IBPP4/443-267/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-267/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn. "Budowa krytego basenu we W." za koszt podlegający zwrotowi przez urząd skarbowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn. "Budowa krytego basenu we W." za koszt podlegający zwrotowi przez urząd skarbowy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina podpisała pre-umowę dnia 17 lutego 2009 r. W związku z realizacją projektu pn. "Budowa krytego basenu we W." w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na latach 2007 - 2013 finansowanego ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego. Szacowana wartość projektu - 17.998. 660,00 zł. Udział środków własnych szacowany jest na 8.999.330,00 zł. Kwota dofinansowania z EFRR szacowana jest na 8.999.330,00 zł. Gmina jest podatnikiem podatku VAT. Projekt obejmuje budowę krytego basenu na terenie kompleksu działek naprzeciw stadionu miejskiego ośrodka sportu i rekreacji we W. Zaprojektowany budynek basenu posiada 3 kondygnacje (2 nadziemne i 1 podziemna). Z głównego holu na parterze mieszczącego szatnie, portiernię, sklepik, sanitariaty, pomieszczenie socjalne zaprojektowano dostęp do zespołu saun i solaria oraz przez kasy wyposażone w elektroniczny system obsługi klienta, do części szatniowej basenu. Część basenowa obejmuje 2 baseny: sportowy - przystosowany do rozgrywania zawodów i mniejszy - rekreacyjno - szkoleniowy, ośmiokątny brodzik dla dzieci, jacuzzi dla 6 osób oraz zjeżdżalnię rurową zakończoną basenem hamownym, wejście przez klatkę schodową z hali basenowej. Część zaplecza mieści szatnie, pomieszczenia dla ratowników i pomieszczenia higieniczno - sanitarne. W przyziemiu zaprojektowano pomieszczenia techniczne. Na piętrze zlokalizowano widownię na 175 osób, sanitariaty, część biurową, bufet suchy z zapleczem, pomieszczenie do masażu z wydzieloną częścią hotelową - 6 pokoi czteroosobowych (łącznie 24 miejsca noclegowe). Komunikacja odbywa się przez 2 klatki schodowe i windę 8 osobową. Do obsługi pomieszczeń technicznych w przyziemiu i zaplecza bufetu zaprojektowano dodatkową klatkę schodową zewnętrzną. Projekt wygeneruje 20 nowych miejsc pracy. Przedsięwzięcie obejmuje również zagospodarowanie terenu przy basenie (zjazd publiczny oraz parking na 71 stanowisk postojowych w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz 3 stanowiska autobusowe). W ramach inwestycji zakupione zostanie także wyposażenie budynku. Zakłada się, że z wybudowanego obiektu będzie korzystać około 144 000 osób rocznie, w tym 2 592 turystów. Gmina poprzez zarządcę nieruchomości jakim będzie jednostka budżetowa będzie uzyskiwała dochody z tytułu sprzedaży biletów, wynajmu pomieszczeń pod działalność gospodarczą oraz za wynajem pokoi hotelowych.

W piśmie z dnia 25 marca 2009 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że O. jest jednostką organizacyjną Gminy, powołaną uchwały Rady Miejskiej we W. Obsługa finansowo-księgowa prowadzona jest przez jednostkę - Urząd Gminy na podstawie zawartego porozumienia. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT i osiągnięte dochody oraz poniesione wydatki przez O. rozliczane są w deklaracji VAT-7 składanej przez Gminę. Z chwilą zakończenia inwestycji dotyczącej budowy basenu, majątek ten zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami zostanie przekazany w trwały zarząd O. Po wyposażeniu w majątek O. może stać się odrębną jednostką organizacyjną i czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług (VAT) z tytułu realizacji inwestycji przez Gminę W., będzie stanowił koszt podlegający zwrotowi przez urząd skarbowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT z tytułu realizacji unijnej inwestycji. Projekt będzie generował dochody z tytułu korzystania z obiektu tj. dzierżawa, najem lokali, sprzedaż biletów, wynajem pokoi hotelowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie realizowała projekt pn. "Budowa krytego basenu we W.". Z chwilą zakończenia inwestycji dotyczącej budowy basenu, majątek ten zostanie przekazany w trwały zarząd O. Po wyposażeniu O. może stać się odrębną jednostką organizacyjną i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług z realizacją projektu "Budowa krytego basenu we W.", gdyż zakupy te nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez Gminę.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

We wniosku Gmina wskazała, że poprzez zarządcę będzie uzyskiwała dochody z tytułu sprzedaży biletów, wynajmu pomieszczeń pod działalność gospodarczą oraz wynajmu pokoi hotelowych.

Wskazać jednakże należy, że jeżeli po wyposażeniu w majątek O. stanie się odrębną jednostką organizacyjną i czynnym podatnikiem podatku VAT, to dochody uzyskane z tytułu wyżej wskazanych czynności będą dochodami O., a nie Gminy. Zatem sprzedaż opodatkowana jaka wystąpi z tytułu prowadzenia krytego basenu będzie musiała zostać wykazana przez O. w deklaracji VAT-7 składanej przez tą jednostkę, bowiem to ona posiada podmiotowość podatkową.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej NIP. Stosownie do ust. 2 i ust. 3 ww. przepisu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP.

Dodatkowo tut. organ pragnie zauważyć, iż w przedstawionej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawnej prawidłowości rozliczeń "osiągniętych dochodów oraz ponoszonych wydatków" przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w deklaracjach VAT-7 składanych przez Gminę, bowiem nie było to przedmiotem zapytania, nie przedstawiono również w tym zakresie stanu faktycznego oraz stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl