IBPP4/443-284/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-284/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego zbierania odpadów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego zbierania odpadów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje projekt unijny w ramach programu operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013. Nazwa i numer Priorytetu Programu Operacyjnego: V. Środowisko; Nazwa i numer Działania: 5.2 Gospodarka Odpadami, Typy projektu: Rozwój selektywnej zbiórki odpadów wraz z akcją promocyjno-edukacyjną. Projekt realizowany jest w oparciu o umowę o dofinansowanie.

Projekt realizowany jest pod nazwą "...".

Projekt obejmować będzie;

* budowę Stacjonarnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (SPSZOK), gdzie mieszkańcy będą mogli dostarczać i nieodpłatnie przekazywać selektywnie zebrane odpady komunalne. Punkt będzie urządzony na terenie Sp. z o.o. i będzie działał w trybie samoobsługowym tzn. mieszkańcy zobowiązani będą samodzielnie dostarczać, a następnie umieszczać odpady w odpowiednio opisanych kontenerach i pojemnikach,

* urządzenie nowych Terenowych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (TPSZOK), tj. 200 gniazd dla selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych (papier, szkło, tworzywa sztuczne), rozmieszczonych na terenie miasta,

* zorganizowanie 5 sezonowych Terenowych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Zielonych (TPSZOZ), w dzielnicach miasta, o przewadze zabudowy jednorodzinnej, gdzie mieszkańcy będą mogli umieszczać odpady zielone pochodzące np. z przydomowych ogródków,

* realizację programu edukacji w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, obejmującego zorganizowanie konkursu na zaprojektowanie logo kampanii edukacyjnej, przygotowanie filmu edukacyjnego, wydrukowanie i kolportaż ulotek informacyjnych, organizację spotkań edukacyjnych oraz konkursów dla dzieci i młodzieży.

W wyniku realizacji projektu, stworzona zostanie infrastruktura do selektywnej zbiórki odpadów, która zapewni dostęp do punktów selektywnej zbiórki mieszkańcom na terenie Miasta.

Mieszkańcy przekazując część odpadów do punktów selektywnej zbiórki w istotny sposób obniżą konieczność ponoszenia opłat za odbiór odpadów, poprzez zmniejszenie wagi i szybkości zapełniania pojemników odbieranych z ich posesji przez wyspecjalizowanych przewoźników.

Mieszkańcy nie będą ponosić opłat za wrzucanie odpadów do pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki, zorganizowanych w ramach projektu. Mieszkańcy odniosą korzyść majątkową dzięki zmniejszeniu ilości odpadów przekazanych dla wyspecjalizowanych przewoźników - co pozwoli im obniżyć koszty ponoszone za odbiór odpadów.

Ilość zbieranych odpadów w ramach punktów selektywnej zbiórki będzie ewidencjonowana wagowo w chwili ich przekazania do Zakładu Zagospodarowania Odpadów Przedsiębiorstwie Komunalnym. Możliwe będzie więc ustalenie ile odpadów zostało zebranych oraz jakie są koszty ich odzysku i unieszkodliwiania.

W piśmie z dnia 10 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedmiotowym projektem realizowana przez Wnioskodawcę usługa polegająca na nieodpłatnym zbieraniu odpadów od mieszkańców w ramach zorganizowanego systemu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych winna zostać opodatkowana przez Wnioskodawcę podatkiem należnym.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT czynności polegające na zbiórce odpadów od mieszkańców nieodpłatnie w ramach Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ponieważ Wnioskodawca działa w charakterze podatnika VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz istnieje bezpośredni konsument odnoszący korzyść w związku ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami zbiórki odpadów, który jest podmiotem innym niż Wnioskodawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji organ podatkowy zauważa, iż niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących od dnia 1 kwietnia 2011 r., gdyż w piśmie z dnia 10 maja 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi niezwiązane z działalnością gospodarcza podatnika należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt unijny w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "Rozwój selektywnej zbiórki odpadów wraz z akcją promocyjno-edukacyjną".

W wyniku realizacji projektu stworzona zostanie infrastruktura do selektywnej zbiórki odpadów, która zapewni dostęp do punktów selektywnej zbiórki mieszkańcom na terenie Miasta. Mieszkańcy nie będą ponosić opłat za wrzucanie odpadów do pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki, zorganizowanych w ramach projektu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W tym miejscu należy wskazać na przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3b ww. ustawy właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku określonego w art. 5 ust. 1 pkt 3b obowiązani są do udokumentowania, w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia za takie usługi.

Rada gminy określa, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi, o których mowa w ust. 1 (art. 6 ust. 2 ww. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).

Jak z powyższego wynika, obowiązek usuwania odpadów spoczywa na właścicielu nieruchomości.

Stworzenie przez Wnioskodawcę infrastruktury do selektywnej zbiórki odpadów, która zapewni dostęp do punktów selektywnej zbiórki mieszkańcom na terenie Miasta i nieodpłatne wrzucanie odpadów, umożliwi mieszkańcom na częściowe wywiązanie się z obowiązku nałożonego na nich ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zatem celem czynności nieodpłatnego zbierania odpadów od mieszkańców jest wyłącznie zaspokojenie ich potrzeb konsumpcyjnych.

Reasumując, ponieważ w przedmiotowej sprawie została spełniona przesłanka określona w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (nieodpłatny odbiór odpadów ma na celu zaspokojenie potrzeb konsumpcyjnych usługobiorców a więc cel inny niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy), czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl