IBPP4/443-306/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-306/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT dotyczącego realizacji inwestycji pn. "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT dotyczącego realizacji inwestycji pn. "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-306/09/KG z dnia 15 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ubiega się o pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013) działanie 3.4. Odnowa i rozwój wsi dla inwestycji pn. "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe".

Wniosek o dofinansowanie został złożony w dniu 6 marca 2009 r., Biura Rozwoju Regionalnego, Biuro Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, które pełni funkcję jednostki wdrażającej tzw. "Działania regionalne" PROW 2007-2013.

Składając ww. wniosek o dofinansowanie Gmina zobowiązała się jednocześnie dostarczyć wraz z pierwszym wnioskiem o płatność aktualne zaświadczenie, czy beneficjent w odniesieniu do ww. inwestycji ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. W związku z powyższym występuje z niniejszym wnioskiem do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Na zakres wniosku składa się przebudowa i rozbudowa istniejącego budynku remizy strażackiej dla celów wprowadzenia nowej funkcji oraz dostosowania obiektu do obowiązujących przepisów.

Inwestycja ma służyć zaspokojeniu potrzeb społecznych mieszkańców Gminy w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jest zgodna z zakresem działań określonym w § 5 statutu gminy oraz zadaniami określonymi w § 4 ust. 1 i ust. 4 regulaminu organizacyjnego gminy, nie będzie generowała przychodu - nieodpłatne korzystanie z obiektu przez mieszkańców.

W ramach przebudowy zostaną zadaszone schody zewnętrzne oraz wykonana pochylnia dla osób niepełnosprawnych. Powstanie wiatrołap, węzły sanitarne w tym dla osób niepełnosprawnych, pomieszczenia porządkowe, pomieszczenie magazynowo-szatniowe. Nastąpi zmiana połączeń komunikacyjnych poszczególnych pomieszczeń, a także adaptacja pomieszczeń kuchni na cele zaplecza. Natomiast w ramach rozbudowy budynku powstanie: dodatkowe wejście z wewnętrzną klatką schodową w celu niezależnej obsługi komunikacyjnej sali spotkań, zaplecza oraz pomieszczeń na poddaszu. Podniesiony zostanie spadek połaci dachowej co pozwoli na wydzielenie na poziomie poddasza następujących pomieszczeń: sali komputerowej, sali zajęć praktycznych, sekretariatu, pokoju biurowego, węzła sanitarnego. Wykonane zostaną instalacje wodno-kanalizacyjne, gazowe, elektryczne, centralnego ogrzewania, oraz odprowadzenie wód opadowych.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe" nie będzie wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Planowany termin realizacji inwestycji 1 lipiec 2009 r. - 31 grudzień 2010 r.

Tytuł prawny do nieruchomości, na której realizowana będzie inwestycja posiada Gmina, która również będzie właścicielem wykonanej inwestycji.

Faktury za zrealizowaną inwestycję będą wystawiane na Gminę, która posiada swój NIP i REGON.

Zarówno Gmina, ani Urząd Gminy, który jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań Gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zamiarem realizacji inwestycji pn. "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zamiarem realizacji inwestycji pn. "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe". Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina ubiega się o pomoc finansową z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013) działanie 3.4. Odnowa i rozwój wsi dla inwestycji pn. "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe".

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe" nie będzie wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Inwestycja ma służyć zaspokojeniu potrzeb społecznych mieszkańców Gminy w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, nie będzie generowała przychodu - nieodpłatne korzystanie z obiektu przez mieszkańców.

Gmina, ani Urząd Gminy, który jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań Gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składających deklaracje VAT-7.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT - Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Przebudowa i rozbudowa budynku remizy strażackiej na Centrum Kulturalno-Sportowe".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl