IBPP4/443-340/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-340/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące budowy, remontu i modernizacji obiektów sportowych, basenów, hal sportowych finansowanych ze środków budżetowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące budowy, remontu i modernizacji obiektów sportowych, basenów, hal sportowych finansowanych ze środków budżetowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 20maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta K. z dnia 27 sierpnia 2008 r. Zarządowi Infrastruktury Sportowej w K. działającemu na obszarze Gminy Miejskiej K. zostało przekazane zarządzanie mieniem gminy służącym realizacji zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu, niezarządzanym przez inne gminne jednostki organizacyjne w tym obiektami sportowymi, basenami i halami sportowymi.

Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. jest jednostką, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu (Gmina Miejska K.). Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. świadczy usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze sportowym. Ponadto wykonuje liczne remonty i modernizacje budynków.

Obecnie Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. prowadzi inwestycje dotyczące działalności statutowej - budowa, remont i modernizacja obiektów sportowych.

Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca będzie odpłatnie wydzierżawiał powstałe obiekty sportowe, baseny i hale sportowe.

Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Faktury dokumentujące koszty inwestycyjne wystawione są na Wnioskodawcę. Zakupy inwestycyjne dotyczące budowy, remontu i modernizacji obiektów sportowych, basenów, hal sportowych związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących koszty inwestycyjne dotyczące budowy, remontu i modernizacji obiektów sportowych, basenów, hal sportowych finansowanych ze środków budżetowych (zakupione materiały i usługi związane z budową i wyposażeniem).

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjmując, że inwestycje po ich zakończeniu będą przedmiotem najmu, dzierżawy opodatkowanego podatkiem VAT, będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących koszty inwestycyjne na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy i powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.

W przedstawionym stanie faktycznym jednostka budżetowa realizując zadania gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, świadczy usługi w sposób samodzielny, we własnym imieniu, na własną rzecz, w sposób stały, niezależnie od celu lub rezultatu.

Obecnie Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. prowadzi inwestycje dotyczące działalności statutowej - budowa, remont i modernizacja obiektów sportowych.

Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca będzie odpłatnie wydzierżawiał powstałe obiekty sportowe, baseny i hale sportowe.

Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Faktury dokumentujące koszty inwestycyjne wystawione są na Wnioskodawcę. Zakupy inwestycyjne dotyczące budowy, remontu i modernizacji obiektów sportowych, basenów, hal sportowych związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Skoro bowiem Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT nabywa towary i usługi z przeznaczeniem do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach dokumentujących zakupy tych towarów i usług.

Reasumując Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących koszty inwestycyjne dotyczące budowy, remontu i modernizacji obiektów sportowych, basenów, hal sportowych finansowanych ze środków budżetowych pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl