IBPP4/443-298/12/LG - Zakwalifikowanie liści tytoniu do wyrobów tytoniowych oraz ich opodatkowania akcyzą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-298/12/LG Zakwalifikowanie liści tytoniu do wyrobów tytoniowych oraz ich opodatkowania akcyzą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.), uzupełnionego pismem z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 29 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zakwalifikowania liści tytoniu do wyrobów tytoniowych oraz ich opodatkowania akcyzą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zakwalifikowania liści tytoniu do wyrobów tytoniowych oraz ich opodatkowania akcyzą.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 29 sierpnia 2012 r.) będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 sierpnia 2012 r. znak: IBPP4/443-298/12/LG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. W niedalekiej przyszłości spółka zamierza kupować od innej spółki towary nieobjęte podatkiem akcyzowym, tj. liści tytoniu wstępnie przetworzone (ustabilizowana wilgotność, oddzielone częściowo górne części łodyg, niepocięte), zwyczajowo taki produkt nazywany jest strips lub gatted loose leaf. Są to liście odmiany Virginia, Burley, Kentucky. Produkt ten oznaczony jest kodem CN 24 01 10, 24 01 20.

Spółka następnie zamierza mieszać ww. odmiany liścia (Virginia, Burley, Kentucky) i pakować je w opakowania 500g i 1000g. Tak przygotowany towar następnie będzie trafiał do sprzedaży detalicznej pod nazwą "nieprzetworzone liście tytoniu". Na opakowaniu będzie informacja, iż produkt ten nie nadaje się do palenia bez dalszej obróbki przemysłowej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż liście tytoniu, które spółka zamierza nabywać od innego podmiotu gospodarczego nie nadają się do palenia bez dalszej obróbki przemysłowej. Wnioskodawca zamierza mieszać różne rodzaje liści tytoniowych o ustabilizowanej wilgotności, które mają częściowo oddzielone górne części łodyg i są one niepocięte (Virginia, Burley, Kentucky) i pakować je w opakowania jednostkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy tak opisany produkt byłby objęty podatkiem akcyzowym oraz czy byłby zakwalifikowany do wyrobów tytoniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, towar taki nie podlega podatkowi akcyzowemu. Mieszanie odmian liścia i pakowanie nie jest formą uszlachetniania. Skoro obrót liściem tytoniowym jest dopuszczalny to również odsprzedaż detaliczna również nie powinna być opodatkowaną akcyzą.

Towar, który zamierza pakować spółka to liście tytoniu suszone, niepocięte odżyłowane lub nieodżałowane, niezrolowane i nieowinięte, Spółka uważa, iż aby ten produkt podlegała akcyzie, musiałby być poddany dalszemu przetwarzaniu przemysłowemu m.in. cięciu.

Towar taki nie mieści się w definicjach zawartych w art. 2 ust. 1 oraz art. 98 ustawy o podatku akcyzowym, gdzie zawarto charakterystykę poszczególnych wyrobów tytoniowych, będących wyrobami akcyzowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 42 tego załącznika wskazano bez względu na kod CN: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

W ust. 2-8 art. 98 ustawy ustawodawca dla potrzeb cyt. ustawy zdefiniował powyższe pojęcia, w myśl których odpowiednio:

Za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kupować od innej spółki towary nieobjęte podatkiem akcyzowym, tj. liście tytoniu wstępnie przetworzone (o ustabilizowanej wilgotności, oddzielone częściowo górne części łodyg, niepocięte), tzw. stripsy lub gatted loose leaf. Są to liście odmiany Virginia, Burley, Kentucky. Produkt ten oznaczony jest kodem CN 24 01 10, 24 01 20.

Spółka następnie zamierza mieszać ww. odmiany i pakować je w opakowania 500g i 1000g. Tak przygotowany towar następnie będzie trafiał do sprzedaży detalicznej pod nazwą "nieprzetworzone liście tytoniu".

Ponadto opis sprawy wskazuje na fakt, iż liście tytoniu, które spółka zamierza nabywać od innego podmiotu gospodarczego nie nadają się do palenia bez dalszej obróbki przemysłowej. Wnioskodawca zamierza mieszać różne rodzaje liści tytoniowych o ustabilizowanej wilgotności, które mają częściowo oddzielone górne części łodyg i są one niepocięte (Virginia, Burley, Kentucky) i pakować je w opakowania jednostkowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy ww. liście tytoniu należy zakwalifikować do wyrobów tytoniowych oraz czy wyżej opisany produkt, który Wnioskodawca zamierza sprzedawać będzie opodatkowany podatkiem akcyzowym.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych wyżej definicji wyrobów tytoniowych zawartych w ustawie stwierdzić, iż przedstawione przez Wnioskodawcę nieprzetworzone, nienadające się do palenia liście tytoniowe nie spełniają warunków do zaklasyfikowania ich do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym produkt ten nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż zadaniem tut. Organu w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna przedstawionego zdarzenia przyszłego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I S.A./Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl