IBPP4/443-277/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-277/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacja projektu pod nazwą "Przebudowa i remont obiektów Młodzieżowego Domu Kultury" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacja projektu pod nazwą "Przebudowa i remont obiektów Młodzieżowego Domu Kultury". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miasto od 9 czerwca 2008 r. realizuje zadanie, które będzie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Młodzieżowy Dom Kultury jest publiczną oświatowo - wychowawczą placówką wychowania pozaszkolnego prowadzoną przez Gminę Miasto na prawach powiatu. Do realizacji celów statutowych placówka posiada zespół budynków wraz z parkiem, w skład którego wchodzą: Pałacyk, S, kryta pływalnia, "D" oraz budynek przy ulicy.

Przedmiotem projektu jest przebudowa i remont obiektów Młodzieżowego Domu Kultury - obejmująca modernizację S i D. S widowiskowa jest połączona łącznikiem z Pałacykiem (obiekt zabytkowy zmodernizowany we wcześniejszym etapie realizacji remontu obiektów Młodzieżowego Domu Kultury).

W piwnicy sali widowiskowej zlokalizowane będą garderoby dla artystów, sanitariaty, pomieszczenia magazynowe oraz kanały instalacyjne. Na parterze znajdować się będzie sala widowiskowa na 419 osób oraz scena, a także pomieszczenie akustyka. W części wysokiej sali widowiskowej zlokalizowane zostaną pomieszczenia reżyserki oraz studia nagrań a także toaleta i pomieszczenie socjalne dla pracowników studia nagrań. W piwnicy łącznika zlokalizowany zostanie zespół sanitariatów dla widzów oraz wentylatornia. Na parterze znajdować się będzie hol z szatnią. W domku orkiestry zlokalizowana będzie sala ćwiczeń, szatnia męska oraz szatnia damska a także zespól toalet. Budynek wykorzystywany będzie do prowadzenia ćwiczeń przez sekcję baletu Młodzieżowego Domu Kultury.

W wyniku realizacji przedmiotowego zadania społeczność miasta i subregionu otrzyma do użytkowania zmodernizowaną infrastrukturę kulturalno-edukacyjną co poprawi dostęp do oferty edukacyjno - kulturalnej dla dzieci i młodzieży.

Gmina Miasto przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat od daty rozliczenia projektu nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępniane powierzchni i sprzętu związanego z realizowanym projektem, zaś Młodzieżowy Dom Kultury prowadzi swoją działalność w obiektach będących własnością Gminy Miasta jako odrębna jednostka organizacyjna i po zakończeniu inwestycji obejmującej przebudowę i remont dwóch obiektów tzn. sali widowiskowej i D będzie prowadził sprzedaż opodatkowaną. W związku z realizacją wyżej wymienionego projektu Gmina Miasto dokonuje zakupu towarów i usług, które nie generują dochodów i nie służą sprzedaży opodatkowanej Gminy. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego Gmina Miasto przekaże obiekt nieodpłatnie do użytkowania Młodzieżowemu Domowi Kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "Przebudowa i remont obiektów Młodzieżowego Domu Kultury.".

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "Przebudowa i remont obiektów Młodzieżowego Domu Kultury." nie służą sprzedaży opodatkowanej Gminy. W przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Gmina Miasto po zakończeniu zadania inwestycyjnego, przekazując budynki do użytkowania Miejskiemu Domu Kultury. dokonuje dostawy budynków w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ środek trwały w wyniku inwestycji uległ ulepszeniu. Jednakże ww. czynność jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż Gminie Miasto, która dokonuje dostawy budynków nie przysługuje prawo dokonywania odliczeń w wyniku inwestycji, ponieważ Gmina nie prowadzi działalności kulturalnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym zadania obejmujące sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów.

Młodzieżowy Dom Kultury jest publiczną oświatowo - wychowawczą placówką wychowania pozaszkolnego prowadzoną przez Gminę Miasto na prawach powiatu. MDK prowadzi własną obsługę finansowo - księgową, jednak w związku z realizacją zadania "Przebudowa i remont obiektów Młodzieżowego Domu Kultury" nie może dokonać odliczeń podatku VAT, ponieważ to Gmina Miasto dokonuje zakupów towarów i usług związanych z jego realizacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina od 9 czerwca 2008 r. realizuje zadanie, które będzie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Przedmiotem projektu jest przebudowa i remont obiektów Młodzieżowego Domu Kultury - obejmująca modernizację S i D. S widowiskowa jest połączona łącznikiem z Pałacykiem (obiekt zabytkowy zmodernizowany we wcześniejszym etapie realizacji remontu obiektów Młodzieżowego Domu Kultury).

Gmina Miasto przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat od daty rozliczenia projektu nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępniane powierzchni i sprzętu związanego z realizowanym projektem, zaś Młodzieżowy Dom Kultury prowadzi swoją działalność w obiektach będących własnością Gminy Miasta jako odrębna jednostka organizacyjna i po zakończeniu inwestycji obejmującej przebudowę i remont dwóch obiektów tzn. sali widowiskowej i Domku orkiestry będzie prowadził sprzedaż opodatkowaną. W związku z realizacją wyżej wymienionego projektu Gmina Miasto dokonuje zakupu towarów i usług, które nie generują dochodów i nie służą sprzedaży opodatkowanej Gminy. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego Gmina Miasto przekaże obiekt nieodpłatnie do użytkowania Młodzieżowemu Domowi Kultury.

Jak wskazano na wstępie prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie gdy występuje związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z treści wniosku wynika, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, działalność opodatkowaną w przedmiotowych obiektach będzie prowadził Młodzieżowy Dom Kultury, będący odrębnym podmiotem, któremu majątek zostanie przekazany przez Gminę do nieodpłatnego użytkowania.

Przekazanie majątku samorządowej instytucji kultury nieodpłatnie do użytkowania, jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury i utrzymania gminnych obiektów, tj. w tym przypadku remont i modernizacja S i D oraz ich wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania obiektu podmiotowi, który będzie wykonywał zadania z zakresu kultury, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, jakim jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu polegającego na przebudowie i remoncie obiektów Młodzieżowego Domu Kultury.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem w sytuacji, gdy Młodzieżowy Dom Kultury nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być również mowy o możliwości obniżenia przez Młodzieżowy Dom Kultury podatku należnego o podatek naliczony.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zaznaczyć, że brak prawa do odliczenia nie jest spowodowany tym, iż Gmina dokonuje dostawy budynków w ramach pierwszego zasiedlenia, lecz tym że nieodpłatne przekazanie do użytkowania wyremontowanych obiektów jednostce organizacyjnej Gminy realizującej jej zadania własne nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków w ramach pierwszego zasiedlenia bowiem nie było to przedmiotem zapytania. Granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl