IBPP4/443-339/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-339/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące budowy "Miejskiego Stadionu Sportowego finansowanych ze środków budżetowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące budowy "Miejskiego Stadionu Sportowego finansowanych ze środków budżetowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta K. z dnia 27 sierpnia 2008 r. Zarządowi Infrastruktury Sportowej w K. działającemu na obszarze Gminy Miejskiej K. zostało przekazane zarządzanie mieniem gminy służącym realizacji zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu, niezarządzanym przez inne gminne jednostki organizacyjne w tym obiektami sportowymi, basenami i halami sportowymi.

Zarząd Infrastruktury Sportowej jest jednostką, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu (Gmina Miejska K.). Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. świadczy usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze sportowym. Ponadto wykonuje liczne remonty i modernizacje budynków.

Obecnie Zarządowi Infrastruktury Sportowej w K. zostały przekazane akta sprawy Klubu Sportowego. Natomiast Wydział Inwestycji Urzędu Miasta K. prowadzi inwestycje "Modernizacja Miejskiego Stadionu Sportowego. Faktury na powyższe zadanie są wystawiane na Urząd Miasta K.

Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 13 maja 2009 r.):

Czy Wnioskodawca (Zarząd Infrastruktury Sportowej w K.) może odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących koszty inwestycji dotyczące budowy "Miejskiego Stadionu Sportowego" finansowanych ze środków budżetowych.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 13 maja 2009 r.), przyjmując, że inwestycja po jej zakończeniu będzie przedmiotem dzierżawy (umowa przyrzeczona) opodatkowanej podatkiem VAT, będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących koszty inwestycyjne na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności, w tym działalności podstawowej. Gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 cyt. ustawy).

W świetle powyższego gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy i powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.

W przedstawionym stanie faktycznym jednostka budżetowa realizując zadania gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, świadczy usługi w sposób samodzielny, we własnym imieniu, na własną rzecz, w sposób stały, niezależnie od celu lub rezultatu. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze sportowym. Ponadto wykonuje liczne remonty i modernizacje budynków. Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Obecnie Wnioskodawcy zostały przekazane akta sprawy Klubu Sportowego.

Wydział Inwestycji Urzędu Miasta K. prowadzi inwestycje "Modernizacja Miejskiego Stadionu Sportowego. Faktury na powyższe zadanie są wystawiane na Urząd Miasta K.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż faktury związane z realizacją inwestycji są wystawiane na Urząd Miasta K., bowiem to Wydział Inwestycji Urzędu Miasta K. prowadzi inwestycje pod nazwą "Modernizacja Miejskiego Stadionu Sportowego

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów dokonanych w ramach realizacji projektu jest więc Miasto K. (Urząd Miasta K.), będące w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od jednostki budżetowej podatnikiem VAT. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to żaden podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostka budżetowa powołana do wykonywania zadań własnych Gminy, której działalność jest finansowana z budżetu Gminy. Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Nawet więc przyjmując, że inwestycja po jej zakończeniu będzie przedmiotem dzierżawy opodatkowanej podatkiem VAT, Wnioskodawca nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego, bowiem nie on dokonał zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Miasto K. (Urząd Miasta K.) towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji "Modernizacja Miejskiego Stadionu Sportowego".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl