IBPP4/443-285/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-285/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od dokonanego zakupu środków trwałych i usług w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od dokonanego zakupu środków trwałych i usług w ramach projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2010 r. jako zakład budżetowy był podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), składającym deklaracje VAT-7 z tytułu wynajmu pomieszczeń oraz odsprzedaży nabytych uprzednio usług (dostawa wody, energii, ścieki), które były udokumentowane fakturami VAT.

W okresie od 30 stycznia 2009 r. do 30 listopada 2010 r. jako zakład budżetowy Miasta R. brał udział w realizacji projektu pn. "..." w ramach Działania 8.3 Infrastruktura kształcenia ustawicznego. Wykonanie zadań zakwalifikowanych do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 realizując projekt Wnioskodawca wyłonił w drodze procedur przetargowych wykonawców, z którymi zawarto umowy: o dostawę wyposażenia 3 pracowni, o roboty budowlane - remont pracowni dydaktycznych oraz o roboty budowlane - budowa windy dla osób niepełnosprawnych. Po wykonaniu umów wykonawcy obciążali Wnioskodawcę fakturami. Płatność realizowana była z otrzymanych od organu prowadzącego tj. Urzędu Miasta środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy RPOW 2007-2013 i ze środków własnych.

Wspomniany projekt zakładał, że Wnioskodawca w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat od daty rozliczenia projektu nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym ze środków otrzymanych w związku z realizacją projektu na podstawie umów takich jak wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu nabytego w ramach projektu. Utworzone sale dydaktyczne będą wykorzystywane tylko i wyłącznie na potrzeby kształcenia słuchaczy/uczniów Wnioskodawcy. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą służyły wyłącznie działalności dydaktycznej (zwolnionej od podatku od towarów i usług). W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody. Powyższe zobowiązanie zawarto zarówno we wniosku o dofinansowanie projektu jak i w oświadczeniu stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie.

Od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca przekształcił się w jednostkę budżetową i uzyskał nowy numer identyfikacji podatkowej. Wnioskodawca jako jednostka budżetowa w dalszym ciągu świadczy usługi z tytułu wynajmu pomieszczeń oraz odsprzedaży nabytych uprzednio usług jak również świadczy usługi, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku VAT. Wnioskodawca jako jednostka budżetowa skorzystał w 2011 r. ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 powyższej ustawy.

W piśmie z dnia 18 kwietnia 2011 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego wnioskodawca wskazał, że winda służy tylko do obsługi osób niepełnosprawnych uczących się w szkole czyli dotyczy usług edukacyjnych zwolnionych z opodatkowania. Winda ta nie obsługuje wynajmowanych pomieszczeń. Towary i usługi zakupione w celu wybudowania windy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną (wynajmem lub dzierżawą).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawcy jako zakładowi budżetowemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od dokonanego zakupu środków trwałych i usług w ramach projektu.

2.

Czy w sytuacji kiedy Wnioskodawca jako zakład budżetowy miałby prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług realizowanych na potrzeby projektu może on złożyć korekty deklaracji VAT-7, a jeśli tak, to dane której jednostki należy umieścić w deklaracjach korygujących - zakładu budżetowego, czy jednostki budżetowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Zespołowi Szkół jako zakładowi budżetowemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego ww. projektu, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanej.

Podatek naliczony można odliczyć w sytuacji kiedy jest on związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług brak jest możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystania ich do czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Jeśli jednak Zespół Szkół jako zakład budżetowy miałby prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług realizowanych na potrzeby projektu - zdaniem Wnioskodawcy może on złożyć korekty deklaracji VAT-7 używając w deklaracjach korygujących danych zakładu budżetowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako zakład budżetowy zrealizował projekt pn. "...". Realizowany projekt zakładał, że Wnioskodawca w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat od daty rozliczenia projektu nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym ze środków otrzymanych w związku z realizacją projektu na podstawie umów takich jak wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu nabytego w ramach projektu. Utworzone sale dydaktyczne będą wykorzystywane tylko i wyłącznie na potrzeby kształcenia słuchaczy/uczniów Wnioskodawcy. Winda służy tylko do obsługi osób niepełnosprawnych uczących się w szkole czyli dotyczy usług edukacyjnych zwolnionych z opodatkowania. Winda ta nie obsługuje wynajmowanych pomieszczeń. Towary i usługi zakupione w celu wybudowania windy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną (wynajmem lub dzierżawą). Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą służyły wyłącznie działalności dydaktycznej (zwolnionej od podatku od towarów i usług). W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu będą pozostawały bez związku z czynnościami generującym podatek należny.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Zespołowi Szkół nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

W świetle powyższego stanowiska, udzielenie odpowiedzi na drugie zapytanie stało się bezprzedmiotowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania towarów, jak i mienia powstałego w trakcie realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl