IBPP4/443-286/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-286/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 18 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Dostosowanie Wiejskiego Ośrodka Zdrowia do standardów sanitarnych i medycznych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Dostosowanie Wiejskiego Ośrodka Zdrowia do standardów sanitarnych i medycznych".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest jednostką samorządową Gminy. Rozpoczął działalność 1 października 2003 r. Jednostce nadano NIP i dnia 15 października 2003 r. wpisano do rejestru podatników podatku od towarów i usług. Głównym celem statutowym Zakładu jest świadczenie usług medycznych (PKD2004 8512Z) zwolnionych z podatku VAT.

Od 1 stycznia 2007 r. SPZOZ korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy i nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Jednostka planuje w 2009 r. wykonanie modernizacji budynku Wiejskiego Ośrodka Zdrowia, który jest filią (oddziałem) Zakładu. Wszystkie prace remontowo-budowlane oraz zakupy, w tym remont pomieszczeń, zakup podnośnika dla osób niepełnosprawnych, termomodernizacja budynku oraz zakup sprzętu medycznego będą wykorzystywane przez SPZOZ włącznie do czynności (usług) zwolnionych z opodatkowania VAT.

Projekt ten będzie dofinansowany do 85 % kosztów kwalifikowanych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach działania 9.2 Infrastruktura lecznictwa otwartego. Dofinansowanie obejmuje także wartość podatku VAT w kwocie wydatków kwalifikowanych do dofinansowania, gdyż planowana inwestycja będzie związana z usługami w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85.1) to jest czynnościami zwolnionymi z podatku VAT (zał. Nr 4, poz. 9 ustawy o VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT w związku z planowaną modernizacją obiektu i zakupem sprzętu medycznego w ramach realizacji projektu pod nazwą "Dostosowanie Wiejskiego Ośrodka Zdrowia do standardów sanitarnych i medycznych".

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych na modernizację i zakup sprzętu w Wiejskim Ośrodku Zdrowia, z uwagi na fakt, że związane one będą ze świadczeniem usług ochrony zdrowia ludzkiego, a więc czynnościami korzystającymi ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)

.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje zrealizować projekt pod nazwą "Dostosowanie Wiejskiego Ośrodka Zdrowia do standardów sanitarnych i medycznych" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wszystkie prace remontowo-budowlane oraz zakupy, w tym remont pomieszczeń, zakup podnośnika dla osób niepełnosprawnych, termomodernizacja budynku oraz zakup sprzętu medycznego będą wykorzystywane przez SPZOZ włącznie do czynności (usług) zwolnionych z opodatkowania VAT.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2007 r. korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy i nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto realizowany projekt będzie służył świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia (usługi zwolnione od podatku VAT) - Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Dostosowanie Wiejskiego Ośrodka Zdrowia do standardów sanitarnych i medycznych".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl