IBPP4/443-304/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-304/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki VAT dla usług lotów widokowych balonem z pasażerami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki VAT dla usług lotów widokowych balonem z pasażerami. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane pismem z dnia 30 marca 2011 r.):

Wnioskodawca jest Spółką z o.o. która zajmuje się wykonywaniem lotów balonowych. Spółka wykonuje zarówno loty i pokazy reklamowe jak i loty widokowe z pasażerami. Loty te odbywają się zarówno jako swobodne oraz na uwięzi, gdy balon pozostaje zakotwiczony przy pomocy specjalnych lin.

Loty realizowane są przez Wnioskodawcę za pomocą certyfikowanych i zarejestrowanych statków powietrznych, jakimi zgodnie z klasyfikacją zawartą w polskim jak i unijnym Prawie Lotniczym są balony na ogrzane powietrze. Balony używane przez Wnioskodawcę są zarejestrowane w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych. Balony używane do tej działalności obsługiwane są przez wykwalifikowane załogi, posiadające stosowne licencje lotnicze. Nie ma możliwości lotu balonu z pasażerami bez załogi. Wnioskodawca nie wynajmuje do celów lotów widokowych balonów innym załogom niż zatrudnione w Spółce. Balony używane do tej działalności konstrukcyjnie przystosowane są do przewozu kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu pasażerów jednorazowo. Loty organizowane są odpłatnie na zamówienie klientów prywatnych jak i instytucjonalnych (osób prawnych).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, ze usługi które świadczy Wnioskodawca czyli widokowe loty balonem zarówno te swobodne jak i te na uwięzi są to usługi klasyfikowane przez PKWiU z dnia 29 października 2008 r. jako "Wynajem środków transportu lotniczego pasażerskiego z załogą" (PKWiU 51.10.20.0). Zgodnie z art. 146a pkt 2 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w pozycji 161 i 162 załącznika nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 marca 2011 r):

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, czyli loty widokowe balonem z pasażerami zarówno te swobodne jak i na uwięzi są opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 30 marca 2011 r.):

Usługi lotów widokowych balonem, zarówno te swobodne jak i na uwięzi będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Artykuł 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy - stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., wymieniono:

* pod pozycją 161 - oznaczone symbolem PKWiU ex 51.10.1 (symbol PKWiU 2008) "Transport lotniczy pasażerski - wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie";

* pod pozycją 162 - oznaczone symbolem PKWiU 51.10.20.0 (symbol PKWiU 2008) "Wynajem środków transportu lotniczego pasażerskiego, z załogą".

Z analizy poz. 162 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że z dniem 1 stycznia 2011 r., na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 146a ustawy o VAT, usługa wynajmu środków transportu lotniczego pasażerskiego, z załogą (oznaczona symbolem PKWiU 51.10.20.0) została objęta preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wykonywania lotów balonowych.

Balony używane przez Wnioskodawcę są zarejestrowane w Polskim Krajowym Rejestrze Statków Powietrznych. Balony obsługiwane są przez wykwalifikowane załogi, posiadające stosowne licencje lotnicze.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, ze usługi te zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 51.10.20.0 (klasyfikacja z dnia 29 października 2008 r.).

Zatem usługi te podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a ust. 1 ustawy o VAT, mieszczą się bowiem w grupowaniu 51.10.20.0 wymienionym w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 51.10.20.0. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie był on przedmiotem oceny.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności zmiany zaklasyfikowania przedmiotowych usług do innego grupowania PKWiU, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Należy nadmienić, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl