IBPP4/443-311/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-311/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010 r. (data wpływu 17 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach projektu pn. "..." dostarczone zostaną produkty: platforma sprzętowa, system oraz serwerownia, które łącznie stanowić będą środowisko teleinformatyczne dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną.

Produktami projektu będą: 6 uruchomionych aplikacji (SEOD, antywirusowa; Ms Office Professional, Corel Draw, FineReader PRO8, Abby PDF Transformer 2.0), 1 uruchomiony serwer, 1 wdrożony kompleksowy system zarządzania w jednostkach publicznych (w tym SEOD), 1 uruchomiony system archiwizacji danych, 1 wdrożony system antywirusowy, 1 wdrożony system uwierzytelniania i autoryzacji, 35 zakupionych zestawów komputerowych, 3 zakupione zestawy urządzeń peryferyjnych, 35 pracowników przeszkolonych w zakresie obsługi informatycznych systemów wspomagania zarządzania w administracji publicznej. W ramach projektu zostanie także przygotowane pomieszczenie do pełnienia funkcji serwerowni (przygotowanie pomieszczenia, instalacja klimatyzacji, instalacja automatycznego systemu gaszenia gazem, instalacja zabezpieczeń fizycznych, instalacja szafy rackowej, montaż sieci komputerowej zabezpieczającej bezpieczeństwo teleinformatyczne pracy w budynku urzędu, instalacja centralnego UPS w budynku urzędu co zapewni ciągłość pracy oraz bezpieczeństwo energetyczne dla urządzeń teleinformatycznych).

Realizacja projektu finansowana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i środków budżetowych Gminy.

Projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi.

Ponadto w piśmie z dnia 6 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt jest całkowicie niedochodowy. Zakupione i powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie związane z wykonywaniem czynności cywilnoprawnych (np. nie będzie wykorzystywane do zamieszczania płatnych ogłoszeń, do wystawiania faktur VAT). Wszystkie nabywane towary i usługi w związku z projektem pn. "..." nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 2.2 - Rozwój elektronicznych usług publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 kwietnia 2010 r.), nie ma prawa do odliczania podatku VAT i uzyskania jego zwrotu w związku z projektem pn. "...".

Gmina jako płatnik podatku VAT - Urząd Miasta i Gminy nie ma możliwości zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji "...", gdyż inwestycja wynika z zadań własnych gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, a zatem nie będzie źródłem przychodów z czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. co wyklucza zwrot przedmiotowego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i środków budżetowych Gminy, projekt pn. "...".

W ramach realizacji projektu dostarczone zostaną produkty: platforma sprzętowa, system oraz serwerownia, które łącznie stanowić będą środowisko teleinformatyczne dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną.

Produktami projektu będą: 6 uruchomionych aplikacji (SEOD, antywirusowa; Ms Office Professional, Corel Draw, FineReader PRO8, Abby PDF Transformer 2.0), 1 uruchomiony serwer, 1 wdrożony kompleksowy system zarządzania w jednostkach publicznych (w tym SEOD), 1 uruchomiony system archiwizacji danych, 1 wdrożony system antywirusowy, 1 wdrożony system uwierzytelniania i autoryzacji, 35 zakupionych zestawów komputerowych, 3 zakupione zestawy urządzeń peryferyjnych, 35 pracowników przeszkolonych w zakresie obsługi informatycznych systemów wspomagania zarządzania w administracji publicznej.

W ramach projektu zostanie także przygotowane pomieszczenie do pełnienia funkcji serwerowni (przygotowanie pomieszczenia, instalacja klimatyzacji, instalacja automatycznego systemu gaszenia gazem, instalacja zabezpieczeń fizycznych, instalacja szafy rackowej, montaż sieci komputerowej zabezpieczającej bezpieczeństwo teleinformatyczne pracy w budynku urzędu, instalacja centralnego UPS w budynku urzędu co zapewni ciągłość pracy oraz bezpieczeństwo energetyczne dla urządzeń teleinformatycznych).

Projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi.

Projekt jest całkowicie niedochodowy.

Zakupione i powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie związane z wykonywaniem czynności cywilnoprawnych (np. nie będzie wykorzystywane do zamieszczania płatnych ogłoszeń, do wystawiania faktur VAT).

Wszystkie nabywane towary i usługi w związku z projektem nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl