IBPP4/443-297/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-297/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją projektu pn. "Konserwacja i digitalizacja zabytkowego zbioru Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z realizacją projektu pn. "Konserwacja i digitalizacja zabytkowego zbioru Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wojewódzka Biblioteka Publiczna prowadzi działalność kulturalną przewidzianą ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach. Posiada statut oraz osobowość prawną. Zasadniczą formą osiągania przychodów Biblioteki są dotacje na pokrycie wydatków statutowych. Biblioteka jest podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Biblioteka wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie zadania w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Infrastruktura społeczna i szkolnictwo wyższe Działanie 5.3 Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturalnego, pn. "Konserwacja i digitalizacja zabytkowego zbioru Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej".

Zły stan zabytkowych zbiorów oraz brak możliwości udostępniania ich w wersji elektronicznej spowodował że biblioteka zdecydowała się na konserwację oraz digitalizację 28 pozycji z zabytkowego zbioru. Wytypowany przez pracowników Biblioteki zbiór zabytkowy zawiera przede wszystkim starodruki oraz kodeks rękopiśmienny. Są to zabytki wysokiej klasy artystycznej i historycznej, cenne dla dziedzictwa polskiego.

Wybrane do konserwacji zabytkowe obiekty są w bardzo złym stanie. Tylko fachowo wykonana konserwacja pozwoli na zabezpieczenie zbiorów na przyszłość. Przeprowadzona jednocześnie digitalizacja obiektów stworzy możliwość ich szerokiego upowszechniania i ułatwi dostęp zainteresowanego czytelnika.

Konserwacja zabytkowych dzieł służyć będzie przedłużeniu ich istnienia. Projekt wpłynie w sposób znaczący na rozwój oraz jakość usług świadczonych przez Bibliotekę.

Po zakończeniu zadania przewiduje się nieodpłatnie prezentację odrestaurowanych zabytków mieszkańcom regionu poprzez organizację wystawy, przeprowadzanie lekcji bibliotecznych dotyczących konserwacji i zabezpieczania zbiorów.

Wojewódzka Biblioteka Publiczna nie osiągnie żadnych przychodów z realizacji tego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w sytuacji, gdy podatnik świadcząc usługi udostępniania zbiorów, których przedmiotem był projekt nie pobierać będzie żadnej odpłatności za ich prezentację czytelnikom.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu konserwacji i digitalizacji zbiorów zabytkowych nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w "zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych", o czym stanowi art. 86 ust. 1 w związku z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "Konserwacja i digitalizacja zabytkowego zbioru Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Infrastruktura społeczna i szkolnictwo wyższe Działanie 5.3 Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturalnego.

Po zakończeniu zadania przewiduje się nieodpłatnie prezentację odrestaurowanych zabytków mieszkańcom regionu poprzez organizację wystawy, przeprowadzanie lekcji bibliotecznych dotyczących konserwacji i zabezpieczania zbiorów.

Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów z realizacji tego zadania.

Jak już wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Z treści wniosku wynika, iż po zakończeniu projektu przewiduje się nieodpłatną prezentacje odrestaurowanych starodruków mieszkańcom regionu co jest elementem bezpośrednio związanym z zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Projekt ten mający na celu odrestaurowanie zabytkowego zbioru nie generuje żadnych przychodów, tym samym jego realizacja nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem nabywane towary nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl