IBPP4/443-282/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-282/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach działania 431 "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach działania 431 "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2010 r. nr IBPP4/443-282/10/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Lokalna Grupa Działania) jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, mającym na celu działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Lokalna Grupa Działania w 2009 r. realizowała projekt w ramach działania 431 "..." w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach realizacji złożonego wniosku prowadzone były:

* działania mające na celu informowanie o obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju, realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz działalności LGD;

* szkolenia dla pracowników i organów LGD;

* wydarzenia promocyjne i kulturalne, działania aktywizujące społeczność lokalną oraz funkcjonowanie biura LGD.

Wydatki związane z realizacją ww. działań: to koszty wynagrodzeń, podróży służbowych, wynajmu oraz utrzymania biura, zakupu materiałów biurowych, środków czystości, usług telekomunikacyjnych, usług pocztowych, wynajmu sal szkoleniowych, zakup komputerów z oprogramowaniem oraz urządzenia wielofunkcyjnego, koszty związane z promocją LGD (wykonania długopisów oraz znaczków w klapę z logo i wydanie folderów promocyjnych), koszty związane z informowaniem o działalności LGD (organizacja konferencji i spotkań aktywizujących społeczność lokalną).

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 8 marca 2010 r. nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W wyniku realizacji Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja Wnioskodawca nie osiąga żadnych obrotów (przychodów). Z efektów Działania korzystają mieszkańcy obszaru LGD (tekst jedn. obszaru gmin partnerskich) podczas spotkań aktywizujących społeczność lokalną oraz podczas konferencji dla przedstawicieli sektorów: społecznego, gospodarczego i publicznego z terenu LGD. Wydarzenie promocyjne to zaprojektowanie przedmiotu służącego reklamowaniu Stowarzyszenia, który będzie rozdawany nieodpłatnie podczas spotkań aktywizujących społeczność lokalną oraz konferencji dla przedstawicieli trójsektorowego partnerstwa LGD. Realizacja Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT w związku z realizacją wymienionych przedsięwzięć.

Zdaniem Wnioskodawcy, Lokalna Grupa Działania nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Wobec tego realizując projekt w ramach działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja nie może odzyskać poniesionego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w 2009 r. realizował projekt w ramach działania 431 "..." w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach realizacji złożonego wniosku prowadzone były:

* działania mające na celu informowanie o obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju, realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz działalności LGD;

* szkolenia dla pracowników i organów LGD;

* wydarzenia promocyjne i kulturalne, działania aktywizujące społeczność lokalną oraz funkcjonowanie biura LGD.

Wnioskodawca ponosił następujące wydatki związane z realizacją ww. działań: koszty wynagrodzeń, podróży służbowych, wynajmu oraz utrzymania biura, zakupu materiałów biurowych, środków czystości, usług telekomunikacyjnych, usług pocztowych, wynajmu sal szkoleniowych, zakupu komputerów z oprogramowaniem oraz urządzenia wielofunkcyjnego, koszty związane z promocją LGD (wykonania długopisów oraz znaczków w klapę z logo i wydanie folderów promocyjnych), koszty związane z informowaniem o działalności LGD (organizacja konferencji i spotkań aktywizujących społeczność lokalną).

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W wyniku realizacji Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja Wnioskodawca nie osiąga żadnych obrotów (przychodów).

Z efektów Działania korzystają mieszkańcy obszaru LGD (tekst jedn. obszaru gmin partnerskich) podczas spotkań aktywizujących społeczność lokalną oraz podczas konferencji dla przedstawicieli sektorów: społecznego, gospodarczego i publicznego z terenu LGD. Wydarzenie promocyjne polega na zaprojektowaniu przedmiotu służącego reklamowaniu Stowarzyszenia, który będzie rozdawany nieodpłatnie podczas spotkań aktywizujących społeczność lokalną oraz konferencji dla przedstawicieli trójsektorowego partnerstwa LGD.

Realizacja Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nabywane towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a ponadto nabywane towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego działania. Tym samym nie przysługuje mu prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336)) oraz § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie może odzyskać poniesionego podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl