IBPP4/443-313/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-313/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 20 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-313/11/AW z dnia 4 maja 2011 r. oraz pismem z dnia 20 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Klub Sportowy działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej. Klub opiera swoją działalność na aktywności ogółu członków. Zrzesza osoby fizyczne i prawne lub jednostki zainteresowane lub współdziałające w rozwoju kultury fizycznej. Do głównych zadań klubu należą:

1.

Upowszechnianie i rozwijanie rekreacji ruchowej, sportu, turystyki oraz innych form aktywnego wypoczynku ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.

2.

Rozwoju różnych dyscyplin sportu oraz stałe podnoszenie jego poziomu.

3.

Współudział w sportowym wychowaniu swoich członków. Mieszkańców gminy oraz młodzieży szkolnej.

4.

Czynny udział wżyciu gospodarczym, kulturalnym i społecznym.

Klub sportowy nie prowadzi działalności gospodarczej. Klub sportowy złożył w dniu 27 lipca 2010 r. Wniosek do Lokalnej Grupy Działania o przyznanie pomocy w ramach osi 4 leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

W ramach tego działania zostanie zorganizowana impreza sportowa. Koszty dotyczące tego działania będą związane z przygotowaniem (zakup niezbędnego sprzętu sportowego) oraz z organizacją imprezy sportowej.

Podczas realizacji operacji w ramach małych projektów klub sportowy będzie nabywać towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT np. artykuły spożywcze, materiały promocyjne, nagrody, sprzęt sportowy oraz będzie korzystał w ramach organizacji imprezy z usług wykonanych na podstawie umowy o dzieło. Wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania będą przedłożone do refundacji na etapie rozliczenia wniosku.

Gminny Klub Sportowy w ramach realizacji tego projektu nie będzie generował żadnych dochodów. Wstęp na imprezę będzie bezpłatny.

Głównym celem tego projektu jest rozwój aktywności sportowej wśród dzieci i młodzieży poprzez popularyzację kolarstwa oraz promowanie zdrowego i kulturalnego sposobu spędzania wolnego czasu na wsi.

Grupą docelową do której skierowany będzie projekt to m.in.: dzieci, młodzież a także mieszkańcy i turyści.

Okres rozliczenia projektu nastąpi w terminie dwóch lat od podpisania umowy o przyznanie pomocy.

Gminny Klub Sportowy nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w urzędzie skarbowym oraz korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanej operacji pozostają bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja ta będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundacji wydatków. Ponieważ kosztem kwalifikowalnym może być wartość podatku VAT tylko w takim przypadku gdy klub sportowy nie ma możliwości jego odliczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 11 maja 2011 r.):

Czy Gminny Klub Sportowy ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej operacji.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 maja 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadań w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej operacji, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje zadania w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

W ramach tego działania zostanie zorganizowana impreza sportowa. Koszty dotyczące tego działania będą związane z przygotowaniem (zakup niezbędnego sprzętu sportowego) oraz z organizacją imprezy sportowej.

Podczas realizacji operacji w ramach małych projektów klub sportowy będzie nabywać towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT np. artykuły spożywcze, materiały promocyjne, nagrody, sprzęt sportowy oraz będzie korzystał w ramach organizacji imprezy z usług wykonanych na podstawie umowy o dzieło.

Gminny Klub Sportowy w ramach realizacji tego projektu nie będzie generował żadnych dochodów. Wstęp na imprezę będzie bezpłatny. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanej operacji pozostają bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gminny Klub Sportowy nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w urzędzie skarbowym.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl