IBPP4/443-314/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-314/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2013 r. (data wpływu 9 lipca 2013 r.) uzupełniony pismem z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług spedycji międzynarodowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT 0% dla świadczonych usług spedycji międzynarodowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2013 r., będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 sierpnia 2013 r. znak IBPP4/443-314/13/EK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Firma otrzymuje zlecenia wykonania usług transportowych dla kontrahenta polskiego polegające na przewozie towaru z Polski do portów morskich na terenie Unii Europejskiej. Towary te są dalej transportowane drogą morską do krajów spoza Unii Europejskiej. Usługi wykonuje sam podatnik (Wnioskodawca) bądź zleca wykonanie ww. transportu innemu przewoźnikowi.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż posiada zlecenie klienta z którego wynika, iż miejscem załadunku i odprawy celnej jest Y. Natomiast miejscem dostarczenia towaru jest A. w Belgii, a miejscem docelowym towaru jest Wenezuela tj. kraj spoza Unii Europejskiej.

Wnioskodawca wskazał również, iż posiada międzynarodowy list przewozowy CMR, z którego z poz. 3 wynika, że miejscem przeznaczenia towaru jest port morski nr... w A., natomiast potwierdzenie wyładowania towaru w porcie wynika z poz. 15 gdzie widnieje pieczątka agencji celnej "..." oraz w poz. 24 data i podpis otrzymania przesyłki towaru. Następnie towar ten zostaje drogą morską transportowany do Wenezueli pod adres wskazany w poz. 2 ww. listu przewozowego - CMR tj. dokładny adres odbiorcy towaru. Informacja ta wskazana została również na zleceniu transportowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca może zastosować stawkę 0% na postawie art. 9 ust. 1 pkt 2 jako część transportu międzynarodowego na podstawie niżej wymienionych dokumentów, którymi dysponuje w momencie wystawiania faktury tj:

* zlecenia klienta, z którego wynika. iż miejscem dostarczenia jest port morski znajdujący się na terenie UE, a miejscem docelowym towaru jest kraj spoza Unii Europejskiej,

* międzynarodowy list przewozowy z którego wynika, że towar został przyjęty do portu przez agencje celną odbiorcą jest kontrahent spoza UE.

2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do uzyskania dokumentu potwierdzającego zamknięcie procedury celnej na terenie UE, który możliwy jest do uzyskania w późniejszym okresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. transport z kraju UE do portu międzynarodowego, z którego towar dalej przewożony jest do kraju spoza UE jest częścią transportu międzynarodowego wobec czego mając dokument stanowiący dowód świadczenia tej usługi tj. zlecenie klienta gdzie zaznaczono iż miejscem docelowym jest kraj spoza UE oraz list przewozowy CMR potwierdzony przyjęciem do portu międzynarodowego, gdzie w miejscu odbiorcy widnieje kontrahent spoza UE, można zastosować stawkę VAT 0%.

Ponadto Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z ww. art. 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Z kolei z art. 83 pkt 5 wynika, iż dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 tj. do usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Zgodnie z powyższym uważa się, że transport z kraju UE do portu międzynarodowego, z którego towar dalej przewożony jest do kraju spoza UE można uznać jako część transportu międzynarodowego wobec czego mając dokumenty opisane w polu 69 stanowiące dowód świadczenia tej usługi tj. zlecenie klienta, gdzie zaznaczono iż miejscem docelowym jest kraj spoza UE oraz list przewozowy CMR potwierdzony przyjęciem towaru przez agencje celną do portu międzynarodowego, gdzie w miejscu odbiorcy widnieje kontrahent spoza UE, można zastosować obniżoną stawkę 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego - zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy - rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawidłowości opodatkowania usługi transportu stawką 0%, której wykonanie kończy się na terenie państwa nie należącym do UE.

Podkreślić należy, że w przedmiotowej sprawie, usługa świadczona jest na rzecz kontrahenta polskiego, tj. kontrahenta którego siedziba znajduje się na terenie kraju (Polski). Tak więc miejscem opodatkowania usługi transportu będącej przedmiotem zapytania jest terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Jak wynika z uregulowań art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo podatnika do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim. Podstawowe znaczenie dla udokumentowania międzynarodowego transportu towarów jest list przewozowy stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, który potwierdzałby fakt, iż nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Dopuszczalne są też inne dokumenty, przy czym ustawodawca nie określił jakie to mają być dowody, jednak muszą one jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości, potwierdzać spełnienie ww. wymogu. Zatem, chcąc zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego.

Natomiast zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 392) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Stosownie do treści ust. 2 powołanego wyżej paragrafu przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Przez wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich (§ 9 ust. 3 rozporządzenia).

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje zlecenia wykonania usług transportowych dla kontrahenta polskiego polegające na przewozie towaru z Polski do portów morskich na terenie Unii Europejskiej. Towary te są dalej transportowane drogą morską do krajów spoza Unii Europejskiej. Usługi wykonuje sam Wnioskodawca bądź zleca wykonanie ww. transportu innemu przewoźnikowi.

Usługa potwierdzona jest listem przewozowym CMR stosowanym w komunikacji międzynarodowej. Oprócz ww. dokumentu Wnioskodawca posiada zlecenie klienta z którego wynika, iż miejscem załadunku i odprawy celnej jest Racibórz. Natomiast miejscem dostarczenia towaru jest A. w Belgii, a miejscem docelowym towaru jest Wenezuela tj. kraj spoza Unii Europejskiej.

Odnosząc się do świadczonych przez Wnioskodawcę usług spedycji międzynarodowej należy stwierdzić, że Spółka nie posiada odpowiedniego dokumentu, który potwierdziłby w sposób jednoznaczny fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim. Wnioskodawca nie będzie uprawniony zatem do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla ww. usług. Z posiadanego przez Wnioskodawcę dokumentu CMR nie wynika jednoznacznie, że z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Z dokumentu tego wynika bowiem jedynie, że Wnioskodawca dostarczył towar do portu w Antwerpii. Natomiast dalszy jego transport poza terytorium Unii Europejskiej jest niepotwierdzony. Wnioskodawca posiada także zlecenie wykonania z którego co prawda wynika, iż miejscem dostarczenia jest port morski znajdujący się na terenie UE, a miejscem docelowym towaru jest kraj spoza Unii Europejskiej jednakże z dokumentu tego również nie wynika w sposób jednoznaczny, iż towar opuścił terytorium Unii Europejskiej.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uzyskania dokumentu potwierdzającego zamknięcie procedury celnej na terenie UE.

Jednakże jeżeli Wnioskodawca w przedmiotowym przypadku chce skorzystać z możliwości zastosowania stawki 0%, to zgodnie z § 9 ust. 2 cyt. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, winien w myśl art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy posiadać odpowiednie dokumenty, które w sposób jednoznaczny potwierdzałyby fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim. Takim dokumentem potwierdzającym powyższy fakt może być dokument potwierdzający zamknięcie procedury celnej wywozu towaru z terytorium Unii Europejskiej. Należy jednak zaznaczyć, że może to być również każdy inny dokument potwierdzający jednocześnie wywóz towaru z terytorium Unii Europejskiej na terytorium państwa trzeciego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl