IBPP4/443-357/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-357/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup 2 (dwóch) programów: programu inkasenckiego do rozliczeń odbioru wody i ścieków oraz programu do fakturowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup 2 (dwóch) programów: programu inkasenckiego do rozliczeń odbioru wody i ścieków oraz programu do fakturowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina X jako beneficjent przystąpiła do podpisania umowy o dofinansowanie projektu w zakresie działania 2.2 Rozwój Elektronicznych Usług Publicznych RPO na lata 2007 - 2013 pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych w Urzędzie Gminy X" służący celom i zadaniom publicznym, obejmujący komputeryzację Urzędu Gminy. Projekt ten służyć będzie wykonywaniu przez Gminę zadań publicznych (własnych gminy - art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym) przez Wójta Gminy za pośrednictwem Urzędu Gminy.

W związku z powyższym nastąpi wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania gminą, m.in:

* stały dostęp do urzędu za pośrednictwem internetu,

* składanie przez obywateli elektronicznych wniosków,

* elektroniczna wymiana informacji pomiędzy obywatelami, instytucjami a Urzędem.

Wiąże się to z przebudową infrastruktury sieciowej, zakupem komputerów i odpowiedniego oprogramowania, jak również szkoleniem kadry pracowniczej Urzędu Gminy.

Realizowany projekt obejmie również zakup programu inkasenckiego do rozliczeń odbioru wody i ścieków jak również programu fakturowania ww. usług realizowanych przez Urząd Gminy.

Realizacja tego zadania nie ma wpływu na wysokość przychodów Gminy, usprawni jednak pracę związaną z ich otrzymywaniem i rozliczaniem.

Status podatnika podatku VAT posiada Urząd Gminy i on będzie realizował projekt. Gmina i Urząd Gminy posługują się jednym numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Gminy dokonując zakupu 2 (dwóch) programów: programu inkasenckiego do rozliczeń odbioru wody i ścieków jak również programu do fakturowania, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup tych programów.

Zdaniem Wnioskodawcy Urząd Gminy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego realizując zakup 2 (dwóch) programów: programu inkasenckiego i programu do fakturowania poboru wody i odprowadzania ścieków komunalnych. Chociaż wymienione programy zostaną zakupione na własne potrzeby urzędu, mające usprawnić pracę, to jednak mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, co z kolei jest warunkiem obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina X przystąpiła do podpisania umowy o dofinansowanie projektu w zakresie działania 2.2 Rozwój Elektronicznych Usług Publicznych RPO na lata 2007 - 2013 pn. "Rozwój elektronicznych usług publicznych w Urzędzie Gminy X" służący celom i zadaniom publicznym, obejmujący komputeryzację Urzędu Gminy.

W związku z powyższym nastąpi wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania gminą.

Realizowany projekt obejmie również zakup programu inkasenckiego do rozliczeń odbioru wody i ścieków jak również programu fakturowania ww. usług realizowanych przez Urząd Gminy.

Realizacja tego zadania nie ma wpływu na wysokość przychodów Gminy, usprawni jednak pracę związaną z ich otrzymywaniem i rozliczaniem.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zakup ww. programu inkasenckiego oraz programu do fakturowania związany jest z usługami realizowanymi przez Urząd Gminy, polegającymi na odbiorze wody i ścieków, a więc czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ponadto jak wynika z treści wniosku chociaż programy zostaną zakupione na potrzeby własne potrzeby Urzędu, mające usprawnić jego pracę, to jednak mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na zakup programu inkasenckiego do rozliczeń odbioru wody i ścieków oraz programu do fakturowania, związanych ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie, bowiem została spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl