IBPP4/443-267/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-267/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT z faktury dokumentującej zakup systemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT z faktury dokumentującej zakup systemu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 marca 2011 r. znak: IBPP4/443-267/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego, która prowadzi działalność statutową na rzecz swoich członków. Na działalność tą pozyskuje składki członkowskie, które nie podlegają VAT. Oprócz tego jest Regionalną Instytucją Finansującą wdrażającą na terenie województwa Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka finansowany z EFRR i budżetu państwa. Realizuje również szereg projektów z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej oraz projekt z Komisją Europejską. Działalność ta również nie podlega podatkowi VAT. S. jest jednak zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, ponieważ sporadycznie wykonywała czynności opodatkowane, tj. usługi szkoleniowe, legalizacja dokumentów handlowych do krajów poza UE, pisanie dla przedsiębiorców wniosków o dotacje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, promowanie firm podczas konferencji i w wydawnictwach S.

W piśmie z dnia 23 marca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że realizuje w ramach umów z P., Wojewódzkim Urzędem Pracy, Komisją Europejską następujące Programy finansowane z budżetu państwa oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:

* Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach 2007-2013

* Program Operacyjny Kapitał Ludzki, realizowany w latach 2007-2013,

* Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, realizowany w latach 2007-2013.

* Enterprise Europe Network, realizowany w latach 2008-2015.

Dla udoskonalenia systemu zarządzania projektami wymienionymi wyżej postanowiono nabyć informatyczny system. System ten nabyto w październiku 2010 r. i w tym okresie wdrożono. Koszt nabycia zakwalifikowano do wartości niematerialnych i prawnych z dwuletnim okresem amortyzacji. Zakup systemu informatycznego sfinansowano w ramach programu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w 50% oraz środków własnych Wnioskodawcy w 50%. Z zakupem systemu nie są związane inne zakupy towarów i usług. Z programu korzystać będzie Wnioskodawca, czyli nabywca systemu. Nie przewiduje się świadczenia usług z wykorzystaniem nabytego systemu, a tym samym nie będzie generowany przychód dla Wnioskodawcy. Realizowane programy wymienione uprzednio nie generują i nie będą generować obrotu podlegającego podatkowi VAT, albowiem dotacje (przychody) na realizowanie programów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w fakturze zakupu systemu od podatku należnego obliczonego od obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie miał on możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ zakup komputerowego systemu zarządzania CRM jest wykorzystywany do zarządzania projektami realizowanymi przez Wnioskodawcę, jak również do działalności statutowej, a te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje w ramach umów z P., Wojewódzkim Urzędem Pracy, Komisją Europejską następujące Programy finansowane z budżetu państwa oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:

* Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, realizowany w latach 2007-2013

* Program Operacyjny Kapitał Ludzki, realizowany w latach 2007-2013,

* Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, realizowany w latach 2007-2013.

* Enterprise Europe Network, realizowany w latach 2008-2015.

Dla udoskonalenia systemu zarządzania projektami wymienionymi wyżej postanowiono nabyć informatyczny system. Z programu korzystać będzie Wnioskodawca, czyli nabywca systemu. Nie przewiduje się świadczenia usług z wykorzystaniem nabytego systemu, a tym samym nie będzie generowany przychód dla Wnioskodawcy. Realizowane programy wymienione uprzednio nie generują i nie będą generować obrotu podlegającego podatkowi VAT, albowiem dotacje (przychody) na realizowanie programów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działalność ta nie podlega podatkowi VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu będą pozostawały bez związku z czynnościami generującym podatek należny. Tym samym zakupiony system nie będzie służył czynnościom opodatkowanym VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa dokonać odliczenia podatku naliczonego na fakturze zakupu systemu od kwoty podatku należnego, obliczonego od obrotów opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie system zarządzania projektami nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania zakupionego systemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl