IBPP4/443-316/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-316/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w 8 miejscowościach Gminy wraz z drenażem rozsączającym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w 8 miejscowościach Gminy wraz z drenażem rozsączającym". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest podatnikiem od towarów i usług. Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w 8 miejscowościach Gminy wraz z drenażem rozsączającym" w następujących miejscowościach:.

Ww. projekt realizowany będzie w ramach Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie działania 3.3. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.

Ponadto Gmina uczestniczy w Programie Budowy Przydomowych Oczyszczalni Ścieków dla Województwa.

Pozwoli to na zastosowanie optymalnych rozwiązań wynikających z prowadzonej gospodarki wodno - ściekowej dla osiągnięcia stanu równowagi i uporządkowania spraw gospodarowania ściekami. Nastąpi istotny wpływ na poprawę jakości stanu środowiska przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem jakości wód powierzchniowych i podziemnych oraz przyczyni się do rozwoju regionu.

Zadanie to polegało będzie na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przekazaniu ich w nieodpłatne użytkowanie mieszkańcom Gminy.

Realizacja tego celu zaspokoi oczekiwania mieszkańców gminy. Z tego tytułu Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat, jak również nie będzie ponosić kosztów ich utrzymania i użytkowania. Całkowite koszty eksploatacji ponosi właściciel nieruchomości, na której oczyszczalnie zostaną wybudowane. Wykonawca zostanie wyłoniony w drodze przetargu i będzie podatnikiem od towarów i usług. Powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu efekty inwestycji w żadnym momencie nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Z tego tytułu Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w 8 miejscowościach Gminy wraz drenażem rozsączającym" - w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie działania 3.3. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w 8 miejscowościach Gminy wraz z drenażem rozsączającym".

Gmina oświadcza, że powyższe przedsięwzięcie będzie realizowała w ramach zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami tj. art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie jest uznawana za podatnika podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącego, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Mając na uwadze powyższe oraz w związku z faktem, że Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez nią wydatki na ww. inwestycje nie ma możliwości odzyskania w systemie podatku od towarów i usług podatku naliczonego uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług służących tej inwestycji. Gmina nie ma możliwości zaliczyć nieodliczony podatek od towarów i usług do opodatkowanych kosztów uzyskania (przychodów).

W piśmie z dnia 6 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy tylko przepisów o podatku VAT, a informacje o koszcie uzyskania (przychodu) podano jedynie informacyjnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach swoich zadań własnych zamierza zrealizować dofinansowany ze środków unijnych projekt pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w 8 miejscowościach Gminy wraz z drenażem rozsączającym", w ramach Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie działania 3.3. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.

W wyniku realizacji tego zadania wybudowane zostaną przydomowe oczyszczalnie ścieków, które następnie zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie mieszkańcom Gminy.

Z tego tytułu gmina nie będzie pobierać żadnych opłat, jak również nie będzie ponosić kosztów ich utrzymania i użytkowania. Całkowite koszty eksploatacji ponosi właściciel nieruchomości, na której oczyszczalnie zostaną wybudowane. Powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu efekty inwestycji w żadnym momencie nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Z tego tytułu Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach zrealizowanego projektu pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w 8 miejscowościach Gminy wraz z drenażem rozsączającym". W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl