IBPP4/443-356/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-356/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 31 marca 2011 r. nr IBPP4/443-356/11/MN, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej - placówką typu szpitalnego realizującą usługi zdrowotne w oddziałach: opieki długoterminowej i rehabilitacji leczniczej (neurologicznej i ogólnoustrojowej) uzyskującą przychody z: kontraktów z NFZ, obowiązkowych dopłat na podstawie odrębnych przepisów, opłat od pacjentów przyjmowanych poza kontraktem z NFZ na zasadach komercyjnych. Dotychczas Wnioskodawca był zwolniony z obowiązku ewidencji obrotu od osób fizycznych na podstawie poz. 33 załącznika do Ustawy.

W 2010 r. całkowity obrót wyniósł 4.112.308,65 zł, w tym obrót od osób fizycznych: 850.542,95 zł W obrocie od osób fizycznych wpływy bezpośrednio na konto bankowe wyniosły: 606.045,00 zł, a wpłaty gotówkowe do kasy 244.497,95 zł, na które w całości wystawiane są rachunki lub dowody wpłat.

W styczniu 2011 r. obrót z osobami fizycznymi wyniósł 86.793 zł, w tym wpłaty gotówkowe 29.294 zł. Do 15 lutego 2011 r. suma wpłat gotówkowych wyniosła 34.617,00 zł. Od 16 lutego 2011 r. wstrzymano całkowicie przyjmowanie wpłat gotówkowych, wszelkie należności od pacjentów, na podstawie wystawianych rachunków, regulowane są przelewami na rachunek Wnioskodawcy.

Stan przyszły: od 1 maja 2011 r. nie będzie żadnego obrotu gotówkowego od osób fizycznych, a na wszystkie należności od osób fizycznych będą wystawiane rachunki na przelew na konto NZOZu z podaniem identyfikacji wpłacającego i tytułu należności.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 31 marca 2011 r. nr IBPP4/443-356/11/MN Wnioskodawca potwierdził, iż w związku z wykonanymi usługami będzie wystawiał rachunki z podaniem dokładnych danych odbiorców usług (imienia i nazwiska (nazwy albo firmy) oraz adresu), określeniem rodzaju wykonanych usług, podaniem ceny jednostkowej oraz ogólnej sumy należności, a zapłata za te usługi będzie dokonywana tylko za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub rachunek Wnioskodawcy w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem.

Ponadto Wnioskodawca potwierdził, że ze względu na świadczenie usług, za które zapłata w całości będzie następować za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), będzie prowadził ewidencję, z której to oraz z dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może od 1 maja 2011 r. zastosować zwolnienie z ewidencjonowania obrotu od osób fizycznych na mocy pozycji nr 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930) jeżeli od 1 maja 2011 r. nie będzie żadnego obrotu gotówkowego od osób fizycznych, a na wszystkie należności od osób fizycznych, będą wystawiane rachunki na przelew na konto Wnioskodawcy, z podaniem identyfikacji wpłacającego, rodzaju i tytułu należności.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze wobec całkowitego wyeliminowania od 16 lutego 2011 r. obrotu gotówkowego od osób fizycznych (pacjentów), gdyż na wszystkie należności od osób fizycznych wystawiane są rachunki na przelew na konto Wnioskodawcy z podaniem identyfikacji wpłacającego, rodzaju i tytułu należności przy dotychczasowej, tj. przed 16 lutego 2011 r. niewielkiej liczbie (do kilkunastu) takich wpłat w miesiącu wprowadzenie kasy rejestrującej (byłby to tylko jeden punkt wpłat) jest nieuzasadnione, zaś z mocy treści pozycji nr 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930) od 1 maja 2011 r. będzie podlegał on zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Regulacje dotyczące zwolnień na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT oraz określenie warunków korzystania ze zwolnienia zostały uregulowane, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, w treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 138, poz. 930), zwanego dalej rozporządzeniem.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a) rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

* do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia,

* do dnia 30 kwietnia 2011 r. - czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Wg rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U.Nr 224, poz. 1797) świadczenie usług związanych z ochroną zdrowia i opieki społecznej było zwolnione do dnia 31 grudnia 2010 r. na podstawie § 2 w związku z pkt 26 załącznika.

W rozporządzeniu z dnia 26 lipca 2010 r., które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., brak analogicznego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dla usług związanych z ochroną zdrowia.

Zatem usługi związane z ochroną zdrowia i opieki społecznej w 2011 r. korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia, do dnia 30 kwietnia.

Jednocześnie w myśl § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

W opisie zdarzenia przeszłego Wnioskodawca przedstawił, że wartość sprzedaży w 2010 r. na rzecz osób fizycznych wyniosła 850.542,95 zł, tj. przekroczyła 40.000 zł Z tego zatem wynika, że Wnioskodawca nie zalicza się do podatników, którzy po dniu 30 kwietnia 2011 r. mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 w związku pkt 37 załącznika do rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W objaśnieniach do ww. załącznika zawarto zastrzeżenie, że powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Wnioskodawca przedstawiając zdarzenie przyszłe podał, że jest placówką typu szpitalnego realizującą usługi zdrowotne, która dotychczas była zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca od maja 2011 r. nie będzie przyjmował zapłaty gotówką od osób fizycznych. Zapłata za te usługi będzie dokonywana tylko za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub rachunek Wnioskodawcy w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem. Sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych będzie dokumentowana rachunkami z podaniem dokładnych danych odbiorców usług (imienia i nazwiska (nazwy albo firmy) oraz adresu), określeniem rodzaju wykonanych usług, podaniem ceny jednostkowej oraz ogólnej sumy należności, a z dokumentów tych oraz ewidencji będzie wynikać, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego stwierdza się, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie świadczyć usługi, za które otrzyma w całości zapłatę na rachunek, a nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r. i jednocześnie z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego dotyczących ww. czynności, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W zakresie konieczności, celowości lub możliwości dodatkowego zainstalowania terminala do obsługi kart płatniczych dla poprawy obsługi wpłat od osób fizycznych tut. organ odmówił wszczęcia postępowania postanowieniem nr IBPP4/443-357/11/MN z dnia 20 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl