IBPP4/443-271/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-271/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 kwietnia 2011 r. nr IBPP4/443-271/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto J od 1 czerwca 2010 r. realizuje projekt pn. "..." w ramach poddziałania 1.1.2. Promocja inwestycyjna w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt obejmuje przeprowadzenie kampanii wizerunkowej i produktowej ukierunkowanej na promocję inwestycyjną i gospodarczą J, realizowaną w kraju i za granicą wykorzystującą na wielką skalę nowe media, a szczególnie narzędzie nowoczesnej komunikacji elektronicznej - internet, przy jednoczesnym wsparciu tradycyjnych form promocji.

Projekt, prócz wypromowania strategicznych dla rozwoju miasta terenów inwestycyjnych, ma za zadanie wykreować markę J poprzez spójny system identyfikacji wizualnej Miasta, pod hasłem: Elektryzujące J.

Źródła finansowania:

* Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - 85%,

* budżet miasta - 15%.

Na koszty kwalifikowane składają się następujące zadania:

* opracowanie kompleksowego systemu identyfikacji wizualnej dla miasta J,

* zorganizowanie na stronie www J witryny poświęconej terenom inwestycyjnym,

* stworzenie elektronicznego informatora gospodarczego,

* produkcja widżetów,

* produkcja gadżetów,

* publikacja materiałów promujących potencjał inwestycyjny miasta,

* reklama w nowych mediach,

* kampania na stronach www,

* kampania w blogach,

* kampania mailingowa,

* kampania wizerunkowa,

* produkcja i emisja spotu telewizyjnego,

* reklama prasowa w powiązaniu z reklamą na stronach www wydawnictw,

* reklama na nośnikach zewnętrznych,

* kampania promująca potencjał inwestycyjny i gospodarczy J na zagranicznych portalach informacyjnych.

W piśmie z dnia 26 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że celem projektu jest zaplanowanie i przeprowadzenie kampanii wizerunkowej dla miasta J, której założenia opierają się na uwypukleniu najistotniejszych dla rozwoju społeczno-gospodarczego miasta obszarów: korzystnego położenia, korzystnych połączeń drogowych, kolejowych i lotniczych, kapitału społecznego, realizowanych w mieście inwestycji, przyczyniających się do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej J. Celem projektu jest również wypracowanie narzędzi marketingowych, wykorzystywanych przy przeprowadzeniu kampanii wizerunkowej.

Kampania wizerunkowa miasta J przeprowadzona zostanie przy wykorzystaniu w głównej mierze nowoczesnych mediów. Realizowana będzie poprzez produkcję i emisję spotu telewizyjnego, na nośnikach zewnętrznych, na portalach internetowych w prasie krajowej i zagranicznej.

Celem przeprowadzonej kampanii wizerunkowej jest wzrost rozpoznawalności marki J w skali regionu, kraju i świata.

Celami pośrednimi projektu są: wdrożenie nowatorskich narzędzi marketingowych w obszarze promocji społeczno-gospodarczej miasta, które będą rozwijane w przyszłości; promocja "nowych mediów" i społeczeństwa informacyjnego.

Przeprowadzenie kampanii wizerunkowej przyczynić się ma również na przestrzeni lat pośrednio do: wzrostu inwestycji w J; zmniejszenia bezrobocia w mieście, a pośrednio w województwie; transferu nowych technologii i innowacji do J, a pośrednio do województwa; wyższych dochodów w budżecie z tytułu podatków; poprawy wizerunku miasta w oczach mieszkańców, również tych potencjalnych - wzrost liczby mieszkańców.

W ramach kampanii wizerunkowej dla miasta J, skupiającej się w głównej mierze na podkreśleniu atrakcyjności inwestycyjnej miasta zaplanowano również prezentację strategicznych dla rozwoju miasta terenów możliwych do zagospodarowania. Celem prezentacji terenów inwestycyjnych jako jednego z elementów kampanii jest wykreowanie pozytywnego wizerunku miasta i podmiotów z nim związanych oraz cech mających wpływ na rozpoznawalność oferty miasta np. firm, produktów, atrakcji turystycznych, kapitału ludzkiego, otoczenia biznesu itp., mających wpływ na pozytywne opinie, postawy i zachowanie adresatów kampanii promocyjnej.

Promocja miasta poprzez realizację projektu "..." zachęci do zapoznania się z możliwościami inwestowania w J, rozważenia możliwości wejścia na rynek i kooperacji z istniejącymi na rynku przedsiębiorstwami.

Celem promocji terenów inwestycyjnych w ramach przeprowadzanej kampanii wizerunkowej jest zobrazowanie potencjału miasta, możliwości realizacji w nim szerokiego wachlarza inwestycji, od przemysłowo-usługowych aż po inwestycje w nowe technologie.

Promocja terenów inwestycyjnych to tylko jednostkowy element w całym cyklu działań marketingowych zmierzających do kreowania nowego wizerunku miasta.

Projekt realizowany jest w ściśle określonym terminie czyli od czerwca 2010 r. do stycznia 2012 r.

Celem przeprowadzanej w tym czasie kampanii wizerunkowej nie jest sprzedaż, dzierżawa terenów inwestycyjnych, celem promocji miasta jest wzrost rozpoznawalności J w skali regionu, kraju i świata.

Materiały promocyjne, w tym gadżety służą przede wszystkim do rozwinięcia się marki miasta J. W chwili obecnej wobec migracji ludności z miast do miast celem znalezienia lepszej pracy poprzez wypromowany pozytywny wizerunek miasta Wnioskodawca pragnie pozyskać przyszłych mieszkańców miasta, a co za tym idzie zwiększyć np, dochody miasta w postaci większych podatków, zachęcić inwestorów gospodarczych do inwestowania w lokalne rozwijające się przedsiębiorstwa i firmy. Z miasta przemysłowego kiedyś, miasto ewaluuje na miasto zwrócone pozytywnie w stronę handlu, usług. rekreacji i turystyki. Potencjalni inwestorzy to nie tylko w przekonaniu Wnioskodawcy wielcy inwestorzy zakupujący tylko i wyłącznie ogromne tereny inwestycyjne, to również przyszli mieszkańcy miasta J. Potencjalni inwestorzy to również osoby z kraju i ze świata, które w swoich wypowiedziach zwracają uwagę w sposób pozytywny na J, dają przykład innym ze miasto J kojarzy się z samymi superlatywami w różnych sferach życia społecznego jak i gospodarczego organizując wszelkiego rodzaju targi spotkania, konferencje, imprezy okolicznościowe, kwesty, seminaria, sympozja, zjazdy, pikniki, itp., na których są wręczane materiały promocyjne w tym gadżety, jest realizowany główny cel projektu, a mianowicie utrwalenie wizerunku miasta J w świadomości zainteresowanych oraz poprzez drobne upominki wzbudzić pozytywne emocje o J.

Na wszystkich materiałach promocyjnych wszelkiego rodzaju, które w ramach projektu miasto zamierza zakupić, sporządzić czy opublikować będzie również promocja UE oraz rodzaju źródła finansowania projektu czy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie dot. promocji jak i wytycznymi instytucji zarządzającej projektem.

Głównym gadżetem zakupionym w ramach projektu będą pendrivy, na których zostanie nagrana prezentacja multimedialna dotyczącą promocji potencjału gospodarczego miasta i ofert inwestycyjnych, różnicowana ze względu na grupy docelowe. Pozostałe gadżety zakupione w ramach projektu to aparaty cyfrowe w kształcie karty kredytowej, kamerki internetowe, aktówki, notesy z długopisem. Gadżety przygotowane w ramach tego działania mają przede wszystkim budować pozytywne skojarzenia z miastem i być użytecznymi w życiu codziennym.

Długookresowym (pochodnym) celem projektu będzie rozpoznawalność marki miasta J. Mają temu służyć wypracowane w ramach projektu narzędzia marketingowe, które pozwolą utrwalać markę J również po zakończeniu kampanii wizerunkowej, finansowanej ze środków zewnętrznych. Projekt ma na celu zapisanie w świadomości społeczeństwa w skali regionu, kraju i świata cech pozytywnych, istotnych dla atrakcyjności inwestycyjnej J, prezentacje m.in. atrakcji turystycznych obszaru gospodarczego, kapitału społecznego istniejącej infrastruktury. Potencjał inwestycyjny miasta to nie tylko tereny inwestycyjne. ale również szereg płaszczyzn, które wpływają na ocenę atrakcyjności inwestycyjnej.

Celem kampanii wizerunkowej realizowanej w ramach projektu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej miasta a nie sprzedaż bądź dzierżawa terenów inwestycyjnych.

Wobec powyższego miasto J jako beneficjent projektu pn. "..." stoi na stanowisku, że celem projektu nie są przyszłe, pochodne czynności stanowiące podstawę do opodatkowania podatkiem VAT, bo jak opodatkować "rozpoznawalność" miasta czy kreowanie marki miasta.

Bez realizacji przedmiotowego projektu miasto sprzedawało, dzierżawiło nieruchomości i będzie sprzedawać oraz dzierżawić tereny inwestycyjne działając zgodnie z zapisami ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Celem niniejszego projektu jest przeprowadzenie kampanii wizerunkowej przyczyniającej się do rozpoznawalności marki J, w kontekście jego atrakcyjności inwestycyjnej. Długookresowym celem projektu jest rozwój miasta J, na którego wpływ mają obecni i przyszli mieszkańcy miasta, inwestorzy, przedsiębiorstwa i inne środowiska.

Głównym celem projektu jest zaplanowanie, przeprowadzenie kampanii wizerunkowej dla miasta J zarówno w kraju jak i za granicą, która ma za zadanie wykreowanie pozytywnego wizerunku miasta.

Efektem realizacji projektu jest wzrost rozpoznawalności marki J, a nie sprzedaż terenów inwestycyjnych.

Wnioskodawca podkreśla fakt i jednoznacznie wskazuje, że realizacją przedmiotowego projektu jest przede wszystkim wzrost rozpoznawalności marki J w skali regionu, kraju i świata.

Wszystkie produkty, które są wynikiem realizacji projektu będą udostępniane i rozpowszechniane bezpłatne.

Celem kampanii wizerunkowej jest dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, miasto J ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości nie prowadząc działalności gospodarczej i nie uzyskując przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Miasto J nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją projektu, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskując przychodów w tym zakresie.

W związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu nie powodują opodatkowania podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

Miasto J nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Urząd Miejski w J i Miasto J posiada jeden numer identyfikacji podatkowej... i składa jedno rozliczenie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...", w ramach poddziałania 1.1.2. Promocja inwestycyjna w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt obejmuje przeprowadzenie kampanii wizerunkowej i produktowej ukierunkowanej na promocję inwestycyjną i gospodarczą J, realizowaną w kraju i za granicą wykorzystującą na wielką skalę nowe media, a szczególnie narzędzie nowoczesnej komunikacji elektronicznej - internet, przy jednoczesnym wsparciu tradycyjnych form promocji.

Projekt, prócz wypromowania strategicznych dla rozwoju miasta terenów inwestycyjnych, ma za zadanie wykreować markę J poprzez spójny system identyfikacji wizualnej Miasta, pod hasłem: Elektryzujące J.

Celem projektu jest zaplanowanie i przeprowadzenie kampanii wizerunkowej dla miasta J, której założenia opierają się na uwypukleniu najistotniejszych dla rozwoju społeczno-gospodarczego miasta obszarów: korzystnego położenia, korzystnych połączeń drogowych, kolejowych i lotniczych, kapitału społecznego, realizowanych w mieście inwestycji, przyczyniających się do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej J. Celem projektu jest również wypracowanie narzędzi marketingowych, wykorzystywanych przy przeprowadzeniu kampanii wizerunkowej.

Celem przeprowadzonej kampanii wizerunkowej jest wzrost rozpoznawalności marki J w skali regionu, kraju i świata.

Przeprowadzenie kampanii wizerunkowej przyczynić się ma również na przestrzeni lat pośrednio do: wzrostu inwestycji w J; zmniejszenia bezrobocia w mieście, a pośrednio w województwie; transferu nowych technologii i innowacji do J, a pośrednio do województwa; poprawy wizerunku miasta w oczach mieszkańców, również tych potencjalnych - wzrost liczby mieszkańców.

W ramach kampanii wizerunkowej dla miasta J, skupiającej się w głównej mierze na podkreśleniu atrakcyjności inwestycyjnej miasta zaplanowano również prezentację strategicznych dla rozwoju miasta terenów możliwych do zagospodarowania. Celem prezentacji terenów inwestycyjnych jako jednego z elementów kampanii jest wykreowanie pozytywnego wizerunku miasta i podmiotów z nim związanych oraz cech mających wpływ na rozpoznawalność oferty miasta np. firm, produktów, atrakcji turystycznych, kapitału ludzkiego, otoczenia biznesu itp., mających wpływ na pozytywne opinie, postawy i zachowanie adresatów kampanii promocyjnej.

Promocja miasta poprzez realizację projektu "..." zachęci do zapoznania się z możliwościami inwestowania w J, rozważenia możliwości wejścia na rynek i kooperacji z istniejącymi na rynku przedsiębiorstwami.

Celem promocji terenów inwestycyjnych w ramach przeprowadzanej kampanii wizerunkowej jest zobrazowanie potencjału miasta, możliwości realizacji w nim szerokiego wachlarza inwestycji, od przemysłowo-usługowych aż po inwestycje w nowe technologie.

Promocja terenów inwestycyjnych to tylko jednostkowy element w całym cyklu działań marketingowych zmierzających do kreowania nowego wizerunku miasta.

Celem przeprowadzanej w tym czasie kampanii wizerunkowej nie jest sprzedaż, dzierżawa terenów inwestycyjnych, celem promocji miasta jest wzrost rozpoznawalności J w skali regionu, kraju i świata.

Wnioskodawca pragnie pozyskać przyszłych mieszkańców miasta, a co za tym idzie zwiększyć np, dochody miasta w postaci większych podatków, zachęcić inwestorów gospodarczych do inwestowania w lokalne rozwijające się przedsiębiorstwa i firmy. Potencjalni inwestorzy to nie tylko w przekonaniu Wnioskodawcy wielcy inwestorzy zakupujący tylko i wyłącznie ogromne tereny inwestycyjne, to również przyszli mieszkańcy miasta J. Głównym gadżetem zakupionym w ramach projektu będą pendrivy, na których zostanie nagrana prezentacja multimedialna dotyczącą promocji potencjału gospodarczego miasta i ofert inwestycyjnych, różnicowana ze względu na grupy docelowe. Projekt ma na celu zapisanie w świadomości społeczeństwa w skali regionu, kraju i świata cech pozytywnych, istotnych dla atrakcyjności inwestycyjnej J, prezentacje m.in. atrakcji turystycznych obszaru gospodarczego, kapitału społecznego istniejącej infrastruktury. Potencjał inwestycyjny miasta to nie tylko tereny inwestycyjne. ale również szereg płaszczyzn, Które wpływają na ocenę atrakcyjności inwestycyjnej.

Celem kampanii wizerunkowej realizowanej w ramach projektu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej miasta a nie sprzedaż bądź dzierżawa terenów inwestycyjnych. Bez realizacji przedmiotowego projektu miasto sprzedawało, dzierżawiło nieruchomości i będzie sprzedawać oraz dzierżawić tereny inwestycyjne działając zgodnie z zapisami ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Celem niniejszego projektu jest przeprowadzenie kampanii wizerunkowej przyczyniającej się do rozpoznawalności marki J, w kontekście jego atrakcyjności inwestycyjnej. Długookresowym celem projektu jest rozwój miasta J, na którego wpływ mają obecni i przyszli mieszkańcy miasta, inwestorzy, przedsiębiorstwa i inne środowiska.

Głównym celem projektu jest zaplanowanie, przeprowadzenie kampanii wizerunkowej dla miasta J zarówno w kraju jak i za granicą, która ma za zadanie wykreowanie pozytywnego wizerunku miasta.

Wszystkie produkty, które są wynikiem realizacji projektu będą udostępniane i rozpowszechniane bezpłatne.

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT).

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że projekt obejmuje przeprowadzenie kampanii wizerunkowej i produktowej ukierunkowanej na promocję inwestycyjną i gospodarczą J, realizowaną w kraju i za granicą.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Kampania promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną terenów inwestycyjnych Gminy (prezentacja strategicznych dla rozwoju miasta terenów możliwych do zagospodarowania). Wprawdzie Wnioskodawca twierdzi, że celem, kampanii wizerunkowej realizowanej w ramach projektu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej miasta a nie sprzedaż bądź dzierżawa terenów inwestycyjnych to należy zauważyć, że zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej przedłada się na zwiększenie sprzedaży lub dzierżawy działek inwestycyjnych. Wnioskodawca zauważa, że bez realizacji przedmiotowego projektu miasto sprzedawało, dzierżawiło nieruchomości i będzie sprzedawać oraz dzierżawić tereny inwestycyjne działając zgodnie z zapisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Należy zauważyć, że powyższe nie oznacza, że realizacja projektu nie przyczyni się do dzierżawy lub sprzedaży terenów inwestycyjnych. Wręcz przeciwnie, realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się niewątpliwie do wzrostu inwestycji a co za tym idzie również do wzrostu liczby dzierżawionych lub sprzedawanych terenów inwestycyjnych.

Wzrost rozpoznawalności marki J ma niewątpliwie na celu przyciągnięcie inwestorów, co jest nierozerwalnie związane z takimi działaniami jak sprzedaż i dzierżawa terenów inwestycyjnych przez Miasto.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów/działek inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. "...".

W ocenie tut. organu treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu lub dzierżawy promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca sam wskazał na to, że celem projektu jest prezentacja strategicznych dla rozwoju miasta terenów możliwych do zagospodarowania, zobrazowanie potencjału miasta, możliwości realizacji w nim szerokiego wachlarza inwestycji, od przemysłowo-usługowych aż po inwestycje w nowe technologie, zachęcanie inwestorów gospodarczych do inwestowania w lokalne rozwijające się przedsiębiorstwa i firmy przyczyniające się do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej J. Wnioskodawca wskazał także, że celem projektu nie są przyszłe, pochodne czynności stanowiące podstawę do opodatkowania podatkiem VAT. Należy w tym miejscu podkreślić, że do prawa do odliczenia podatku VAT konieczne jest wystąpienie związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy lecz niekoniecznie bezpośredni.

Tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocją dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży, czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Już sama nazwa projektu wskazuje, że planowana kampania promocyjna, ma skłonić inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Treść wniosku wskazuje, że podjęte przez Wnioskodawcę działania promocyjne będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów. Zdaniem tut. organu, końcowym - długookresowym celem projektu pn. "..." w odniesieniu do terenów będących własnością Gminy, jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów)

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowanych VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl