IBPP4/443-313/10/AŚ - Brak prawa do odliczenia przez powiat podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-313/10/AŚ Brak prawa do odliczenia przez powiat podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przygotowuje się do złożenia wniosku projektowego (ostatecznym dniem złożenia wniosku jest 15 luty 2010 r.) do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, do działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii na termomodernizację 7 obiektów placówek oświatowych w Powiecie, w celu poprawy jakości powietrza oraz ograniczenia emisji pyłów i gazów do atmosfery. Projekt, którego realizacja rozpocznie się dnia 1 kwietnia 2010 r. (rozpoczęcie procedur przetargowych), a zakończy się 31 października 2011 r., nazwa projektu: "...", będzie finansowany w (80,64 %) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała część środków (19,36 %) będzie wkładem własnym JST. Koszt całkowity projektu wynosi 5.651.219,97 zł, czego koszty kwalifikowane to 5.354.859,98 zł, natomiast niekwalifikowane to 298.360,13 zł.

Przedmiotowy projekt zakłada wykonanie:

*

prac budowlano-montażowych, w tym wymianę okien i drzwi, docieplenie ścian zewnętrznych, docieplenie stropodachów,

*

prac instalacyjnych, w tym modernizację instalacji wewnętrznej c.o. i c.w.u., montaż instalacji solarnej w 7 obiektach placówek oświatowych w Powiecie.

Budynek główny Zespołu Szkół Mechanicznych: wymiana okien i drzwi, docieplenie stropodachu budynku oraz docieplenie ścian zewnętrznych, zaprojektowanie i wykonanie montażu instalacji solarnej, modernizacja instalacji wewnętrznej c.o.

Budynek główny Liceum Ogólnokształcącego: wymiana okien i drzwi, docieplenie stropodachu niewentylowanego i wentylowanego oraz doclepienie ścian zewnętrznych, modernizacja instalacji wewnętrznej c.w.u., modernizacja instalacji wewnętrznej c.o.

Budynek główny Zespołu Szkół Rolniczych: wymiana okien i drzwi, docieplenie stropodachu budynku oraz docieplenie ścian zewnętrznych, zaprojektowanie i wykonanie montażu instalacji solarnej, modernizacja instalacji wewnętrznej c.o.

Sala gimnastyczna Liceum Ogólnokształcącego:

wymiana okien i drzwi, docieplenie stropodachu budynku oraz docieplenie ścian zewnętrznych, zaprojektowanie i wykonanie montażu instalacji solarnej, modernizacja instalacji wewnętrznej c.o.

Sala gimnastyczna przy ul. D. w N.:

wymiana okien i drzwi, docieplenie stropodachu niewentylowanego sali oraz zaplecza sali oraz docieplenie ścian zewnętrznych, modernizacja instalacji wewnętrznej c.w.u., modernizacja instalacji wewnętrznej c.o.

Internat przy ZSR:

wymiana okien, docieplenie stropodachu wentylowanego, docieplenie ścian zewnętrznych, modernizacja instalacji wewnętrznej c.o. i c.w.u.

Budynek Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego:

wymiana okien, drzwi oraz bram wjazdowych, docieplenie stropodachu niewentylowanego i stropu nad piwnicą, wymiana świetlików, docieplenie ścian zewnętrznych, modernizacja instalacji wewnętrznej c.o.

Nad prawidłową realizacją projektu czuwać będą pracownicy Starostwa Powiatowego: Wydziału Promocji i Rozwoju, Wydziału Inwestycji, Zamówień Publicznych i Zarządzania Nieruchomościami oraz Wydziału Finansowego. Nadzór nad całością sprawował będzie Starosta oraz Dyrektorzy poszczególnych placówek oświatowych, objętych projektem.

Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu nowo wytworzona infrastruktura zostanie nieodpłatnie przekazana w zarząd Dyrektorom ww. placówek oświatowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia projektu, tj. do 31 grudnia 2015 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Starostwo Powiatowe zostało utworzone na mocy ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. Powiat jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku.

Wszystkie czynności związane z realizacją projektu będą w całości bezpłatne dla mieszkańców Powiatu.

Ponadto, efekty jakie powstaną w wyniku realizacji projektu nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej, jak również podatku należnego dla Powiatu. W związku z tym, towary i usługi, które zostaną nabyte w celu prawidłowej realizacji projektu, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na względzie należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Powiat. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinien być wskazany Powiat.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przygotowuje się do złożenia wniosku projektowego do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Realizacja projektu pn. "..." rozpocznie się dnia 1 kwietnia 2010 r. (rozpoczęcie procedur przetargowych), a zakończy się dnia 31 października 2011 r. Projekt będzie finansowany w (80,64 %) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała część środków (19,36 %) będzie wkładem własnym JST.

Projekt będzie polegał na termomodernizacji 7 obiektów placówek oświatowych w Powiecie, w celu poprawy jakości powietrza oraz ograniczenia emisji pyłów i gazów do atmosfery.

Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu nowo wytworzona infrastruktura zostanie nieodpłatnie przekazana w zarząd Dyrektorom ww. placówek oświatowych.

Ponadto z treści wniosku wynika, że wszystkie czynności związane z realizacją projektu będą w całości bezpłatne dla mieszkańców Powiatu.

Efekty jakie powstaną w wyniku realizacji projektu nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej, jak również podatku należnego dla Powiatu. W związku z tym, towary i usługi, które zostaną nabyte w celu prawidłowej realizacji projektu, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia będą zmodernizowane placówki oświatowe, które nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej jak również podatku należnego dla Wnioskodawcy.

Tym samym należy stwierdzić, że skoro towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (tj. dotacja unijna, czy też środki własne Powiatu) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z przedmiotowymi zakupami.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Powiat powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl