IBPP4/443-348/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-348/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 i 24 maja 2011 r. (data wpływu 23 i 24 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

* czy Wnioskodawca jest jednym z podmiotów, którego usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy opłata startowa, którą musi uiścić zawodnik chcący uczestniczyć w rywalizacji sportowej korzysta z ww. zwolnienia - jest nieprawidłowe,

* stawek VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę w zakresie odpłatnego świadczenia usług pływali miejskiej i hali sportowej dla, których płatnikiem jest Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli, wstępu na basen i halę sportową, instruktarzu prowadzonego przez instruktora zatrudnionego przez Wnioskodawcę, korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania, najmu hali sportowej przez kluby oraz wynajmu obiektu na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

* czy Wnioskodawca jest jednym z podmiotów, którego usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy opłata startowa, którą musi uiścić zawodnik chcący uczestniczyć w rywalizacji sportowej korzysta z ww. zwolnienia,

* stawek VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę w zakresie odpłatnego świadczenia usług pływali miejskiej i hali sportowej dla, których płatnikiem jest Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli, wstępu na basen i halę sportową, instruktarzu prowadzonego przez instruktora zatrudnionego przez Wnioskodawcę, korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania, najmu hali sportowej przez kluby oraz wynajmu obiektu na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 i 24 maja 2011 r. (data wpływu 23 i 24 maja 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy powołaną do realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego w zakresie kultury fizycznej i sportu w tym utrzymania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Działalność prowa¬dzona jest w formie samorządowego zakładu budżetowego. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca administruje takimi obiektami sportowymi jak: pływalnia miejska, hala sportowa, boiska sportowe o nawierzchni syntetycznej i naturalnej. Utrzymuje tereny rekreacyjne takie jak place zabaw i kąpielisko miejskie. Wnioskodawca obowiązany jest również do organizacji zawodów sportowych i zajęć sportowo - rekreacyjnych. Większość świadczonych, przez Wnioskodawcę, usług ma charakter nieodpłatny. Nieodpłatnie mieszkańcy gminy korzystają z placów zabaw, kąpieliska, boisk sportowych jak również biorą udział w organizowanych przez Wnioskodawcę zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Wnioskodawca odpłatnie wykonuje swoje zadania poprzez świadczenie usług pływalni miejskiej i hali sportowej. Z usług pływalni korzystają w godzinach dopołudniowych uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych tutejszej gminy jak również uczniowie szkół podstawowych z innych gmin, dla których płatnikami jest np. Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli będący jednostką organizacyjną gminy, prowadzący swoją działalność w formie jednostki budżetowej. W godzinach popołudniowych usługi pływalni są ogólnie dostępne. Z usług korzystają indywidualni odbiorcy jak również zorganizowane grupy, które niejednokrotnie oprócz opłaty wstępu na basen uiszczają również dodatkową opłatę za instruktora pływania, który jest zatrudniony przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca pobiera dodatkową opłatę za instruktarz pływania, gdyż w okresie tym pokryć musi wynagrodzenie zarówno ratowników jak i instruktora. Niejednokrotnie z usług pływalni korzystają również instruktorzy pływania, którzy w ramach prowadzonej działalności na własny rachunek rezerwują tor pływacki, na którym prowadzą zajęcia nauki pływania. Osoby te uiszczają opłatę za wstęp na basen jak również opłatę za udostępnienie toru, który w określonym czasie mają wyłącznie do własnej dyspozycji.

Z usług hali sportowej korzystają uczniowie szkół gminy Wnioskodawcy, odbiorcy indywidualni jak również kluby sportowe, które najmują obiekt na cykliczne ćwiczenia jak również organizację zawodów sportowych. W ramach realizacji statutowych zadań z zakresu organizacji zawodów sportowych Wnioskodawca jest organizatorem licznych imprez sportowych w wielu dyscyplinach sportowych, w których uczestniczą zawodnicy zrzeszeni w klubach sportowych i amatorzy. Warunkiem umożliwiającym uczestniczenie w określonej imprezie sportowej jest uiszczenie opłaty startowej. Po dokonaniu opłaty startowej każdy zawodnik musi zapoznać się z regulaminem danej imprezy jak również musi wykazać znajomość przepisów obowiązujących w określonej dyscyplinie i stosować się do nich podczas rywalizacji.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest samorządowym zakładem budżetowym. Jest jednostka organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej. Nie jest klubem sportowym ani stowarzyszeniem.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę to:

* wstęp na basen i halę sportową PKWiU 93.11.10.0,

* usługa instruktarzu prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez Wnioskodawcę PKWiU 93.11.10.0,

* usługa korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania PKWiU 93.11.10.0,

* usługa najmu hali sportowej przez kluby PKWiU 93.11.10.0,

* usługa wynajmu obiektu na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego PKWiU 68.20.12.0.

* opłata startowa, którą musi uiścić uczestniczący w rywalizacji sportowej - brak określenia PKWiU na podstawie klasyfikacji z 2008 r. - PKWiU z 2004 r. mieściła się w grupowaniach 92.62.12.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane pismem z dnia 16 maja 2011 r. (wpływ do tut. BKIP 23 maja 2011 r.)):

Czy Wnioskodawca jest jednym z podmiotów, którego usługi korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32.

Jaką stawką VAT opodatkowane są usługi świadczone przez Wnioskodawcę:

* odpłatne świadczenie usług pływali miejskiej i hali sportowej dla, których płatnikiem jest Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli,

* wstęp na basen i halę sportową,

* usługa instruktarzu prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez Wnioskodawcę,

* usługa korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania,

* usługa najmu hali sportowej przez kluby sportowe,

* usługa wynajmu obiektu na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego,

* opłata startowa, którą musi uiścić uczestniczący w rywalizacji sportowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest podmiotem przedmiotowo zwolnionym z podatku od towaru i usług w zakresie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32, gdyż gmina jako osoba prawna ustawowo zobowiązana jest do realizacji zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu. Odrębne ustawy regulują z kolei jakie jednostki organizacyjne może tworzyć jednostka samorządu terytorialnego do realizacji zadań własnych. Zadania te realizuje tylko poprzez utworzone przez siebie jednostki organizacyjne. Powołując się na powyższe Wnioskodawca twierdzi, iż jest inną osobą prawną, której celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu przy równoczesnym spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 32.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest osobą prawną, która świadczy usługi związane ze sportem. Jednym z celów, dla którego został powołany to działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych - działalność statutowa jednostki. Będąc organizatorem licznych imprez sportowych, o zasięgu od lokalnego do międzynarodowego, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób uprawiających sport a usługi te nie są związane z osiągnięciem zysku. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż spełnia wszystkie przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 32, a co za tym idzie jest podmiotem, którego usługi ściśle związane ze sportem są zwolnione z VAT.

W sprawie ustalenia właściwej stawki VAT na świadczone przez Wnioskodawcę usługi w obiektach sportowych takich jak pływalnia i hala sportowa są one opodatkowane stawką VAT w wysokości 8% z wyłączeniem usług świadczonych na rzecz jednostek budżetowych gminy Wnioskodawcy jak również innych jednostek budżetowych niebędących jednostkami organizacyjnymi tej gminy. Usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi zwalnia się od podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (§ 13 ust. 1 pkt 13 - jak wskazano w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 maja 2011 r.)

Z kolei w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest samorządowym zakładem budżetowym, w związku z powyższym usługi świadczone na rzecz szkół podstawowych i gimnazjalnych dla których płatnikiem jest Gminny Zespół Szkół i Przedszkoli, który jest jednostką organizacyjną gminy prowadzącą działalność w formie jednostki budżetowej, są zwolnione z podatku VAT.

Z kolei w przypadku usług świadczonych na rzecz osób fizycznych, podmiotów gospodarczych lub innych jednostek organizacyjnych, które korzystają z danego obiektu zgodnie z charakterem obiektu czyli na prowadzenie zajęć sportowych lub rekreacyjnych to usługi te zostały przez Wnioskodawcę sklasyfikowane (co zostało potwierdzone przez Urząd Statystyczny w Łodzi, do którego Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o sklasyfikowanie usług według PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.) jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, które zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT opodatkowane są stawką 7% a na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od 1.01.2011 do 31.12.2013 stawka podatku wynosi 8% (poz. 179 załącznika symbol PKWiU 2008 93.11.10.0).

Powołując się na powyższe Wnioskodawca uważa, iż zarówno wstęp na basen czy halę jak również usługa instruktarzu prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez niego opodatkowane są stawką 8%.

Taką też stawką opodatkowane jest również korzystanie z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności, jak również najem hali sportowej przez kluby do prowadzenia zajęć sportowych, gdyż są to usługi ściśle związane z charakterem obiektu. W przypadku najmu obiektu. W przypadku najmu obiektu sportowego na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego zastosowanie będzie miała stawka podstawowa 23%.

W przypadku opłaty startowej, którą musi uiścić zawodnik chcący uczestniczyć w rywalizacji sportowej, Wnioskodawca uważa, iż opłata taka korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32. Wnioskodawca uważa, iż jest podmiotem, którego usługi korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przytoczonym artykule zaś opłata startowa to usługa ściśle związana ze sportem. Aby określić co należy rozumieć pod pojęciem usług ściśle związanych ze sportem posiłkować należy się ustawą z dnia 18 stycznia 1996 o kulturze fizycznej, która w art. 3 pkt 3, 6 i 7 wskazuje co to jest sport, zawodnik i współzawodnictwo sportowe. W rozumieniu niniejszej ustawy sport jest formą aktywności człowieka, mającą na celu doskonalenie jego sił psychofizycznych, indywidualnie lub zbiorowo, według reguł umownych (wg przepisów). Zawodnikiem jest osoba uprawiająca określoną dyscyplinę sportu a współzawodnictwo sportowe to indywidualna lub zbiorowa rywalizacja osób zmierzających, zwłaszcza w trakcie zawodów sportowych do pokonania czasu, przestrzeni, przeszkód lub przeciwnika. Wszystkie przesłanki zostają spełnione w trakcie organizowanych przez Wnioskodawcę zawodów sortowych w związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż pobierana przez niego opłata startowa korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 maja 2011 r. Wnioskodawca stwierdził, że wstęp na basen i halę sportową, usługa instruktarzu prowadzona przez instruktora zatrudnionego przez Wnioskodawcę, usługa najmu hali sportowej przez kluby są opodatkowane stawka 8% PKWiU 93.11.10.0 (działalności obiektów sportowych), natomiast usługa korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania - stawką 23% PKWiU 85.51.10.0 (usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowo-rekreacyjnych). Usługa najmu obiektu na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego stawka 23% PKWiU 68.20.12.0 (wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi). Opłata startowa, którą musi uiścić zawodnik chcący uczestniczyć w rywalizacji - zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Z kolei w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 maja 2011 r. Wnioskodawca stwierdza, że usługa korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania w ramach prowadzonej działalności - PKWiU 93.11.10.0 jest to usługa związana z udostępnieniem obiektu sportowego osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, wykupującym wstęp dla swoich uczniów/pracowników w celu korzystania z obiektu zgodnie z charakterem obiektu - usługa opodatkowana 8% stawką VAT. Wnioskodawca wskazał, iż w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 maja 2011 r. błędnie wskazał symbol PKWiU jako 85.51.10.0. Udostępniając tor instruktorowi aby na nim prowadził zajęcia nauki pływania Wnioskodawca nie świadczy usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej tylko udostępnia obiekt sportowy zgodnie z jego przeznaczeniem tj. na prowadzenie zajęć sportowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest jednym z podmiotów, którego usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w zakresie zastosowania ww. zwolnienia w przypadku opłaty startowej, którą musi uiścić zawodnik chcący uczestniczyć w rywalizacji sportowej,

* prawidłowe w zakresie ustalenia stawek VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę w zakresie odpłatnego świadczenia usług pływali miejskiej i hali sportowej dla, których płatnikiem jest Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli, wstępu na basen i halę sportową, instruktarzu prowadzonego przez instruktora zatrudnionego przez Wnioskodawcę, korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania, najmu hali sportowej przez kluby oraz wynajmu obiektu na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, wprowadzonym jak wyżej i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 179, wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych o symbolu PKWiU 93.11.10.0.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, jednakże przepis ten został uchylony. W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., zwolnienia od podatku dotyczące dostaw i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT.

Zatem w tym artykule należy poszukiwać ewentualnej podstawy do zwolnienia z opodatkowania czynności świadczonych przez Wnioskodawcę.

Należy zauważyć, że w przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi od opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usług (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną gminy, działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego, powołaną do realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego w zakresie kultury fizycznej i sportu.

W ocenie Wnioskodawcy jako "inna osoba prawna" (jednostka organizacyjna gminy) spełnia on wszelkie przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, a co za tym idzie jest podmiotem, którego usługi ściśle związane ze sportem zwolnione są od podatku VAT. Jednym z celów dla których został powołany to działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych - działalność statutowa jednostki. Będąc organizatorem licznych imprez sportowych, o zasięgu od lokalnego do międzynarodowego, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób uprawiających sport a usługi te nie są związane z osiągnięciem zysku.

Analizując stanowisko Wnioskodawcy należy na wstępie przywołać treść art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.).

Stosownie do art. 3 i 6 tej ustawy działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Natomiast związek stowarzyszeń i innych osób prawnych uregulowany został przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi.

Z cyt. wyżej art. 22 ust. 1 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach wynika, iż stowarzyszenia mogą tworzyć związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, czasami zwane także federacjami.

Aby taki związek powstał muszą się zebrać przynajmniej trzy stowarzyszenia. Związek wspólnie z tymi trzema stowarzyszeniami mogą tworzyć jeszcze inne osoby prawne, które nie mają celów zarobkowych np. fundacje.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Jest jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej. Nie jest klubem sportowym ani stowarzyszeniem (uzupełnieniu wniosku z dnia 24 maja 2011 r.)

Zatem Wnioskodawca nie spełnia kryteriów podmiotowych niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest bowiem ani klubem sportowym ani związkiem sportowym ani też związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Z powyższych względów usługa pobierania opłaty startowej, którą musi uiścić zawodnik chcący uczestniczyć w rywalizacji sportowej nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Usługa ta będzie opodatkowana stawką 23%. Wnioskodawca nie wskazał bowiem, dla ww. usługi symbolu PKWiU umożliwiającego zidentyfikowanie usługi, dla której będzie miała zastosowania preferencyjna stawka 8%. Opłata ta nie dotyczy "wstępu" na imprezy sportowe, gdyż jest pobierana za uczestnictwo w rywalizacji sportowej, a tym samym nie może być opodatkowana stawką 8% zgodnie z poz. 185 załącznika Nr 3 do ustawy VAT.

Ponadto należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczące wstępu na basen i halę sportową, instruktarzu prowadzone przez instruktora zatrudnionego przez Wnioskodawcę, korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania, usługa najmu hali sportowej przez kluby sportowe sklasyfikowane do symbolu PKWiU 93.11.10.0 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, podlegają, począwszy od 1 stycznia 2011 r., opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT. Natomiast usługa wynajmu obiektu na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego sklasyfikowane do symbolu PKWiU 68.20.12.0 podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.

W kwestii zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług odpłatnego świadczenia usług pływali miejskiej i hali sportowej dla, których płatnikiem jest Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli będący jednostką budżetową, wskazać należy, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi,

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: "jednostka budżetowa", "samorządowy zakład budżetowy", wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 9 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi - stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy - są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z kolei z treści art. 14 ww. ustawy wynika, że zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie m.in. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 ww. ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący samorządowym zakładem budżetowym świadczy usługi odpłatnego udostępnienia pływali miejskiej i hali sportowej dla, których płatnikiem jest Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli będący jednostką organizacyjną gminy prowadzący swoją działalność w formie jednostki budżetowej.

Mając na uwadze powołane przepisy i opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. ma zastosowanie do ww. usług świadczonych pomiędzy samorządowym zakładem budżetowym a jednostką budżetową.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wobec powyższego informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

* czy Wnioskodawca jest jednym z podmiotów, którego usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy opłata startowa, którą musi uiścić zawodnik chcący uczestniczyć w rywalizacji sportowej korzysta z ww. zwolnienia należy uznać za nieprawidłowe,

* stawek VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę w zakresie odpłatnego świadczenia usług pływali miejskiej i hali sportowej dla, których płatnikiem jest Gminny Zarząd Szkół i Przedszkoli, wstępu na basen i halę sportową, instruktarzu prowadzonego przez instruktora zatrudnionego przez Wnioskodawcę, korzystania z toru przez instruktora, który prowadzi naukę pływania, najmu hali sportowej przez kluby oraz wynajmu obiektu na imprezy okolicznościowe nie mające charakteru sportowego, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl