IBPP4/443-266/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-266/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu 23 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Działania 8.1.1. PO KL - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Działania 8.1.1. PO KL. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPBI/2/423-1208/08/CzP, IBPP4/443-266/08/AZ z dnia 9 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo na podstawie swojego statutu prowadzi działalność edukacyjną i jest organem prowadzącym m.in. Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa.

W maju 2008 r. Towarzystwo zawnioskowało o dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 8.1.1 PO KL. Przedmiotem dotacji są kursy skierowane do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności, w szczególności dla osób zatrudnionych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacji (typ 3).

W ramach Poddziałania 8.1.1 PO KL o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się:

* Przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie szkoleń (typ projektu 3),

* Osoby prawne, które zgodnie ze statutem prowadzą działalność szkoleniową (typ projektu 3),

* Osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową (typ projektu 3).

Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony przez posiadające osobowość prawną Towarzystwo. Działania przewidziane we wniosku (zarówno kursy jak i administrowanie projektem) będą prowadzone w Zespole Szkół Zawodowych Towarzystwa.

W 2004 r. Towarzystwo zwróciło się do Izby Skarbowej o uznanie Zespołu Szkół Zawodowych Towarzystwa za odrębny podmiot podatkowy otrzymując pozytywną odpowiedź. Decyzją Dyrektora Izby Skarbowej wyodrębniony organizacyjnie Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa został uznany za odrębny podmiot podatkowy.

W piśmie z dnia 19 lutego 2009 r.Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje.

Towarzystwo jest podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu jako właściciel i organ prowadzący Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa. Ostatecznie projekt realizować będzie Zespół Szkół Zawodowych jako jednostka edukacyjna, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury będą wystawiane na Zespół Szkół Zawodowych. Realizacja projektu szkoleniowego związana jest z zakresem prowadzonej działalności edukacyjnej. W wyniku realizacji projektu Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa będzie osiągał przychody wyłącznie zwolnione. Kursy realizowane w ramach projektu będą prowadzone za częściową odpłatnością ze strony uczestników tj. 10%, pozostałe 90% kosztów związanych z przeprowadzeniem szkolenia będzie sfinansowane ze środków unijnych.

Działania prowadzone w ramach projektu nie będą miały związku w jakimkolwiek zakresie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszelkie działania prowadzone w ramach projektu służą tylko i wyłącznie zrealizowaniu projektu, którego istotą jest prowadzenie kursów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 19 lutego 2009 r.):

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 lutego 2009 r.), Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług wyłącznie dla działań w ramach projektu, gdyż jest to sprzedaż zwolniona, usługi edukacyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ost. zm. Dz. U. z dnia 2008 r. Nr 209, poz. 1320)), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Towarzystwo na podstawie swojego statutu prowadzi działalność edukacyjną i jest organem prowadzącym m.in. Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa. W maju 2008 r. Towarzystwo zawnioskowało o dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 8.1.1 PO KL. Przedmiotem dotacji są kursy skierowane do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności, w szczególności dla osób zatrudnionych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacji

Towarzystwo jest podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu jako właściciel i organ prowadzący Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa. Ostatecznie projekt realizować będzie Zespół Szkół Zawodowych jako jednostka edukacyjna, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury będą wystawiane na Zespół Szkół Zawodowych. Realizacja projektu szkoleniowego związana jest z zakresem prowadzonej działalności edukacyjnej. W wyniku realizacji projektu Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa będzie osiągał przychody wyłącznie zwolnione. Kursy realizowane w ramach projektu będą prowadzone za częściową odpłatnością ze strony uczestników tj. 10%, pozostałe 90% kosztów związanych z przeprowadzeniem szkolenia będzie sfinansowane ze środków unijnych.

Działania prowadzone w ramach projektu nie będą miały związku w jakimkolwiek zakresie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszelkie działania prowadzone w ramach projektu służą tylko i wyłącznie zrealizowaniu projektu, którego istotą jest prowadzenie kursów.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Zespołowi Szkół Zawodowych Towarzystwa nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 8.1.1 PO KL.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi będące przedmiotem wniosku są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl