IBPP4/443-265/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-265/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub jego części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub jego części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 12 stycznia 2000 r. od dochodów Gminy, składa deklarację VAT-7.

Projekt pn. "..." realizowany był w Gminie, pow., woj.

Termin realizacji: 2007 r. - 2008 r.

Projekt zrealizowano w ramach Osi 4 - "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej", Działania 4.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Zadanie dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt polegał na wbudowaniu w istniejący obiekt grzejnikowej instalacji centralnego ogrzewania oraz kotłowni wodnej niskotemperaturowej opalanej ziarnem owsa lub peletem ze sprasowanych ścinków drewnianych.

Mienie, które powstało w wyniku przeprowadzonej inwestycji jest własnością Gminy i stanowi środek trwały Gminy oraz służy do zaspokojenia potrzeb społecznych.

Z nowowybudowanej kotłowni korzystają wszyscy mieszkańcy uczestniczący w zajęciach organizacyjnych Gminnego Ośrodka Kultury.

Nowowybudowana kotłownia jest pro ekologiczna poprzez wykorzystanie paliw niekopalnych.

Jednocześnie w wyniku realizacji inwestycji jest możliwe prowadzenie zajęć w budynku w okresie zimowym.

Gminny Ośrodek Kultury prowadząc działalność w zakresie kultury udostępniony jest dla ogółu lokalnej społeczności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub jego części.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA jest niezbędna do złożenia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa "oświadczenia o kwalifikowalności VAT-u" w ramach Osi 4 - "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej", Działania 4.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT ponieważ inwestycja ta nie jest związana ze sprzedażą opodatkowana podatkiem VAT.

Jest to inwestycja realizowana dla celów statutowych Gminy.

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy, tj. zadania własne gminy obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Wybudowana w wyniku realizacji projektu kotłownia nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę - Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zrealizował, w okresie od 2007 do 2008 r., w ramach Osi 4 - "Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej", Działania 4.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, projekt pn. "..."

Projekt polegał na wbudowaniu w istniejący obiekt grzejnikowej instalacji centralnego ogrzewania oraz kotłowni wodnej niskotemperaturowej opalanej ziarnem owsa lub peletem ze sprasowanych ścinków drewnianych.

Mienie, które powstało w wyniku przeprowadzonej inwestycji jest własnością Gminy i stanowi środek trwały Gminy oraz służy do zaspokojenia potrzeb społecznych.

Jednocześnie z treści wniosku wynika, że wybudowana w wyniku realizacji projektu kotłownia nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę - Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analiza wniosku w sposób jednoznaczny wskazuje, iż w omawianej sprawie nie występuje związek dokonanych przez Wnioskodawcę nabyć towarów i usług na potrzeby zrealizowanego projektu ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "...".

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia (kotłowni) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl