IBPP4/443-256/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-256/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "Dofinansowanie robót budowlanych w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi - przystosowanie obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "Dofinansowanie robót budowlanych w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi - przystosowanie obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina Miejska J. zgodnie z ustawą o systemie oświaty jako jednostka samorządu terytorialnego jest organem prowadzącym publiczne szkoły i przedszkola i jako jednostka samorządu terytorialnego mogła ubiegać się o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będących w dyspozycji Województwa na realizację zadania inwestycyjnego "Dofinansowanie robót budowlanych w Szkole Podstawowej z oddziałami integracyjnymi - przystosowanie budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych".

Na powyższe zadanie inwestycyjne zawarta została umowa z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej, który jest jednostką organizacyjną Województwa. W ramach umowy dofinansowane zostało:

* wykonanie szybu windowego wewnętrznego wraz z windą osobową przystosowaną dla osób niepełnosprawnych

* przystosowanie pomieszczeń WC wraz z wyposażeniem

* wykonanie podjazdów dla niepełnosprawnych

* dostosowanie otworów drzwiowych do sal lekcyjnych wraz z ich wymianą.

Umowa na realizację powyższego zadania podpisana została przez Gminę Miejską J., natomiast zadanie w całości realizowane było przez Szkołę Podstawową z oddziałami integracyjnymi, dla której środki zostały przyznane. Szkoła Podstawowa z oddziałami integracyjnymi nie jest płatnikiem VAT. Gmina Miejska J. natomiast jest podatnikiem VAT, ale realizowana inwestycja nie ma związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniem podatkiem VAT.

Gmina Miejska J. będąca płatnikiem VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o naliczony. Realizując powyższe zadanie zarówno Gmina Miejska J., jak i Szkoła Podstawowa z oddziałami integracyjnymi nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, rozliczone koszty inwestycji określony został w kwocie brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z powyższym Gmina Miejska J. może obniżyć poniesiony w postaci podatku od towarów i usług (VAT) koszt na zadanie "Dofinansowanie robót budowlanych w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi - przystosowanie budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych" w ramach rozliczeń podatku należnego i naliczonego.

2.

Czy w przypadku gdyby inwestorem tej inwestycji była Gmina Miejska J. koszty inwestycji mogłoby zostać obniżone o podatek od towarów i usług (VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. zadanie inwestycyjne ani Gmina ani szkoła nie może odzyskać w części lub w całości poniesionego kosztu podatku VAT zapłaconego wykonawcy inwestycji. Zadanie inwestycyjne realizowane było przez szkołę, która nie jest płatnikiem VAT. Finansowane było częściowo z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z wkładu własnego Gminy, czyli wykonywane czynności nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina Miejska J. zgodnie z ustawą o systemie oświaty jako jednostka samorządu terytorialnego jest organem prowadzącym publiczne szkoły i przedszkola i jako jednostka samorządu terytorialnego mogła ubiegać się o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będących w dyspozycji Województwa na realizację zadania inwestycyjnego "Dofinansowanie robót budowlanych w Szkole Podstawowej z oddziałami integracyjnymi - przystosowanie budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych".

Na powyższe zadanie inwestycyjne zawarta została umowa z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej, który jest jednostką organizacyjną Województwa. W ramach umowy dofinansowane zostało:

* wykonanie szybu windowego wewnętrznego wraz z windą osobową przystosowaną dla osób niepełnosprawnych

* przystosowanie pomieszczeń WC wraz z wyposażeniem

* wykonanie podjazdów dla niepełnosprawnych

* dostosowanie otworów drzwiowych do sal lekcyjnych wraz z ich wymianą.

Umowa na realizację powyższego zadania podpisana została przez Gminę Miejską J., natomiast zadanie w całości realizowane było przez Szkołę Podstawową z oddziałami integracyjnymi, dla której środki zostały przyznane. Szkoła Podstawowa z oddziałami integracyjnymi nie jest płatnikiem VAT. Gmina Miejska J. natomiast jest podatnikiem VAT, ale realizowana inwestycja nie ma związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniem podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu pod nazwą "Dofinansowanie robót budowlanych w Szkole Podstawowej z oddziałami integracyjnymi - przystosowanie budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych" nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ponadto jak wskazano w treści wniosku realizowana inwestycja nie ma związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniem podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją programu "Dofinansowanie robót budowlanych w Szkole Podstawowej z oddziałami integracyjnymi - przystosowanie budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych". Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, przede wszystkim zaś prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom podatku VAT. Zatem szkoła, która nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT nie ma możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

W świetle powyższego bez względu na to, czy inwestorem przedmiotowej inwestycji jest Gmina czy szkoła, nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniające do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pod nazwą "Dofinansowanie robót budowlanych w Szkole Podstawowej z oddziałami integracyjnymi - przystosowanie budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych".

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl