IBPP4/443-355/09/EJ - Brak prawa do odliczenia wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-355/09/EJ Brak prawa do odliczenia wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 31 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących - jest nieprawidłowe..

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących..

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:.

Wnioskodawca od sierpnia 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie "HANDEL-USŁUGI" na umowę agencji sprzedaży dla S.A. rejestrując sprzedaż na kasie fiskalnej zleceniodawcy. Od kwietnia 2009 r. Wnioskodawca będzie prowadził tę działalność na umowę współpracy (na własny rachunek) w dwóch punktach na terenie Urzędu Skarbowego. W związku z powyższym Wnioskodawca zakupi dwie kasy rejestrujące. W latach poprzednich tj. od stycznia 2000 r. prowadząc działalność gospodarczą jako "PPHU" Wnioskodawca ewidencjonował obroty na kasie rejestrującej i wówczas odliczył kwotę wydatkowaną na zakup kasy - 50% ceny zakupu w 3 ratach. Kasę Wnioskodawca zlikwidował 3 stycznia 2007 r. tj. po 6 latach jej używania, po dopełnieniu stosownych formalności związanych z likwidacją kasy w związku z zakończenie działalności gospodarczej. Likwidacja działalności gospodarczej spowodowana była zdarzeniem losowym, długotrwała choroba i śmierć żony. Wnioskodawca wskazał, iż nie toczyło się i nie toczy wobec niego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej żadne postępowanie karno-skarbowe..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:.

Czy w świetle powyższego Wnioskodawca może obecnie skorzystać z ulgi na zakup kas rejestrujących, skoro już w poprzednich latach w prowadzonej wówczas innej działalności gospodarczej odliczył przysługującą mu ulgę na zakup kasy rejestrującej....

Zdaniem Wnioskodawcy, w obecnie podjętej działalności gospodarczej może on odliczyć od podatku VAT kwotę wydatkowaną na zakup kas rejestrujących, bo:

*

zakupione obecnie kasy będą rejestrowały obrót z innej działalności gospodarczej;

*

w dostępnych przepisach Wnioskodawca nie spotkał się z informacją, iż zmiana działalności gospodarczej powoduje utratę prawa do kolejnej ulgi na zakup kas rejestrujących,

*

przy likwidacji poprzedniej kasy rejestrującej Wnioskodawca dopełnił obowiązujących w tym zakresie formalności..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe..

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 4 ww. ustawy podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł..

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509) określił sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", oraz przypadki, warunki i tryb zwrotu kwot, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, przez podatnika, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu tych kwot..

W myśl § 2 pkt 1 cyt. wyżej rozporządzenia odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej "odliczeniem", może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą..

Stosownie do § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, o ile zgłoszenie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania. Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia)..

Odnosząc się do zawartego we wniosku opisu stanu faktycznego, w kwestii ponownego rozpoczęcia, po kilkuletniej przerwie, prowadzenia działalności gospodarczej, zakupu kas rejestrujący i możliwości ponownego skorzystania z ulgi na zakup tych kas, istotnym staje się ustalenie bytu prawnopodatkowego Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji. Tym samym należy rozstrzygnąć kwestię czy Wnioskodawca może być w świetle przepisów prawa, uznany za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, czy też jest on, z racji wcześniej prowadzonej działalności gospodarczej, podatnikiem podatku od towarów i usług kontynuującym sprzedaż..

Zgodnie z treścią art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielne działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Stosownie do postanowień ww. ust. 2 "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...), również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy".

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują zatem odrębnie kategorii podatnika rozpoczynającego sprzedaż (działalność) i nie precyzują kiedy mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług rozpoczynającym, a kiedy z podatnikiem kontynuującym działalność gospodarczą.

Jak wynika z treści art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15 - z uwzględnieniem wyjątków określonych w przepisie art. 96 ust. 3, są obowiązane przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej, wymienionej w art. 5 ustawy, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego"..

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od stycznia 2000 r. prowadził działalność gospodarczą jako "PPHU -...". Obroty ewidencjonował na kasie rejestrującej i wówczas odliczył kwotę wydatkowaną na zakup kasy (50% ceny zakupu w 3 ratach). Kasę rejestrującą Wnioskodawca zlikwidował 3 stycznia 2007 r. tj. po 6 latach jej używania, po dopełnieniu stosownych formalności związanych z likwidacją kasy w związku z zakończeniem działalności gospodarczej.

Od kwietnia 2009 r. Wnioskodawca będzie prowadził działalność na własny rachunek w dwóch punktach na terenie Urzędu Skarbowego. W związku z powyższym zakupi dwie kasy rejestrujące..

W tym miejscu należy podkreślić, że zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wyniku likwidacji działalności przez osobę fizyczną, a następnie ponowne (po 2 latach) rozpoczęcie ich wykonywania, bez względu na to, czy o tym samym profilu czy innym, powoduje, iż mamy do czynienia z tym samym podatnikiem posługującym się tym samym Numerem Identyfikacji Podatkowej (NIP). Wznowienie działalności po półtorarocznej przerwie spowodowanej likwidacją działalności w rozumieniu odrębnych przepisów, nie ma wpływu na byt osoby fizycznej jako podatnika podatku od towarów i usług. Ustanie bytu prawnopodatkowego w zakresie podatku od towarów i usług powoduje bowiem zmiana formy prawnej prowadzonej działalności, np. zlikwidowanie działalności prowadzonej jednoosobowo jako osoba fizyczna i podjęcie w formie spółki cywilnej lub odwrotnie, a nie zaniechanie na pewien czas wykonywania czynności opodatkowanych..

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawca, w momencie ponownego podjęcia działalności gospodarczej, będzie podmiotem kontynuującym działalność gospodarczą, a nie podmiotem rozpoczynającym wykonywanie działalności gospodarczej..

Dokonując wykładni przepisu art. 111 ust. 4 stwierdzić należy, że użycie przez ustawodawcę w omawianym przepisie sformułowania "kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania" ogranicza prawo do odliczenia (zwrotu) wydatku na nabycie każdej z kas rejestrujących, wyłącznie do kas zgłoszonych właśnie na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania, co oznacza, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej przysługuje podatnikowi jedynie w stosunku do tych kas, które zostały po raz pierwszy zgłoszone na dzień rozpoczęcia - powstania obowiązku - ewidencjonowania.

W ocenie tut. organu wyżej wskazane przepisy przewidują więc dofinansowanie nabycia tzw. "pierwszych kas" zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania. Kolejne kasy nie korzystają już z tej ulgi.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że w związku ze wznowieniem prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do ulgi przysługującej na zakup kas rejestrujących, albowiem obowiązek instalacji kas i prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego wystąpił u Wnioskodawcy w trakcie prowadzenia pierwszej działalności gospodarczej w zakresie "PPHU". Wtedy też Wnioskodawca zakupił kasę rejestrującą i dokonał odliczenia kwot przysługujących z tytułu zakupu kasy fiskalnej.

Zatem zakup kas rejestrujących w 2009 r. z tytułu wznowienia działalności gospodarczej nie spełnia warunku określonego przepisem § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe..

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy)..

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl