IBPP4/443-328/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-328/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie planuje realizację zadania polegającego na zorganizowaniu młodzieżowego turnieju piłki nożnej "..." ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

Oprócz turnieju piłki nożnej zorganizowane zostanie spotkanie integracyjne mieszkańców gmin uczestniczących w turnieju.

Planowany termin realizacji turnieju - sierpień 2010 r.

Wydatki poniesione w wyniku realizacji ww. zadania nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym składają wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania - Z. P. T. koszt zadania zostanie odliczony w kwotach brutto, gdyż podatek VAT należy uznać jako koszt kwalifikowalny ze względu na to, że Stowarzyszenie nie ma możliwości jego odzyskania.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na wnioskodawcę.

W związku z realizacją projektu będą dokonywane zakupy towarów i usług: sprzęt sportowy, agregat prądotwórczy, montaż ławek rezerwowych z zadaszeniem, prowadzenie imprezy i jej nagłośnienie, wyżywienie.

Projekt polega na zorganizowaniu rozgrywek sportowych z udziałem zespołów z 5 gmin (L. G., S., W., Ż. oraz T.) będących członkami Lokalnej Grupy Działania "Z. P. T.". Organizatorem imprezy jest Wnioskodawca, który jest członkiem Okręgowego Związku Piłki Nożnej w T. i od kilku sezonów uczestniczy w rozgrywkach ligowych w klasie rozgrywkowej - junior młodszy. W ramach rozgrywek przeprowadzony zostanie turniej piłki nożnej juniorów oraz turniej piłki plażowej. Po zakończeniu rozgrywek zorganizowane zostanie spotkanie integracyjne mieszkańców gmin - członków LGD. Każda z drużyn uczestniczących w rozgrywkach otrzyma okolicznościowy puchar oraz dyplom. Ponadto drużyny otrzymają nagrody rzeczowe w postaci piłek nożnych meczowych. W turnieju piłki plażowej będą mogły wziąć udział drużyny zgłoszone organizatorowi bez limitu wiekowego. Każda z drużyn otrzyma okolicznościowy dyplom za udział w turnieju. W związku z tym, że impreza odbywać się będzie w godzinach od 12:00 do 22:00 przewidziano zakup agregatu prądotwórczego celem zasilenia oświetlenia stadionu oraz zasilenia nagłośnienia, gdyż stadion nie posiada dostępu do sieci energetycznej.

W ramach operacji zrealizowane będą cele przyjęte w LSR Z. P. T. poprzez stworzenie oferty spędzania wolnego czasu oraz aktywizacji społeczności wiejskiej, w tym współpracy z innymi społecznościami wiejskimi.

Rezultatem operacji będzie: aktywizacja mieszkańców LGD, wzrost aktywności fizycznej oraz kultury spędzania wolnego czasu a także polepszenie warunków rozgrywania w przyszłości meczów piłki nożnej na stadionie w P.

Udział drużyn w turnieju jest nieodpłatny.

Stowarzyszenie LGD "Z. P. T." jest instytucją wdrażającą z zakresu "Małe Projekty" w ramach działania - "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Stowarzyszenie działa na terenie gmin: S. L. G., T., W., Ż.

Realizacja projektu nie ma jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w odniesieniu do ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 12 marca 2010 r.), nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w odniesieniu do ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację zadania polegającego na zorganizowaniu młodzieżowego turnieju piłki nożnej "..." ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

W związku z realizacją projektu będą dokonywane zakupy towarów i usług: sprzęt sportowy, agregat prądotwórczy, montaż ławek rezerwowych z zadaszeniem, prowadzenie imprezy i jej nagłośnienie, wyżywienie.

W ramach operacji zrealizowane będą cele przyjęte w LSR Stowarzyszenia poprzez stworzenie oferty spędzania wolnego czasu oraz aktywizacji społeczności wiejskiej, w tym współpracy z innymi społecznościami wiejskimi.

Rezultatem operacji będzie: aktywizacja mieszkańców LGD, wzrost aktywności fizycznej oraz kultury spędzania wolnego czasu a także polepszenie warunków rozgrywania w przyszłości meczów piłki nożnej na stadionie w P.

Udział drużyn w turnieju jest nieodpłatny.

Wydatki poniesione w wyniku realizacji ww. zadania nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania polegającego na zorganizowaniu młodzieżowego turnieju piłki nożnej "...". Tym samym nie będzie miał on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a wydatki poniesione w wyniku realizacji zadania nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl