IBPP4/443-34/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-34/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu 12 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej- B..".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiatowy Zarząd Dróg jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną Powiatu, utworzoną na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Jako jednostka organizacyjna powiatu realizuje zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. Działalność jednostki jest finansowana z budżetu powiatu. Powiatowy Zarząd Dróg zamierza uczestniczyć jako partner w realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pt. "...".

Projekt obejmuje przebudowę odcinka drogi lokalnej o kategorii dróg powiatowych przebiegającej na terenie wiejskiej gminy C. i stanowiącej główne połączenie sołectw gminy z ośrodkiem centralnym: miejscowością C. oraz miastem powiatowym K.

Droga zostanie przebudowana na długości od k.m. 7+540 do 8+390 (do skrzyżowania z drogą powiatową nr 1404 O, do okolic szkoły w Cisku; łącznie 0,85 km) wraz z rekonstrukcją zdegradowanych poboczy oraz lokalnymi poszerzeniami jezdni wraz ze wzmocnieniem siatką stalową, a także przełożeniem istniejącego chodnika w miejscowości C. oraz budową wpustów ulicznych do istniejącej kanalizacji deszczowej.

Przedmiotowa droga łączy większość sołectw gminy C. z siedzibą gminy, a także spina drogi wojewódzkie nr... oraz nr... i posiada szczególne znaczenie dla komunikacji lokalnej i gospodarczej - dojazdy do szkoły, miejsc obsługi administracyjnej, miejsc pracy, transportu surowców i produktów rolnych oraz do terenów inwestycyjnych, a także kanalizuje ruch osobowy w kierunku gminy B. (od skrzyżowania z drogą nr... O). To tylko niektóre funkcje, jakie spełnia droga stanowiąc jedyną alternatywę połączenia dużej części obszarów powiatu k.

Zrealizowanie projektu pozwoli rozwiązać problemy komunikacyjne oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na tym obszarze - który, dodajmy, należy do obszarów zagrożonych powodzią i podtopieniami, a drogi stanowią podstawowy element infrastruktury bezpieczeństwa mieszkańców.

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu. Powiatowy Zarząd Dróg będzie pełnił nad drogą funkcję zarządcy. Właścicielem drogi pozostanie Powiat.

Powiatowy Zarząd Dróg nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Operacyjnie projekt będzie wdrażany przez Powiatowy Zarząd Dróg.

Zakres projektu obejmuje zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem fakturowanych na Powiatowy Zarząd Dróg, a mianowicie:

* wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług)

* wydatki na przygotowanie i obsługę przetargu na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług)

* wydatki na roboty budowlane fakturowane (wystąpi podatek od towarów i usług)

* wydatki na usługi związane z promocją całości projektu (tablice informacyjne, ogłoszenie prasowe - wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, realizujący wydatki sfinansowane z budżetu powiatu, w projekcie planowanym do realizacji w 2010 r. i współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego może odzyskać zapłacony w ramach projektu podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowy Zarząd Dróg jako jednostka organizacyjna powiatu, realizująca zadania ustawowe na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym, nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług przy dokonywanych zakupach w ramach realizowanego projektu pt. "....". Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje zadania publiczne m.in. w zakresie utrzymania dróg powiatowych.

W związku z tym, że Wnioskodawca realizuje zadania statutowe zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 pkt 1 nie podlega w tym zakresie podatkowi od towarów i usług VAT, a zatem nie może go odliczać. Wnioskodawca przez okres 5 lat od dnia zakończenia finansowej realizacji projektu, a także po tym terminie w wyniku dokonanych zakupów w ramach projektu nie będzie pobierał opłat od użytkowników za korzystanie z drogi, tzn. projekt nie będzie generował przychodu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powyższym w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku przebudowy drogi powiatowej nie będzie ona związana z czynnościami opodatkowanymi i to zarówno w części przygotowawczej inwestycji (studium wykonalności, obsługa procedury przetargowej), jak również w fazie rzeczowej realizacji - roboty budowlane oraz promocji projektu dotyczącej ogólnie całego zadania. W związku z tym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powiatowemu Zarządowi Dróg nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów od towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji drogowej, a co za tym idzie podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 1 i 2 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Zarządcami dla poszczególnych kategorii dróg są:

1.

krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,

2.

wojewódzkich - zarząd województwa,

3.

powiatowych - zarząd powiatu,

4.

gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zarządca drogi może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę gminy (art. 21 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako jednostka organizacyjna powiatu zamierza uczestniczyć jako partner w realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pt. "....".

Projekt obejmuje przebudowę odcinka drogi lokalnej o kategorii dróg powiatowych. Droga zostanie przebudowana na długości od k.m. 7+540 do 8+390 wraz z rekonstrukcją zdegradowanych poboczy oraz lokalnymi poszerzeniami jezdni wraz ze wzmocnieniem siatką stalową, a także przełożeniem istniejącego chodnika oraz budową wpustów ulicznych do istniejącej kanalizacji deszczowej.

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu. Powiatowy Zarząd Dróg będzie pełnił nad drogą funkcję zarządcy. Właścicielem drogi pozostanie Powiat.

Operacyjnie projekt będzie wdrażany przez Powiatowy Zarząd Dróg.

Zakres projektu obejmuje zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem fakturowanych na Powiatowy Zarząd Dróg, a mianowicie:

* wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług)

* wydatki na przygotowanie i obsługę przetargu na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług)

* wydatki na roboty budowlane fakturowane (wystąpi podatek od towarów i usług)

* wydatki na usługi związane z promocją całości projektu (tablice informacyjne, ogłoszenie prasowe - wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Powiatowy Zarząd Dróg nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji inwestycji zakupy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1719), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji indywidualnej nie dokonano analizy czy realizowane przez Wnioskodawcę zadania statutowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl