IBPP4/443-257/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-257/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.) oraz z dnia 23 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu oraz traktowania otrzymanego dofinansowania jako niepodlegającego opodatkowaniu VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu oraz traktowania otrzymanego dofinansowania jako niepodlegającego opodatkowaniu VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 stycznia 2009 r. znak: IBPP4/443-257/08/EJ oraz pismem z dnia 23 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w okresie od dnia 1 marca 2006 r. do dnia 31 marca 2008 r. zrealizował projekt pn. "Klaster - Inteligentny System Zarządzania Transportem Publicznym" w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy). Działanie 2.6 miało na celu podniesienie potencjału regionalnego w zakresie innowacji poprzez wzmocnienie współpracy między sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Projekt finansowany był w 100% (w tym 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego a w 25% ze środków budżetu państwa) ze środków rozdysponowanych w ramach konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowsk. Przedmiotem projektu było utworzenie sieci wspierania innowacji i transferu technologii dla potrzeb miasta, nawiązanie współpracy pomiędzy miastem, wyższymi uczelniami, przedsiębiorstwami sektora nowych technologii, a także prowadzenie monitoringu, gromadzenie wiedzy na temat funkcjonujących na świecie systemów teleinformatycznych odpowiedzialnych za zarzadzanie transportem publicznym - euroregionalne systemy współtworzące transeuropejską sieć transportu. W trakcie realizacji projektu informacje gromadzone przez podmioty realizujące projekt były publikowane i udostępniane w wersji elektronicznej na stronie internetowej, a także były prezentowane na otwartych, bezpłatnych, konferencjach na terenie województwa. Wynikiem końcowym projektu było wydanie publikacji w formie książki o numerze ISBN: "Inteligentny System Zarządzania Transportem Publicznym", która została wydana w ilości 50 egzemplarzy i przekazana ośrodkom naukowym i punktom bibliotecznym. W wyniku realizacji projektu nie został wytworzony żaden produkt, towar ani usług mająca wartość handlową. Efektem realizowanych prac jest zdobyta wiedza, a efekty prac zostały przedstawione w opracowaniu końcowym - publikacji książkowej. Ostatecznymi beneficjentami projektu były między innymi jednostki samorządu terytorialnego województwa (obecne na konferencjach), przedsiębiorcy, stowarzyszenia i ośrodki naukowe z całego kraju.

Z pisma z dnia 11 lutego 2009 r. będącego uzupełnieniem opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Efektem realizowanego projektu było wzmocnienie współpracy między sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką. W wyniku współpracy klastra nastąpiło podniesienie potencjału regionalnego w zakresie innowacji. Bezpośrednimi rezultatami projektu było zorganizowanie pięciu konferencji w dla około 1000 osób, wyjazd i reprezentacja na pięciu zagranicznych konferencjach/spotkaniach w sprawie transportu publicznego. Została stworzona również baza danych systemów i rozwiązań światowych w dziedzinie transportu publicznego, przeprowadzono analizę słabych i silnych stron wybranych rozwiązań, stworzono stronę WWW informującą o projekcie i prezentującą zebrane materiały i wnioski. W ramach realizowanej pomocy dla instytucji rezultatem projektu były także badania i ekspertyzy, utworzenie sieci transferu innowacji i wymiany informacji pomiędzy podmiotami wewnątrz klastra oraz stworzenie jednej, wspólnej bazy danych. Tak więc efektem realizowanego projektu była zdobyta wiedza oraz dane, zaprezentowane w opracowaniu końcowym - publikacji książkowej, która została wydrukowana w pięćdziesięciu egzemplarzach, które zostały nieodpłatnie przekazane ośrodkom naukowym i punktom bibliotecznym. Projekt "Klaster" realizowany był na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa, w wyniku jego realizacji Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów. Korzystanie z efektów zrealizowanego projektu było nieodpłatne, jak i publikacja książkowa była przekazana nieodpłatnie, nie posiadała więc wartości jednostkowej. Realizacja projektu nie była związana z zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej ani nie miała związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo nie odliczając podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu oraz traktując otrzymane w ramach realizowanego projektu dofinansowanie jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka traktuje wykonywane prace związane z realizacją projektu jako czynności nie stanowiące usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Stanowisko to wynika z przedmiotu prac określonych w umowie o dofinansowanie prac, z którego wynika, iż realizując projekt "Klaster" nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej jak również w trakcie realizacji projektu nie został wytworzony żaden produkt, towar ani usług mająca wartość handlową. Zgodnie z powyższym Wnioskodawca stosując art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu "Klaster" traktując poniesione wydatki jako wydatki nie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W piśmie z dnia 23 lutego 2009 r. Wnioskodawca przedstawił swoje stanowisko w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji i stwierdził, że otrzymana kwota dotacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, że przez pojecie świadczenia usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie jest więc dwustronnym stosunkiem prawnym, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą usługi, jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem w pojęciu "świadczenia na rzecz" mieszczą się jedynie świadczenia dokonywane na rzecz określonych podmiotów, ostatecznych konsumentów.

Jeżeli więc nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz konkretnego i zindywidualizowanego odbiorcy, zachowanie takie nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie występuje tu świadczenie usług w rozumieniu nadanym przez ustawodawcę w art. 8 cyt. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, prowadzącym działalność gospodarczą. W okresie od dnia 1 marca 2006 r. do dnia 31 marca 2008 r. Spółka zrealizowała projekt pn. "Klaster - Inteligentny System Zarządzania Transportem Publicznym" sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz środków budżetu państwa. Celem projektu było wzmocnienie współpracy między sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką. W wyniku współpracy klastra nastąpiło podniesienie potencjału regionalnego w zakresie innowacji. Bezpośrednimi rezultatami projektu było zorganizowanie pięciu konferencji w dla około 1000 osób, wyjazd i reprezentacja na pięciu zagranicznych konferencjach/spotkaniach w sprawie transportu publicznego. Została stworzona również baza danych systemów i rozwiązań światowych w dziedzinie transportu publicznego, przeprowadzono analizę słabych i silnych stron wybranych rozwiązań, stworzono stronę WWW informującą o projekcie i prezentującą zebrane materiały i wnioski. W ramach realizowanej pomocy dla instytucji rezultatem projektu były także badania i ekspertyzy, utworzenie sieci transferu innowacji i wymiany informacji pomiędzy podmiotami wewnątrz klastra oraz stworzenie jednej, wspólnej bazy danych.

Wnioskodawca wskazał, że w wyniku realizacji projektu nie osiągnął żadnych przychodów. Korzystanie z efektów zrealizowanego projektu było nieodpłatne. Realizacja projektu nie była związana z zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej ani nie miała związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych konkretnych podmiotów, tym samym wykonywane czynności w ramach realizacji projektu nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie służą wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy jest ona przekazywana w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów realizacji określonych projektów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymane na realizację projektu dotacje nie stanowią dofinansowania do konkretnej dostawy lub usługi, albowiem w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów. Korzystanie z efektów projektu było nieodpłatne.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe dotacje otrzymane na realizację projektu pn. "Klaster - Inteligentny System Zarządzania Transportem Publicznym" nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl