IBPP4/443-269/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-269/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku wystawienia dokumentu dostawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku wystawienia dokumentu dostawy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza dokonywać m.in. zakupu wyrobu o nazwie handlowej koks koksik sucho-gaszony zwany dalej koksik, który w istocie rzeczy jest koksem, klasyfikowanym do poz. CN 270400. Omawiany koksik to sortyment koksu o średnicy ziarn 0-3 mm (potocznie również nazywany pyłem koksowym). Następnie Wnioskodawca zamierza odsprzedawać zakupiony koksik Koksowni, lub innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który następnie będzie odsprzedawać zakupiony koksik Koksowni, która będzie zużywać go do produkcji koksu. Koksik stanowić będzie niewielki dodatek do mieszanki węglowej, z której w bateriach koksowniczych będzie powstawał koks. O tym, iż towar będzie zużywany w całości do produkcji koksu będą świadczyły odpowiednie zapisy na stosownych zamówieniach i fakturach dotyczących jego sprzedaży.

W ocenie Wnioskodawcy odsprzedaż koksiku celem użycia go jako dodatku do mieszanki węglowej, z której wytwarzany jest koks powoduje, że przedmiotowy koksik nie jest wyrobem akcyzowym.

Wnioskodawca zamierza zatem nie wystawiać dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku odsprzedaży koksiku kolejnemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub koksowni, celem zużycia go jako dodatku do produkcji koksu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że odsprzedawany koksik nie będzie przeznaczony przez Koksownię (nabywcę) do celów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku odsprzedaży koksiku, będącego w istocie rzeczy sortymentem koksu o średnicy ziarn 0-3 mm, klasyfikowanym do poz. CN 2704 00, celem zużycia go jako dodatku do produkcji koksu, koksik nie jest wyrobem akcyzowym, a zatem nie jest w tym przypadku wymagane wystawianie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W załączniku tym wymieniono:

* w poz. 19 pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,

* w poz. 20 pod kodem CN ex 2702: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych,

* w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym kodzie CN ma na celu zawężenie tych wyrobów do tych, które spośród danego grupowania spełniają warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa wyrobu (grupa wyrobów)".

Dopisek "ex" umieszczony w pozycjach załącznika oznacza, iż wyroby o podanych tam kodach należy traktować zawężająco czyli np. nie wszystkie wyroby oznaczone kodem CN 2701, lecz te spośród nich, które są opisane w danej pozycji.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się między innymi w punkcie 2 - wyroby objęte pozycjami CN 2701,2702 oraz od 2704 do 2715. Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobami akcyzowymi są:

1.

węgiel brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych;

2.

koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany, węgiel retortowy-jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,

3.

jak również wszelkie wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych.

Wobec powyższego należy przyjąć, iż dopiero przeznaczenie koksu do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 21 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu wynika, że zamierza dokonywać odsprzedaży koksiku celem użycia go jako dodatku do mieszanki węglowej, z której w bateriach koksowniczych będzie powstawał koks. Odsprzedawany zatem koksik nie będzie przeznaczony do celów opałowych, a więc nie będzie wyrobem akcyzowym. Zaprezentowany powyżej pogląd znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2012 r., IBPP4/443-162/12/PH. Podobny temat był przedmiotem Interpretacji Indywidualnej Ministerstwa Finansów wydanym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak IBPP4/443-350/12/LG z dnia 7 listopada 2012 r. Uwzględniając powyższe Wnioskodawca uważa, że w przypadku odsprzedaży koksiku na cele inne niż opałowe, czyli np. jako dodatku do mieszanki węglowej, z której produkowany jest koks, nie wystawia się dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to - wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w pozycji 20 pod kodem ex CN 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem ex CN 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza dokonywać m.in. zakupu wyrobu o nazwie handlowej koks koksik sucho-gaszony zwany dalej koksik, który w istocie rzeczy jest koksem, klasyfikowanym do poz. CN 270400. Następnie Wnioskodawca zamierza odsprzedawać zakupiony koksik Koksowni, lub innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który następnie będzie odsprzedawać zakupiony koksik Koksowni, która będzie zużywać go do produkcji koksu. Odsprzedawany koksik nie będzie przeznaczony do celów opałowych. Wnioskodawca zamierza zatem nie wystawiać dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku odsprzedaży koksiku kolejnemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub koksowni, celem zużycia go jako dodatku do produkcji koksu.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należy zwrócić uwagę, iż jak wskazano powyżej, stosownie do postanowień załącznika nr 1 poz. 21 ustawy, za wyroby akcyzowe uznaje się klasyfikowane do kodu ex CN 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy wyroby te jako wyroby wymienione w poz. 21 załącznika nr 1 są wyrobami węglowymi.

Przeznaczenie do celów opałowych zatem determinuje możliwość uznania ww. wyrobów za wyrób węglowy w rozumieniu ustawy jak i zarazem za wyrób akcyzowy. Tym samym w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, tj. jego sprzedaż innym podmiotom w celu zużycia go do produkcji koksu, które to zużycie jak wskazał Wnioskodawca nie ma celu opałowego uznać należy, że zużywane do produkcji koksu wyroby węglowe nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy, a zatem nie podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym. Dopiero koks jako wyrób gotowy przeznaczony do celów opałowych będzie wypełniał definicję wyrobu akcyzowego. Nie istnieje zatem konieczność, aby sprzedaży i przemieszczeniu wyrobu o kodzie CN 2704 00 przeznaczonego do celów innych niż opałowe, towarzyszył dokument dostawy wyrobów węglowych.

Należy jednakże mieć na uwadze, iż dla zabezpieczenia własnego interesu Wnioskodawca może gromadzić dokumentację, która potwierdza dla celów ewentualnej kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego przeznaczenie węgla do celów innych niż opałowe.

Powyższe oznacza zatem, że w interesie Wnioskodawcy (podatnika podatku akcyzowego) jest posiadanie odpowiednich dokumentów, z których ma wynikać, iż nabywane i sprzedawane wyroby nie są przeznaczone przez Wnioskodawcę ani ich odbiorcę do szeroko rozumianych celów opałowych.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl