IBPP4/443-359/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-359/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego wynagrodzenia w ramach realizowanego projektu polegającego na przetestowaniu i wdrożeniu usługi pilotażowej doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego wynagrodzenia w ramach realizowanego projektu polegającego na przetestowaniu i wdrożeniu usługi pilotażowej doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 kwietnia 2011 r. znak: IBPP4/443/358-360/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma podpisać umowę z Agencją o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw - realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PORP "Wsparcie i rozwój instytucji świadczących usługi na rzecz przedsiębiorczości oraz ich sieci" finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. W ramach tej umowy Wnioskodawca ma przetestować usługi doradztwa w zakresie optymalizacji kosztów działalności gospodarczej według ustalonego standardu u 10 klientów, a po spełnieniu warunków umowy otrzyma zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem będą wydatki poniesione na:

* wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu, w tym wynagrodzenie samego Wnioskodawcy i zleceniobiorców będących podatnikami VAT,

* zakup niezbędnych towarów i usług,

* zakup oprogramowania oraz

* koszty amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych używanych na potrzeby projektu.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia i wykonuje na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem.

W piśmie z dnia 22 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie PKD 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a także PKD 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana i PKD 69.20.Z - działalność rachunkowo-księgowa. Wnioskodawca dokonuje wyłącznie odpłatnej dostawy usług - w całości opodatkowanej stawką 23%.

Projekt będzie realizowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie miał bezpośredni związek z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. Czynności wykonywane w ramach projektu stanowią rozszerzenie dotychczasowej działalności, ale nie ma bezpośredniego związku, czy zależności pomiędzy czynnościami realizowanymi w ramach projektu, a pozostałą sprzedażą opodatkowaną realizowaną w ramach podstawowej działalności.

Wykonywanie usługi doradczej w ramach projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy jakichkolwiek obrotów i zdaniem Wnioskodawcy, nie będą podlegać one opodatkowaniu podatkiem VAT. W ramach umowy o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej - doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw - Wnioskodawca zobowiązuje się do przetestowania usługi u 10 klientów i nie otrzymuje od nich za świadczenie tych czynności wynagrodzenia (do czego się zobowiązał w umowie). Wydatki bezpośrednio związane ze świadczeniem tej usługi stanowią podstawę do wyliczenia pomocy de minimis dla klienta. Wnioskodawca jest podmiotem udzielającym pomocy de minimis dla klientów. Zgodnie z umową Agencja pokrywa koszty kwalifikujące się do objęcie wsparciem poniesione przez Wnioskodawcę przy realizacji projektu.

Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą miały związek głównie z projektem, choć wystąpią również wydatki związane zarówno z projektem, jak i ze sprzedażą opodatkowaną.

Po zakończeniu projektu składniki majątku trwałego zakupione przez Wnioskodawcę na potrzeby projektu (głównie oprogramowanie), będą służyły działalności podstawowej tj. sprzedaży opodatkowanej.

Wnioskodawca zobowiązał się w umowie z Agencją, że nie będzie odpłatnie świadczył usług stanowiących przedmiot testów w całym okresie realizacji umowy - 12 miesięcy. Usługi są w całości nieodpłatne. Kliencie nie będą wnosić żadnych opłat z tytułu realizacji umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy za osobiście wykonaną pracę, rozliczane dokumentem wewnętrznym, zaliczane do wydatków kwalifikowanych, na które otrzyma wsparcie finansowe, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie Wnioskodawcy za osobiście wykonaną pracę, rozliczane dokumentem wewnętrznym, zaliczane do wydatków kwalifikowanych, na które otrzyma wsparcie finansowe, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie spełnia definicji zawartych w art. 5, 8 i art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje (dopłaty, dofinansowanie) są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma podpisać umowę z Agencją o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw. W ramach tej umowy Wnioskodawca ma przetestować usługi doradztwa w zakresie optymalizacji kosztów działalności gospodarczej według ustalonego standardu u 10 klientów, a po spełnieniu warunków umowy otrzyma zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem będą wydatki poniesione na:

* wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu, w tym wynagrodzenie samego Wnioskodawcy i zleceniobiorców będących podatnikami VAT,

* zakup niezbędnych towarów i usług,

* zakup oprogramowania oraz

* koszty amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych używanych na potrzeby projektu.

Wykonywanie usługi doradczej w ramach projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy jakichkolwiek obrotów. Wnioskodawca zobowiązuje się do przetestowania usługi u 10 klientów i nie otrzymuje od nich za świadczenie tych czynności wynagrodzenia. Usługi są w całości całkowicie nieodpłatne.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że otrzymana w ramach wsparcia unijnego kwota pokrywająca wszelkie koszty Wnioskodawcy poniesione w ramach realizowanego projektu, w tym kwotę wynagrodzenia za osobiście wykonaną pracę, nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, stanowi zaś dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów projektu.

W świetle powyższego otrzymana kwota wsparcia, pokrywająca m.in. kwotę wynagrodzenia Wnioskodawcy, nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, otrzymane wsparcie finansowe, na pokrycie wynagrodzenia Wnioskodawcy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Końcowo zauważa się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jeżeli zatem Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT, brak jest podstaw do wystawienia faktury VAT dokumentującej wykonanie czynności.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż wynagrodzenie za osobiście wykonaną pracę, rozliczane dokumentem wewnętrznym, na które Wnioskodawca otrzyma wsparcie finansowe nie będzie podlegać opodatkowaniu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że w zakresie pytań przedstawionych w pkt 2 i 4 wniosku we wniosku wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl