.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, że:

* podmiot będący usługobiorcą jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług a mianowicie jest podmiotem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 oraz posiada siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce;

* wniosek dotyczy usługi spedycyjnej towaru jadącego z Polski do państwa trzeciego (Ukraina)

* na liście przewozowym nie ma pieczęci urzędu celnego granicznego;

* za wykonaną usługę została wystawiona faktura;

* zdaniem Wnioskodawcy na podstawie posiadanej kopii karnetu ATA na której widnieje pieczęć granicznego urzędu celnego potwierdzającego wywóz towarów można stwierdzić, że przewóz towarów był dokonany w ramach świadczonej przez Wnioskodawcę usługi spedycji międzynarodowej udokumentowanej listem przewozowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

1.Czy na fakturze za usługę spedycyjną polegającą na organizacji transportu pod osłoną karnetu ATA towaru (grafiki, rzeźby, obrazy, banery, itd.) jadącego na wystawę z Polski do kraju trzeciego zastosowano właściwą stawkę VAT tj. 0% czy też powinna być zastosowana stawka 23%.

2.

2.Czy są potrzebne jeszcze inne dokumenty na podstawie których można zastosować stawkę VAT 0% w ww. opisywanym przypadku.

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka VAT w opisywanym przypadku organizacji transportu towaru z Ukrainy do Polski powinna być 0% gdyż zgodnie z art. 28b ustawy miejscem świadczenia usługi jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. w opisywanym przypadku zdaniem Wnioskodawcy miejscem świadczenia usługi jest Polska.

Zgodnie z art. 41 pkt 4 ustawy - w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0% jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, że przedmiotem interpretacji jest zastosowanie stawki 0% dla świadczonej usługi spedycji międzynarodowej.

Opierając się na przepisach dotyczących miejsca świadczenia usługi a w szczególności wg art. 28b pkt 1 miejscem świadczenia usługi będzie terytorium Polski gdyż siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy znajduje się na terenie kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 stawkę podatku 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów m.in. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.

Również w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawodawca wspomina, że przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 art. 83 ust. 3.

Zgodnie z ust. 5 art. 83 dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Biorąc pod uwagę powyższe zdaniem Wnioskodawcy posiadanie karnetu ATA z pieczęcią urzędu celnego jest wystarczającym dowodem na potwierdzenie przekroczenia granicy gdyż ustawodawca dopuszcza oprócz listu przewozowego "inny dokument" jako dowód przekroczenia granicy.

Reasumując stawka VAT w wysokości 0% jest stawką prawidłową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Powyższy przepis wprowadza powszechność opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności.

W myśl art. 2 pkt 1 i 5 przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a, natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 i ust. 2 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika a przepisy art. 28e, 28f ust. 1, 28g ust. 1, 28i, 28j i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Trzeba tutaj wskazać, że na potrzeby określania miejsca świadczenia usług stosownie do art. 28a pkt 1it. a podatnikiem są m.in. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6.

Mając na uwadze, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzą wyjątki od reguły określonej w art. 28b, a usługobiorca jest podatnikiem VAT. Oznacza to, że miejscem świadczenia przedmiotowej usługi, a tym samym opodatkowania, jest Polska.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie z podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast na mocy art. 83 ust. 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile są związane z międzynarodowym transportem towarów, po spełnieniu określonych warunków, korzystają z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% podatku.

Przedmiotem wniesionego wniosku, jak zaznaczył Wnioskodawca, są usługi spedycji międzynarodowej wykonywanej w relacjach transportowych związanych z wywozem towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego (Ukraina).

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca dokonuje transportu towarów pod osłoną karnetu ATA będącym specjalnym międzynarodowym dokumentem celnym, który umożliwia i usprawnia czasową odprawę celną towarów, wywożonych w celach akwizycyjnych i wystawienniczych, a także wyposażenia zawodowego. Karnet ATA eliminuje zawiłą procedurę celną związaną z odprawą czasową. Użytkownik karnetu nie musi wypełniać dokumentu SAD, deklaracji celnych, czy też składać depozytów na wszystkich przekraczanych granicach. Dokument ten został opracowany przez Radę Współpracy Celnej z pomocą Międzynarodowego Biura Izb Handlowych, działającego przy Międzynarodowej Izbie Handlowej w P.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest kwestia możliwości opodatkowania stawką preferencyjną w wysokości 0% usługi spedycyjnej polegającej na organizacji transportu pod osłoną karnetu ATA towaru (grafiki, rzeźby, obrazy, banery i inne) z miejsca nadania znajdującego się na terytorium Polski do Ukrainy. Dodatkowym dokumentem, który posiada Wnioskodawca jest list przewozowy. Na liście przewozowym nie ma pieczęci granicznego urzędu celnego, jednakże Wnioskodawca wskazuje, że na podstawie posiadanej kopii karnetu ATA na którym widnieje pieczęć granicznego urzędu celnego można stwierdzić, że przewóz towarów był dokonany w ramach świadczonej przez Wnioskodawcę usługi spedycji międzynarodowej udokumentowanej przedmiotowym listem przewozowym.

Rozważając przedmiotowy problem zwrócić należy uwagę na okoliczność, ze towar objęty karnetem ATA na podstawie którego towar jest przemieszczany nie podlega w tym czasie należnościom celnym i innym opłatom ani środkom polityki handlowej, przy czym zarówno tożsamość towaru, jak i jego stan nie mogą zostać w żaden sposób naruszone.

Jak wskazano wyżej, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są, w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), (...).

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będąc w posiadaniu faktury i listu przewozowego dokumentującego usługę spedycji międzynarodowej tj. przemieszczenia towaru z terytorium kraju na terytorium Ukrainy oraz kopii karnetu ATA w której widnieje pieczęć granicznego urzędu celnego na podstawie którego można stwierdzić, że transport towarów objętych tym karnetem był dokonany w ramach świadczonej usługi udokumentowanej ww. listem przewozowym, ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dotyczących świadczonych usług spedycji międzynarodowej. Powyższe bowiem będzie potwierdzało w jednoznaczny sposób fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim transportowanych w ramach ww. usługi towarów.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl