IBPP4/443-301/11/KG - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją lub jego zwrotu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-301/11/KG Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją lub jego zwrotu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją lub jego zwrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją lub jego zwrotu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie przepisów ustawy prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.).

Na podstawie umowy podpisanej w dniu 21 maja 2009 r. z Zarządem Województwa Stowarzyszenie wybrane zostało do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju LGD "S." na lata 2009-2015. Jako Lokalna Grupa Działania wybrana do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenie złożyło do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację w latach 2011-2015 operacji związanych z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją. Zgodnie z przepisem § 3 rozporządzenia WRiRW z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" objętego PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. 103 poz. 660).

W swoim wniosku Stowarzyszenie wystąpiło o przyznanie pomocy w formie refundacji kosztów określonych w załączniku do rozporządzenia w zakresie:

* kosztów bieżących (administracyjnych) LGD,

* realizacji badań dotyczących obszaru objętego LSR,

* informowania o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD,

* szkolenia pracowników LGD, członków zarządu LGD oraz członków rady, albo innego organu LGD, do którego wyłącznych własności należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 (Dz. U. UE L 277 z 21 października 2005 r.),

* realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD,

* aktywizowania społeczności lokalnej.

zalicza się także niepodlegąjący zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów wymienionych wyżej.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Statut Stowarzyszenia nie przewiduje ponadto, aby Stowarzyszenie działalność gospodarczą mogło prowadzić. Stowarzyszenie również nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w ramach PROW 2007-2013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest "Oświadczenie LGD o kwalifikowalności podatku VAT". Ponadto, jeżeli LGD zalicza do kosztów kwalifikowanych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana Interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładanych na etapach ubiegania się o refundację. Lokalna Grupa Działania w Z. w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek VAT zaliczyła do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego też powodu zobowiązana jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

Z takim samym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej Stowarzyszenie wystąpiło w dniu 3 sierpnia 2009 r. i 11 lutego 2010 r. W odpowiedzi otrzymano interpretację indywidualną w piśmie nr IBPP4/443-920/09/EJ z dnia 24 września 2009 r. oraz interpretację indywidualną w piśmie nr IBPP4/443-318/10/EJ z dnia 11 marca 2010 r. Od tego czasu w stanie faktycznym Stowarzyszenia nie zaistniały żadne zmiany, z wyjątkiem tego, że operacja będąca przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej realizowana będzie w latach 2011-2015 i wnioski o płatność dotyczące refundacji poniesionych kosztów dotyczyć będą lat 2011-2015. Instytucja wdrażająca wymaga, aby do wniosków o płatność z tytułu realizacji operacji w latach 2011-2015 dołączona była interpretacja indywidualna właściwego organu dotycząca operacji realizowanej w tych właśnie latach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jest podmiotem, który może korzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i czy w związku z tym poniesione przez Stowarzyszenie koszty podatku VAT naliczonego mogą podlegać zwrotowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie spełnia również kryteriów podatnika podatku VAT określonych w art. 16 i art. 17 ustawy. Nie jest zatem podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stowarzyszenie jako podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT nie wykonuje czynność opodatkowanych podatkiem VAT.

Nie odprowadzając podatku należnego nie ma możliwości obniżenia kwoty tego podatku o kwotę podatku naliczonego, co w konsekwencji oznacza, że poniesione przez Stowarzyszenie koszty naliczonego podatku VAT nie mogą podlegać zwrotowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania", na realizację w latach 2011-2015 operacji związanych z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją.

Z zaprezentowanego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w związku z realizacją działań, Wnioskodawca ponosi wydatki dotyczące kosztów bieżących, badań dotyczących obszaru objętego LSR, informowania o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, szkoleń, oraz związane z promocją i aktywizowaniem społeczności lokalnej.

Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a zakupy towarów i usług w związku z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z funkcjonowaniem Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest podmiotem, który może korzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a więc podatek VAT naliczony w związku z realizacja projektu nie może podlegać zwrotowi.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl