IBPP4/443-276/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-276/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług realizując projekt pod nazwą "Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług realizując projekt pod nazwą "Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miasto od 21 kwietnia 2008 r. realizuje projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu" w ramach Programu Przedmiotowy Projekt jest wdrażany w formie Sieci Tematycznej, w której skład wchodzi Partner wiodący (Miasto) oraz ośmiu Partnerów (Gmina Miasto jest jednym z Partnerów Projektu). Między Partnerami została podpisana Umowa Współpracy obowiązująca od daty kwalifikowalności wydatków tj. od 21 kwietnia 2008 r., czyli daty zatwierdzenia Deklaracji Zainteresowania projektu przez Komitet Monitorujący.

Umowa Dotacji została podpisana pomiędzy Partnerem Wiodącym, występującym w imieniu całej Sieci Tematycznej, a Instytucją Zarządzającą Programem.

Projekt służy ułatwianiu i finansowaniu wymiany doświadczeń oraz wzajemnemu uczeniu się przez miasta partnerskie poprzez organizowanie Sieci Tematycznych. W ramach programu nie otrzymuje się środków finansowych na inwestycje, a jedynie zwrot kosztów udziału w projektach - są to tzw. projekty "miękkie". Oczekiwanymi rezultatami działalności Sieci Tematycznej jest wymiana doświadczeń między miastami, poszczególnymi Partnerami w zakresie zintegrowanego planowania miejskiego oraz opracowanie Lokalnego Planu Działań zawierającego nowe strategie dla zintegrowanego rozwoju zarówno miast, jak i otaczających je regionów oraz metody wdrożenia realnego procesu współpracy. Działania podejmowane w ramach Projektu, polegające w szczególności na organizacji spotkań, warsztatów, konferencji z udziałem Partnerów oraz przedstawicieli powołanej Lokalnej Grupy Wsparcia, opracowania przez każdego z Partnerów dokumentu strategicznego (Lokalnego Planu Działań) na podstawie zlecanych na zewnątrz ekspertyz i analiz oraz własnego wkładu pracy.

Uczestnicy warsztatów i szkoleń organizowanych przez Urząd Miasta nie będą ponosili żadnych kosztów związanych z udziałem w nich. Projekt nie będzie generował przychodu, bowiem nie występuje sprzedaż towarów i usług związana z jego realizacją.

Poziom dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 80% wydatków kwalifikowanych, 20% jest współfinansowane ze środków własnych budżetu Miasta. W ramach realizowanego projektu ponoszone są następujące wydatki:

1.

wynagrodzenie za prace wynikające z zawartej umowy o prace,

2.

koszty delegacji krajowych i zagranicznych, w tym:

- zakup usług hotelowych i gastronomicznych oraz kosztów transportowych do wysokości diety określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.)

3.

Koszty organizacji logistycznej imprez, seminariów, warsztatów i konferencji w ramach działań Projektu odnoszą się do wynajmu sali, wypożyczenia sprzętu, dokumentów, tłumaczy pisemnych i ustnych, a także posiłków i usługi cateringu. Tłumaczenia podczas spotkań Partnerów Sieci oraz udział ekspertów zewnętrznych, specjalistów, moderatorów spotkań będą rozliczane i płacone na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Uczestnictwo we wszystkich spotkaniach organizowanych podczas realizacji Projektu będzie nieodpłatne, nie będą pobierane żadne opłaty od uczestników.

4.

Koszty komunikacji i rozpowszechniania informacji związane z tłumaczeniem wszystkichpublikacji i materiałów informacyjnych wraz z ich opracowaniem, składem introligatorskim i drukowaniem, zamieszczaniem odpłatnych ogłoszeń prasowych w prasie lokalnej i krajowej oraz organizacją konferencji prasowych w celu rozpowszechniania informacji o Projekcie. Wszystkie wyprodukowane broszury/materiały informacyjne o Projekcie będą rozpowszechniane nieodpłatnie szerokiemu gremium odbiorców - członkom Lokalnej Grupy Wsparcia w skład, której wchodzą m.in. przedstawiciele Gmin sąsiadujących z Miastem, jak również mieszkańcom i Gmin ościennych.

5.

Koszty ekspertyz zewnętrznych - wparcie ekspertów zewnętrznych podczas realizacji działań wynikających z metodologii Projektu polegające na przygotowaniu raportów, studiów przypadku, Lokalnego Planu Działań oraz udział ekspertów, specjalistów, moderatorów w spotkaniach Lokalnej Grupy.

Faktury w ramach Projektu są wystawiane na Gminę Miasto, są przez Gminę płacone.

Finansowanie Projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych wydatków. Zgodnie z Dokumentem Technicznym Programu zatwierdzonym przez Komitet Monitorujący "Podatek VAT nie stanowi kwalifikowalnego wydatku o ile nie został pierwotnie i ostatecznie zapłacony przez instytucje partnera/partnera wiodącego. Podatek VAT, który można odzyskać, niezależnie od sposobu płatności, nie może być uznany za kwalifikowalny nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez instytucję partnera/partnera wiodącego". Taki stan faktyczny istnieje podczas realizacji przez Gminę Miasto Projektu, a mianowicie wszelkie wydatki w ramach Projektu są ponoszone przez Gminę w kwotach brutto, a podatek VAT nie może zostać odzyskany, ponieważ Partner Projektu nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi. Link do strony internetowej MRR, na której znajduje się polska wersja Dokumentu Technicznego. Informacja o podatku VAT na str. 143 ww. dokumentu.

Działania podejmowane w ramach Projektu, polegające w szczególności na organizacji spotkań, warsztatów, konferencji z udziałem Partnerów oraz przedstawicieli powołanej Lokalnej Grupy Wsparcia stanowią świadczenie usług edukacyjnych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ex.80). W przypadku dokonywania zakupów związanych z takimi usługami, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. W ramach projektu nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 3 kwietnia 2009 r.):

Czy Gmina Miasta ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacja projektu "Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu".

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu" (akronim) w ramach Programu nie służą sprzedaży opodatkowanej Gminy. Działania podejmowane w ramach Projektu, polegające w szczególności na organizacji spotkań, warsztatów, konferencji z udziałem Partnerów oraz przedstawicieli powołanej Lokalnej Grupy Wsparcia stanowią świadczenie usług edukacyjnych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ex.80). W przypadku dokonywania zakupów związanych z takimi usługami, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Ww. projekt nie będzie również generował żadnych przychodów, bowiem nie występuje sprzedaż związana z jego realizacją.

W przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto nie znajdą tutaj zastosowania uregulowania rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) określające przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu, bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

W przypadku finansowania programów realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r., co w przedmiotowej sprawie nie miało miejsca.

W związku z powyższym naliczony podatek VAT tytułem nabycia towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. "Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu" nie podlega odliczeniu od podatku należnego w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie może być zwrócony w trybie szczególnym w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Gminie Miasto nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, dokonane w ramach realizowania projektu a podatek VAT w tym przypadku będzie wydatkiem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina od 21 kwietnia 2008 r. realizuje projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu" w ramach Programu. Przedmiotowy Projekt jest wdrażany w formie Sieci Tematycznej, w której skład wchodzi Partner wiodący (Miasto) oraz ośmiu Partnerów (Gmina Miasto jest jednym z Partnerów Projektu).

Projekt służy ułatwianiu i finansowaniu wymiany doświadczeń oraz wzajemnemu uczeniu się przez miasta partnerskie poprzez organizowanie Sieci Tematycznych. W ramach programu nie otrzymuje się środków finansowych na inwestycje, a jedynie zwrot kosztów udziału w projektach - są to tzw. projekty "miękkie". Oczekiwanymi rezultatami działalności Sieci Tematycznej jest wymiana doświadczeń między miastami, poszczególnymi Partnerami w zakresie zintegrowanego planowania miejskiego oraz opracowanie Lokalnego Planu Działań zawierającego nowe strategie dla zintegrowanego rozwoju zarówno miast, jak i otaczających je regionów oraz metody wdrożenia realnego procesu współpracy. Uczestnicy warsztatów i szkoleń organizowanych przez Urząd Miasta nie będą ponosili żadnych kosztów związanych z udziałem w nich. Projekt nie będzie generował przychodu, bowiem nie występuje sprzedaż towarów i usług związana z jego realizacją.

W związku z realizacją projektu Gmina będzie ponosiła różne wydatki. Faktury w ramach Projektu są wystawiane na Gminę i są przez Gminę płacone.

Działania podejmowane w ramach Projektu, polegające w szczególności na organizacji spotkań, warsztatów, konferencji z udziałem Partnerów oraz przedstawicieli powołanej Lokalnej Grupy Wsparcia stanowią świadczenie usług edukacyjnych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ex.80). W ramach projektu nie będą wykonywane żadne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast, jak wskazuje Wnioskodawca w ramach projektu, którego celem jest wymiana doświadczeń oraz wzajemne uczenie się przez miasta partnerskie poprzez organizowanie Sieci Tematycznych, świadczone będą jedynie usługi edukacyjne zwolnione z podatku, a uczestnicy warsztatów i szkoleń nie będą ponosili żadnych kosztów związanych z udziałem w nich. Projekt nie będzie generował przychodu, bowiem nie występuje sprzedaż towarów i usług związana z jego realizacją.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, jakim jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Rola miast w zintegrowanym rozwoju regionu". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane wyżej regulacje zgodne są z unormowaniami wynikającymi § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującymi od dnia 1 grudnia 2008 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się również, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi będące przedmiotem wniosku są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl