IBPP4/443-315/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-315/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. "Modernizacja sali widowiskowej Centrum Kultury" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. "Modernizacja sali widowiskowej Centrum Kultury".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Modernizacja sali widowiskowej Centrum Kultury" ze środków Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013.

Przedmiotem inwestycji jest modernizacja istniejącej sali widowiskowej poprzez jej dostosowanie do obowiązujących warunków technicznych, dostosowanie dla osób niepełnosprawnych, poprawienie warunków akustycznych oraz podniesienie komfortu dla użytkowników obiektu. Szacowany koszt inwestycji wyniesie ok. 2 591 tys. zł brutto.

Właścicielem budynku, w którym będzie prowadzona inwestycja jest Gmina, także po zakończeniu inwestycji budynek pozostanie własnością Gminy. Inwestorem jest Gmina i ona będzie pokrywała w całości wydatki związane z tą inwestycją. Centrum Kultury użytkuje i administruje wspomnianym budynkiem, lecz nie jest jego właścicielem. Po zakończeniu inwestycji sala widowiskowa będzie administrowana i wykorzystywana tak jak dotychczas przez Centrum Kultury do prowadzenia swojej statutowej działalności.

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, a pozyskane dochody z prowadzonej działalności statutowej stanowią jej przychody.

Do wniosku o dofinansowanie Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, to znaczy że Gmina w trakcie realizacji oraz po jej zakończeniu nie będzie miała możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Przedmiotowa inwestycja mieści się w katalogu zadań własnych gminy.

Numer NIP posiada tylko Urząd Miejski a dla Gminy nie można było uzyskać numeru NIP (zgodnie z interpretacją Urzędu Skarbowego - gmina i urząd miejski nie mogły mieć odrębnych numerów NIP). W związku z tym posługuje się tylko jednym numerem NIP w przypadku Gminy i Urzędu. Urząd Miejski jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje podatkową VAT-7. Wykonawca za wykonane roboty budowlane wystawi faktury VAT na Gminę. Urząd Miejski jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (głownie sprzedaż nieruchomości gminnych oraz najem lokali użytkowych).

Urząd Miejski jako dysponent majątku Gminy, nie prowadzi oraz nie zamierza prowadzić w trakcie trwania inwestycji działalności opodatkowanej podatkiem VAT w zakresie działalności kulturalnej. Urząd Miejski (Gmina) nie planuje także po zakończeniu inwestycji wykorzystywać powstałego obiektu do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w zakresie kultury. Powstały obiekt będzie wykorzystywany przez inny podmiot, samodzielną osobę prawną jaką jest Centrum Kultury, który w przedmiotowej sprawie nie jest inwestorem i nie ponosi kosztów związanych z tą inwestycją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji Urząd Miejski (Gmina) będzie mógł skorzystać z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. "Modernizacja sali widowiskowej Centrum Kultury" (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji Urząd Miejski (Gmina) nie może w przyszłości skorzystać z możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów inwestycyjnych. Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w sytuacji w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym wypadku, taka sytuacja nie będzie miała miejsca ponieważ, Gmina nie wykonuje oraz nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem VAT w zakresie kultury. Powstały obiekt nie będzie wykorzystywany przez Urząd Miejski (Gminę) a będzie wykorzystywany przez Centrum Kultury do prowadzenie działalności statutowej (podmiot posiada osobowość prawną). Czyli nie zostanie spełniony niezbędny warunek do skorzystania z możliwości obniżenie podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Miejski działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Modernizacja sali widowiskowej Centrum Kultury" ze środków Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013.

Właścicielem budynku, w którym będzie prowadzona inwestycja jest Gmina, także po zakończeniu inwestycji budynek pozostanie własnością Gminy. Inwestorem jest Gmina i ona będzie pokrywała w całości wydatki związane z tą inwestycją. Centrum Kultury użytkuje i administruje wspomnianym budynkiem, lecz nie jest jego właścicielem. Po zakończeniu inwestycji sala widowiskowa będzie administrowana i wykorzystywana tak jak dotychczas przez Centrum Kultury do prowadzenia swojej statutowej działalności.

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Prowadzi samodzielną gospodarkę finansową

Urząd Miejski jako dysponent majątku gminy, nie prowadzi oraz nie zamierza prowadzić w trakcie trwania inwestycji działalności opodatkowanej podatkiem VAT w zakresie działalności kulturalnej. Urząd Miejski (Gmina) nie planuje także po zakończeniu inwestycji wykorzystywać powstałego obiektu do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w zakresie kultury. Powstały obiekt będzie wykorzystywany przez inny podmiot, samodzielną osobę prawną jaką jest Centrum Kultury, który w przedmiotowej sprawie nie jest inwestorem i nie ponosi kosztów związanych z tą inwestycją.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca (Gmina ani Urząd Miejski) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Modernizacja sali widowiskowej Centrum Kultury".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl