IBPP4/443-338/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-338/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu pod nazwą "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K."- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu pod nazwą "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina Miejska K. (GMK) przygotowywała wniosek aplikacyjny dla projektu pn. "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K.", który ubiega się o dofinansowanie w ramach M. Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Projekt "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K." dotyczy stworzenia nowego produktu turystycznego jakim jest szlak żeglugi śródlądowej na rzece W.

Projekt realizowany będzie w granicach administracyjnych Miasta K. Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

* budowę 8 przystanków szlaku turystycznego usytuowanych na brzegu W.;

* budowę 11 stanowisk cumowniczych usytuowanych na brzegu W.;

* oznakowanie oraz promocję szlaku turystycznego żeglugi śródlądowej.

Gmina Miejska K. będzie właścicielem wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku (stanowiska cumownicze i przystanki szlaku turystycznego).

Infrastruktura wytworzona w ramach realizacji zadania zostanie udostępniona podmiotom zewnętrznym na następujących warunkach:

* stanowiska cumownicze będą udostępniane zainteresowanym podmiotom zewnętrznym za opłatą. Opłata pobierana będzie - za pośrednictwem Zarządu Infrastruktury Sportowej w K. (ZIS) - do budżetu Miasta K. Do opłaty doliczany będzie podatek VAT 22%.

* przystanki szlaku turystycznego będą udostępnione operatorowi wybranemu w drodze przetargu nieograniczonego. Planowany termin ogłoszenia przetargu przełom I i II kwartału 2009 r.. W chwili obecnej jest przygotowywana specyfikacja do przetargu na wybór operatora. Zgodnie z założeniami planuje się pobieranie opłat od wybranego operatora. Ponadto operator będzie zobowiązany do utrzymania, konserwacji i zapewnienia bezpieczeństwa na przystankach, a także do spełnienia wymagań ustalonych przez Gminę Miejską K., a w szczególności do częstotliwości kursów i wyglądu jednostek pływających.

Projekt jest obecnie w trakcie realizacji. W ramach wykonanego zakresu rzeczowego zrealizowano cztery przystanki szlaku wodnego (2008 rok), opracowano dokumentacje projektową na budowę 11 stanowisk cumowniczych (2008 rok). Do wykonania pozostało opracowanie dokumentacji projektowej dla 3 przystanków szlaku turystycznego, budowa 4 przystanków oraz 11 stanowisk cumowniczych. Zakończenie zadania planowane jest w 2010 r.. Zakres wykonany do końca 2008 r. był realizowany w ramach działalności jednostki budżetowej Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w K. (wcześniej Krakowskiego Zarządu Komunalnego w K.). Od 2009 r. realizację zadania w imieniu Gminy Miejskiej K. prowadzi Zarząd Infrastruktury Sportowej w K.

Faktury w ramach realizacji projektu były wystawiane na Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w K. i będą wystawiane na Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. (jako reprezentantów GMK). W ramach projektu zostały nabyte i zostaną nabyte towary i usługi dotyczące:

* opracowania dokumentacji projektowej budowy przystanków;

* budowy przystanków szlaku turystycznego;

* budowy stanowisk cumowniczych;

* wykonania zadań związanych z promocją i oznaczeniem szlaku turystycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec powyżej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego beneficjent projektu czyli Gmina Miejska K. może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków na realizację projektu "Szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K." oraz czy Gmina Miejska K. miała i ma możliwość uzyskania zwrotu różnicy podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, powstałe w ramach projektu mienie tj. przystanki szlaku turystycznego i stanowiska cumownicze będą wykorzystywane przez Gminę Miejską K. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z opisem, w ramach planowanego do realizacji projektu "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K." całość zakresu rzeczowego będzie umożliwiało ubieganie się o zwrot zapłaconego podatku VAT.

W związku z powyższym Gmina Miejska K. ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wydatków na realizację projektu "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K." oraz rozważa możliwość ubiegania się o zwrot różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W świetle powyższego jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towaru i usług dla gminy oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT - 7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy.

Natomiast inne niż urzędy gmin, gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności, w tym działalności podstawowej. Gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina Miejska K. (GMK) przygotowywała wniosek aplikacyjny dla projektu pn. "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K.", który ubiega się o dofinansowanie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Projekt "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece W. w K." dotyczy stworzenia nowego produktu turystycznego jakim jest szlak żeglugi śródlądowej na rzece W.

Gmina Miejska K. będzie właścicielem wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku (stanowiska cumownicze i przystanki szlaku turystycznego).

Infrastruktura wytworzona w ramach realizacji zadania zostanie udostępniona podmiotom zewnętrznym na następujących warunkach:

* stanowiska cumownicze będą udostępniane zainteresowanym podmiotom zewnętrznym za opłatą. Opłata pobierana będzie - za pośrednictwem Zarządu Infrastruktury Sportowej w K. (ZIS) - do budżetu Miasta K. Do opłaty doliczany będzie podatek VAT 22%.

* przystanki szlaku turystycznego będą udostępnione operatorowi wybranemu w drodze przetargu nieograniczonego. Planowany termin ogłoszenia przetargu przełom I i II kwartału 2009 r.. W chwili obecnej jest przygotowywana specyfikacja do przetargu na wybór operatora. Zgodnie z założeniami planuje się pobieranie opłat od wybranego operatora. Ponadto operator będzie zobowiązany do utrzymania, konserwacji i zapewnienia bezpieczeństwa na przystankach, a także do spełnienia wymagań ustalonych przez Gminę Miejską K., a w szczególności do częstotliwości kursów i wyglądu jednostek pływających.

Zakres wykonany do końca 2008 r. był realizowany w ramach działalności jednostki budżetowej Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w K. (wcześniej Krakowskiego Zarządu Komunalnego w K.). Od 2009 r. realizację zadania w imieniu Gminy Miejskiej K. prowadzi Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. Faktury w ramach realizacji projektu były wystawiane na Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w K. i będą wystawiane na Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. (jako reprezentantów GMK).

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż faktury związane z realizacją projektu były wystawiane na Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w K. i będą wystawiane na Zarząd Infrastruktury Sportowej w K. (jako reprezentantów GMK).

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu są ww. jednostki budżetowe Gminy, będące w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnymi od Gminy podatnikami VAT. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek budżetowych powołanych do wykonywania zadań własnych Gminy, których działalność jest finansowana z budżetu Gminy. Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powyższe regulacje zgodne są z unormowaniami obowiązującymi w tym zakresie od dnia 1 grudnia 2008 r., a wynikającym z § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K., ul. Rakowicka 10, 31-511 K. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl