IBPP4/443-282/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-282/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przebudową drogi powiatowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przebudową drogi powiatowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-282/08/KG z dnia 5 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

PZD planuje wykonanie ww. inwestycji w 2009 i 2010 r., zlecając prace drogowe wykonawcom zewnętrznym. Wykonawcy w trakcie inwestycji i po zakończeniu robót będą przedstawiali faktury cząstkowe za wykonane usługi (zakupione materiały). Faktury te będą zawierały podatek od towarów i usług VAT.

Wnioskodawca nie będący płatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług. W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie realizacji zadania w ramach konkursu otwartego dla Poddziałania 3.1.2 Drogi lokalne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa O. na lata 2007-2013, wymagana jest indywidualna interpretacja Izby Skarbowej w przedmiotowej sprawie. Wniosek w procedurze konkursowej złożony został przez Powiat O., jednak inwestorem, który będzie dokonywał opłat za faktury, będzie Powiatowy Zarząd Dróg. Przebudowa ww. drogi będzie polegać na wzmocnieniu konstrukcji drogi w celu zwiększenia nośności do 100KN/oś dla ruchu k.r.-2, poszerzeniu drogi o 0,50 mb do 1,00 mb do 6 m szerokości i ułożeniu nowej nawierzchni asfaltowej o grubości 4-9 cm oraz odtworzeniu rowów, ścince zawyżonych poboczy, karczowaniu krzewów na całym odcinku i wycince drzew. W miejscowości Kozłowice zostanie wybudowana kanalizacja deszczowa na długości 1010 mb oraz zostanie ułożony chodnik dla pieszych z kostki betonowej. W miejscowości Kozłowice zostanie przebudowane istniejące skrzyżowanie na skrzyżowanie skanalizowane.

Powiatowy Zarząd Dróg w O. nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym składającym deklaracje VAT-7.

Wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na PZD.

Powstałe w ramach przedmiotowego projektu mienie (przebudowana droga powiatowa) nie jest i nie będzie wykorzystywane przez PZD do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowy Zarząd Dróg posiada możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług przy przebudowie drogi powiatowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż Powiatowy Zarząd Dróg w O.:

* nie jest płatnikiem podatku VAT,

* nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym składającym deklaracje VAT-7,

* wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na PZD,

* powstałe w ramach przedmiotowego projektu mienie (przebudowana droga powiatowa) nie jest i nie będzie wykorzystywane przez PZD do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

nie posiada możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji inwestycji ani po jej zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi lub też w przypadku, gdy podmiot nabywający towary czy usługi nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiatowy Zarząd Dróg w O. w latach 2009-2010 zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przebudowie drogi powiatowej. Powstałe w ramach projektu mienie (przebudowana droga powiatowa) nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Powiatowy Zarząd Dróg w O. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji polegającej na przebudowie drogi powiatowej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl