IBPP4/443-27/12/PH - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-27/12/PH Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 17 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji wyrobów energetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadził w roku 2011 i będzie prowadzić w roku 2012 działalność w zakresie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, kod CN 2715 00 00, dla którego zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 0 zł. Proces produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych odbywać będzie się w pełni zautomatyzowanej wytwórni mas bitumicznych (ciąg technologiczny). Materiały składowe mieszanek mineralno-bitumicznych stanowią: bitum naftowy (kod CN 27 13, kod PKWiU 23.20.32), mączka wapienna, kruszywa mineralne i dodatki (środki adhezyjne i środki antyspływowe).

Proces wytwarzania mas mineralno-bitumicznych Wnioskodawca dzieli na następujące operacje:

* przygotowanie i dozowanie wstępne kruszywa

* suszenie i ogrzewanie kruszywa

* mieszanie kruszywa, wypełniacza i wtrysk bitumu naftowego

* odbiór gotowej masy mineralno-bitumicznej.

Firma dokonywała w 2011 r. i będzie dokonywać w 2012 r., nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobu węglowego tj. pyłu węgla brunatnego, który zużywany jest na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej w celu uzyskania ciepła potrzebnego do suszenia i ogrzewania kruszywa używanego do produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

Nabywany pył węgla brunatnego pozwala na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej z pomocą specjalnego palnika. Proces suszenia kruszywa odbywa się przez cały okres cyklu produkcyjnego.

Wnioskodawca jest w stanie określić ilość pyłu węglowego zużywanego na instalacji w celach technologicznych.

W związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym Wnioskodawca składał w 2011 r. i będzie składać w 2012 r. informacje podsumowującą o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (druk VAT-UE) oraz deklaracje statystyczne zawierające informacje o dokonanych obrotach towarowych z państwami członkowskimi wspólnoty (I.). Z dniem 1 stycznia 2012 r. nabywany w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego pył węgla brunatnego (kod CN 2702 10 00) został objęty podatkiem akcyzowym (art. 9a ust. 1 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy poprzez zużycie wyrobu węglowego w procesie produkcji wyrobu energetycznego należy rozumieć zarówno sytuację kiedy jeden wyrób stanowi surowiec (składnik) do produkcji drugiego, jak również sytuację, kiedy dany wyrób jest zużywany w toku procesu technologicznego zachodzącego w instalacji przemysłowej w celu produkcji innych wyrobów energetycznych, w brzmieniu przepisów podatku akcyzowego obowiązujących z dniem 1 stycznia 2012 r.

2.

Czy pył węgla brunatnego, który będzie nabywany przez spółkę w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego i zużywany w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych zostanie zwolniony z podatku akcyzowego z dniem 1 stycznia 2012 r.

3.

Czy warunkiem zwolnienia z akcyzy pyłu węglowego zużywanego w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych będzie prowadzenie przez spółkę ewidencji zgodnie z dodanym art. 31a ust. 4-7 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym tej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2012.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w chwili obecnej dokonuje na zasadach ogólnych nabycia wewnątrzwspólnotowego pyłu węgla brunatnego kod CN 2702 1000 (składane są deklaracje VAT-UE oraz przesyłana jest informacja do I.), który z dniem 1 stycznia 2012 r. zgodnie z nowymi przepisami prawa został opodatkowany podatkiem akcyzowym, zarazem jednak ustawodawca zdecydował, iż obrót wyrobami węglowymi przeznaczonymi na niektóre cele wskazane w ustawie bądź na rzecz niektórych podmiotów może korzystać z przywileju zwolnienia z akcyzy.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 2 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych jest ich nabycie wewnątrzwspólnotowe ale jednocześnie z przywileju zwolnienia od akcyzy korzystają podmioty zużywające wyroby węglowe w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Firma będzie dokonywała nabycia wewnątrzwspólnotowego pyłów węglowych, które będą zużywane w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych. Mając na uwadze nieprecyzyjny zapis art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w części "wyroby zużywane w procesie produkcji" należy odnieść się do definicji procesu produkcyjnego przez który rozumie się:

proces produkcyjny - jest to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu poprzez wszystkie operacje technologiczne, transportowe, kontrolne, magazynowe (a także procesy naturalne) aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. W działaniach tych wykorzystywane są określone zasoby do przekształcania danych wejściowych w dane wyjściowe.

Proces produkcyjny zawsze dotyczy:

* określonego wyrobu (jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu)

* określonych komórek produkcyjnych (jest sumą operacji produkcyjnych występujących w określonej komórce produkcyjnej).

Zdaniem Wnioskodawcy z powyższego przepisu poprzez zużycie wyrobu w procesie produkcji wyrobu energetycznego należy rozumieć zarówno sytuację kiedy jeden wyrób stanowi surowiec (składnik) do produkcji drugiego, jak również sytuację, kiedy dany wyrób jest zużywany w toku procesu technologicznego zachodzącego w instalacji przemysłowej w celu produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem akcyzowym. Z punktu widzenia ustawy o podatku akcyzowym istotnym jest cel zużycia jakim jest produkcja wyrobów energetycznych, a nie ściśle podział na surowce oraz pozostałe wyroby zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Z związku z powyższym firma zobowiązana jest wypełnić warunek zwolnienia, o którym mowa w ust. 4 art. 31a znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym, tj. po dniu 1 stycznia a przed dokonaniem pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego rozpocząć prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Przedmiotowa ewidencja powinna być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej po uprzednim pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą" wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy.

Artykuł 2 ust. 1 tej ustawy, będący słowniczkiem ustawowym zawiera definicję legalną niektórych określeń i zwrotów użytych w ustawie, i tak wyroby akcyzowe, zgodnie z definicją ustawową są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku Nr 1 do ustawy umieszczono m.in.: pod pozycją 20 z kodem CN ex 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym kodzie CN ma na celu zawężenie tych wyrobów do tych, które spośród danego grupowania spełniają warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa wyrobu (grupa wyrobów)". Dopisek "ex" umieszczony przy rozpatrywanej przez nas pozycji załącznika oznacza, iż wyrób o podanym tam kodzie należy traktować zawężająco czyli np. nie wszystkie wyroby oznaczone kodem CN 2702, lecz te spośród nich, które są opisane w danej pozycji.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się między innymi w punkcie 2 - wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobem akcyzowym jest m.in. wyrób o podanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 2702 10 00, jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, tj. sytuacji, w których wyroby ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego.

Należy wyraźnie podkreślić, iż ten sam produkt, używany w innych celach niż cel opałowy nie jest wyrobem akcyzowym oraz nie podlega ustawie o podatku akcyzowym i nie jest opodatkowany akcyzą.

W związku z powyższym nie można się zgodzić z argumentacją Wnioskodawcy, iż poprzez zużycie wyrobu węglowego w procesie produkcji wyrobu energetycznego należy rozumieć zarówno sytuację kiedy jeden wyrób stanowi surowiec do produkcji drugiego, jak również sytuację, kiedy dany wyrób jest zużywany w toku procesu technologicznego, zachodzącego w instalacji przemysłowej w celu produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

Zużycie wyrobu węglowego w rozumieniu ustawy następuje wyłącznie poprzez użycie tego wyrobu do celów opałowych, tak więc w zdarzeniu przyszłym opisanym przez Wnioskodawcę zużycie pyłu węgla brunatnego następuje poprzez ogrzanie kruszywa podczas produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Definicja produkcji wyrobów energetycznych dla potrzeb ustawy o podatku akcyzowym została określona w art. 87 ust. 1, zgodnie z którą produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Tym samym wytwarzanie przez Wnioskodawcę mieszanek mineralno-bitumicznych o kodzie 2715 00 00 należy uznać za produkcję wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378) z dniem 2 stycznia 2012 r. znowelizowano ustawę o podatku akcyzowym m.in. poprzez dodanie art. 31a, który dotyczy zwolnień od akcyzy wyrobów węglowych.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 2 znowelizowanej ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Warunkiem zwolnienia, zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3. Wnioskodawca nie korzysta z ww. wyłączenia.

Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 5-7 ustawy).

W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca opisuje, iż będzie prowadzić w roku 2012 działalność w zakresie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, kod CN 27 15 0000, dla którego zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 0 zł. Przy produkcji ww. wyrobów energetycznych Wnioskodawca zamierza wykorzystać nabywany wewnątrzwspólnotowo pył węgla brunatnego o kodzie CN 2702 10 00, pozwalający na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej z pomocą specjalnego palnika.

Mając zatem na uwadze opis zdarzenia przyszłego dokonany przez Wnioskodawcę oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż nabywany wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy o kodzie CN 2702 10 00, w celu zużycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodzie CN 27 15 0000, z dniem 2 stycznia 2012 r. na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy jest zwolniony z opodatkowania akcyzą, pod warunkiem prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Sposób prowadzenia ww. ewidencji oraz okres jej przechowywania zostały określone w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl