IBPP4/443-325/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-325/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Pierwsze wzmianki Parafii pochodzą z 1344 r.. Dwieście lat później powstał historyczny kościół parafialny. Parafia mieści się w powiecie, diecezja.

Parafia w kwietniu 2010 r. złożyła wniosek pn. "..." za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś IV LEADER działanie "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju", czyli operacje, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań osi 3, ale również przyczyniają się do poprawy jakości życia lub zróżnicowania działalności gospodarczej - tzw. "małe projekty". Edukacja ludzi młodych, zarówno w S., jak i okolicznych miejscowościach powiatu. ogranicza się niestety przede wszystkim do obowiązkowych zajęć szkolnych. Zainteresowania młodych ludzi nie są rozwijane ze względu na brak tego typu zajęć, kursów czy szkoleń organizowanych w najbliższej okolicy, a dojazd do T., będącego głównym ośrodkiem kulturalnym regionu wiąże się ze znacznymi wydatkami finansowymi, co w przypadku wielu rodzin jest barierą nie do przejścia. Mając powyższe na uwadze Rada Parafialna w S. wraz z Księdzem proboszczem zadecydowała o zorganizowaniu dla młodych ludzi kursu gry na gitarze i perkusji. Kursy tego typu nie były do tej pory organizowane na terenie Lokalnej Grupy Działania.

W celu zorganizowania kursu zostanie zakupiona perkusja oraz zostaną zatrudnione odpowiednio wyszkolone osoby (wynagrodzenie dla nauczyciela gry na gitarze i perkusji - stawka godzinowa na poziomie 32 zł brutto). Zajęcia będą odbywały się w świetlicy wiejskiej zarządzanej przez Radę Parafialną, zlokalizowanej przy kościele parafialnym przez okres około 9 miesięcy. W kursie wziąć udział będą mogli mieszkańcy z terenu całej Gminy S. (5 miejscowości tj. S., S., P. W., Ł. i Ł.), zarówno ze środowisk katolickich, jak i niekatolickich. Kurs będzie polegał na indywidualnej nauce gry na gitarze lub perkusji. W ramach kursu każdy uczestnik odbędzie 36 godzin nauki gry na wybranym instrumencie, w wymiarze jednej godziny na tydzień. Zaplanowano, że w czasie kursu naukę gry na gitarze odbędzie 15 osób natomiast naukę gry na perkusji 5 osób. Perkusja zakupiona zostanie w ramach projektu natomiast gitara do nauki gry jest na wyposażeniu świetlicy. Po zakończeniu kursu perkusja będzie stanowiła wyposażanie świetlicy wiejskiej zarządzanej przez Radę parafialną, jak również będzie wykorzystywana przy kolejnych edycjach kursu.

Wartość zadania wyniosła około 29 739,24 zł, natomiast otrzymane dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wynosi 20 500 zł.

Planowany termin zakończenia kursu lipiec 2011 r.

Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zakupiony sprzęt będzie nadal własnością Wnioskodawcy.

Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Sprzęt zakupiony w ramach projektu nie będzie wykorzystywany przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 marca 2011 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 2 marca 2011 r.), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...".

Sprzęt zakupiony w ramach projektu nie będzie wykorzystywany przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a sprzęt zakupiony w ramach projektu nie będzie wykorzystywany przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl