IBPP4/443-272/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-272/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 12 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. projekt został uzupełniony pismem z dnia 19 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ubiega się o środki finansowe na projekt pt. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. oś priorytetowa 2 w sprawie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, działanie 2.3 Promocja gospodarcza turystyczna regionu. Całkowity koszt realizacji zadania wynosi 825.000 zł brutto. Koszt ten zawiera również podatek od towarów i usług VAT, który jest kosztem kwalifikowanym poniesionym przez Wnioskodawcę. Koszty kwalifikowane poniesione przez Wnioskodawcę będą podlegały częściowej refundacji. Maksymalny poziom dofinansowania wyniesie 80% kosztów kwalifikowanych. Koszty poniesione przez Wnioskodawcę zostały uznane za kwalifikowane zgodnie z Podręcznikiem Kwalifikowalnosci Wydatków Objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 wydanego przez Zarząd Województwa jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013. Wnioskodawca nie będzie osiągać żadnych przychodów z tytułu prowadzonej kampanii promocyjnej. Wnioskodawca na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT jest zwolniony, gdyż nie osiąga przychodów większych niż 50.000 zł, w związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia podatku. Osiągnięcie przychodów większych niż 50.000 zł nie jest i nie będzie możliwe ze względu na wielkość Gminy oraz na fakt, iż wszystkie imprezy kulturalne organizowane przez Wnioskodawcę są niebiletowane.

W piśmie z dnia 19 marca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Projekt pn. "Ś..." będzie realizowany w latach 2010, 2011 i 2012. Głównym celem projektu jest stworzenie i promocja produktu turystycznego nazwanego. Pojęcie "X" - zapomniane przez kilkadziesiąt lat wraca do użycia. Odnosi się jednak do przeszłości bezpowrotnie utraconej i oznacza miasteczko w większości zamieszkanej przez Żydów. C. jako miasto zamieszkałe, przed wojną w 80% przez Żydów, a po XIX wiecznych pożarach zachowało swój charakter zabudowy. Tym samym doskonale nadaje się do roli sentymentalnego miasteczka.

Działania w ramach projektu będą polegały na:

* - zorganizowaniu corocznych Spotkań z Kulturą Żydowską

* - opracowaniu szczegółów produktu turystycznego

* - wydaniu folderu i przewodnika pn. "X"

* - uruchomienie portalu w 3 językach

* - reklama w prasie Spotkań z Kulturą Żydowską

* - organizację i przeprowadzenie wydarzeń promocyjnych w Polsce i w Izraelu

* - badanie ruchu turystycznego i efektów projekt w C.

Projekt jest skierowany do turystów zagranicznych pochodzenia żydowskiego oraz do turystów z Polski, którzy zechcą zapoznać się z zaginioną kulturą. Efekty projektu będą nieodpłatne i nie związane ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi nabyte w celu realizowanego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako beneficjent zamierzonego do realizacji zadania pn. "..." ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadzi on sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania w przyszłości poniesionego kosztu podatku, dlatego VAT powinien być kosztem kwalifikowanym. Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna Miasta i Gminy C. nie ma prawa do odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Projekt jest skierowany do turystów zagranicznych pochodzenia żydowskiego oraz do turystów z Polski, którzy zechcą zapoznać się z zaginioną kulturą. Efekty projektu będą nieodpłatne i nie związane ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi nabyte w celu realizowanego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane zakupy inwestycyjne w ramach realizowanego projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności w przypadku zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny oraz przeznaczenia nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl