IBPP4/443-274/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-274/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 30 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania: "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania: "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 30 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Ośrodek Kultury zamierza się ubiegać o środki unijne w ramach programu PROW 2007-2013 na zadanie: Modernizacja przestrzeni publicznej wsi. W ramach ww. zadania planuje się budowę krytej sceny, oczka wodnego, alejek spacerowych, oświetlenia i elementów drobnej architektury - kosze, ławki itp. Ponadto projektuje się wykonanie ogródka jordanowskiego, tj. placu zabaw dla dzieci i miejsc postojowych dla samochodów i dojazdu do placu.

Wybudowana infrastruktura zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom na cele kulturalne i rekreacyjne. Projekt nie ma charakteru komercyjnego, bowiem Gminny Ośrodek Kultury nie będzie uzyskiwać z tego tytułu przychodów.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminny Ośrodek Kultury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi, w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminny Ośrodek Kultury czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powyższe prace, zgodnie z instrukcją wypełnienia wniosku, stanowią koszty kwalifikowalne. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFR na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Aby beneficjent mógł zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych, musi posiadać indywidualną interpretację ministra finansów lub organu upoważnionego przez ministra finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o braku możliwości odzyskania przez Gminny Ośrodek Kultury podatku VAT, która będzie konieczna na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.

Gminny Ośrodek Kultury jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT 7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 24 kwietnia 2009 r.):

Czy Gminnemu Ośrodkowi Kultury przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 24 kwietnia 2009 r.), nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane przez Gminny Ośrodek Kultury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym Gminnemu Ośrodkowi Kultury nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego zadania.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, iż informację o podatku dochodowym od osób prawnych podano jedynie informacyjnie, a interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza się ubiegać o środki unijne w ramach programu PROW 2007-2013 na zadanie: "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi". W ramach ww. zadania planuje się budowę krytej sceny, oczka wodnego, alejek spacerowych, oświetlenia i elementów drobnej architektury - kosze, ławki itp. Ponadto projektuje się wykonanie ogródka jordanowskiego, tj. placu zabaw dla dzieci i miejsc postojowych dla samochodów i dojazdu do placu.

Wybudowana infrastruktura zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom na cele kulturalne i rekreacyjne. Projekt nie ma charakteru komercyjnego, bowiem Gminny Ośrodek Kultury nie będzie uzyskiwać z tego tytułu przychodów.

Nabywane towary i usługi, w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminny Ośrodek Kultury czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania: "Modernizacja przestrzeni publicznej wsi".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl