IBPP4/443-248/11/JP - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-248/11/JP Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 marca 2011 r. nr IBPP4/443-248/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych współrealizuje projekt pn. "...".

Wydatki powyższego projektu są finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 85% i w 15% z budżetu państwa. Wydatki projektu są w 100% kwalifikowalne. Dofinansowanie otrzymywane jest w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych do Politechniki R wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Przedmiotem projektu jest realizacja prac badawczych w branży lotniczej ukierunkowanych na dziedziny, które mają decydujący wpływ na poprawę pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki. Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum C, które składa się z 11 jednostek naukowych oraz reprezentującego przemysł Stowarzyszenia "...".

Liderem - Koordynatorem projektu jest Politechnika R, która jest Beneficjentem Projektu oraz współwykonawcą zadań badawczych, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Politechnika C jako Partner zawarła z Politechniką R (Koordynatorem) umowę bilateralną do umowy konsorcjum, na mocy której jest współwykonawcą dwóch spośród piętnastu realizowanych przez Konsorcjum zadań badawczych (zadanie nr 8 oraz zadanie nr 15).

W ramach projektu ponoszone są wydatki na: materiały i surowce, oprogramowanie do badań, zakup wyposażenia laboratoryjnego, usługi badawcze, ekspertyzy, analizy i raporty, zakup profesjonalnych opracowań, dostęp do baz danych i źródeł informacji naukowej, delegacje i konferencje, catering, wynajem sal, zakup materiałów biurowych, zakup usług informatycznych, ochronę patentową wraz z doradztwem, promocje projektu, w których to zawarty jest podatek VAT.

Prowadzona będzie działalność naukowo-badawcza wynikająca z celów statutowych uczelni, przewiduje się udostępnianie wyników badań na równych zasadach dla wszystkich zainteresowanych podmiotów. Wszystkie zakupione w ramach projektu składniki majątkowe Politechnika wykorzysta wyłącznie na cele związane z jego realizacją.

W ramach realizacji projektu nie przewiduje się osiągnięcia dochodu zgodnie z zapisem umowy bilateralnej:

* § 1 pkt 2. Zgodnie z warunkami realizacji tego typu projektu kluczowego projekt w całości pokrywa koszty kwalifikowalne badań naukowych, nie generuje dochodu i pozwala osiągnąć cele główne projektu: - zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce poprzez realizację prac B+R w kierunkach uznanych za priorytetowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Projekt współfinansuje osiąganie podstawowych celów projektu w oparciu o wyniki realizowanych zadań badawczych: generowanie rozwiązań innowacyjnych, patentów, publikacji naukowych, osiąganie stopni naukowych (mgr, dr, dr hab.) w jednostkach Koordynatora i Partnerów Konsorcjum, tworzenie nowych miejsc pracy związanych z działalnością B+R, zakup aparatury naukowo-badawczej. W oparciu o zapisy ww. umowy bilateralnej dysponentem praw do efektów badań będą Koordynator - Politechnika R i/lub Partner (Partnerzy) Stowarzyszenie C wspólnie lub w konfiguracji zależnej od tego, w którym podmiocie będzie realizowane dane zadanie badawcze, w wyniku którego powstanie dany rezultat i produkt (np. utwór objęty prawami autorskimi zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zgłoszenie patentowe, publikacja). Prawo własności rezultatów tych badań naukowych, prawa własności intelektualnej do rezultatów badań oraz prawo uzyskania przychodów ze sprzedaży rezultatów badań uzyskanych przy realizacji projektu zachowują Partnerzy i Koordynator.

* § 7 umowy bilateralnej: ochrona dóbr intelektualnych.

1.

Koordynator i Partner zobowiązują się do udostępnienia wyników badań uzyskanych w ramach Projektu wszystkim podmiotom na rynku na takich samych zasadach rynkowych i tych samych prawach (bez zakłócenia konkurencji i zasad wolnego rynku),

2.

autorskie prawa majątkowe do utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, powstałych w trakcie realizacji Projektu będących jego wynikiem przysługiwać będą Koordynatorowi i/lub Partnerom wspólnie w przypadku współautorstwa, na zasadach, określonych wymienioną ustawą,

3.

prawo do uzyskania patentu na wynalazek, do uzyskania prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego powstałych w trakcie realizacji projektu lub będących jego wynikiem przysługuje Koordynatorowi i Partnerom, którzy brali udział w stworzeniu danego wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego w proporcji uzgodnionej, odpowiadającej ich wkładowi w jego stworzenie, na zasadach określonych ustawą - Prawo własności przemysłowej,

4.

prawo do uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy dla produktu będącego wynikiem realizacji Projektu przysługuje Koordynatorowi i Partnerom, którzy są twórcami tego produktu na zasadach określonych ustawą - Prawo własności przemysłowej,

5.

prawo do uzyskania prawa ochronnego do loga Projektu przysługuje Koordynatorowi. Koordynator zobowiązuje się do nieodpłatnego udostępnienia loga wszystkim Uczestnikom Konsorcjum na zasadach odrębnie określonych przez Koordynatora. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako Instytucja Pośrednicząca występuje jako strona finansująca realizację projektu, a wyniki prac badawczych nie będą stanowiły własności Ministerstwa.

Projekt nie ma charakteru dochodowego i w fazie realizacji nie będzie generował przychodu. W projekcie zakłada się, że w ciągu 5 lat po zakończeniu realizacji projektu następować będzie wdrażanie wyników prac w przemyśle. Z tego tytułu mogą być generowane przychody z tytułu opłat licencyjnych.

Założono, iż komercjalizacja efektów projektu nastąpi po roku 2013 i odbywać się będzie poprzez realizację projektów celowych zamawianych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Drugą zakładaną formą komercjalizacji projektu jest realizacja sprzedaży licencji i realizacja usług badawczych na rzecz firm z sektora lotniczego, na warunkach nie ograniczających konkurencji.

Wskaźniki rezultatu dla całego projektu zgodnie z wnioskiem złożonym przez Politechnikę kształtują się następująco:

Wskaźnik rezultatu

* liczba wdrożeń powstałych w wyniku realizacji strategicznych programów badawczych (jeśli dotyczy) - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 0,

* liczba wdrożeń powstałych w wyniku realizacji projektu badawczego (jeśli dotyczy) - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 18,

* liczba skomercjalizowanych wyników badań B+R wykonanych w jednostce naukow - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 15,

* liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy (EP - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 19,6,

* liczba utworzonych nowych etatów badawczych - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 22,5 (4),

* liczba zgłoszeń patentowych jako efekt realizacji przedsięwzięcia - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 60,

* liczba publikacji powstałych w efekcie realizacji projektu - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 410,

* liczba stopni naukowych (w podziale) uzyskanych bezpośrednio w związku z realizowanym projektem - rok 2013, wartość docelowa wskaźnika 182 (Dr - 64, Hab. 12, Mgr 106).

Obligatoryjny wskaźnik liczba patentów obejmuje finansowanie kosztów zgłoszeń patentowych. Zakłada się, że po zakończeniu projektu z każdego przyznanego patentu mogą być w przyszłości generowane przychody z opłat licencyjnych, sprzedaży, dzierżawy. Nabywcą towarów i usług są podmioty prowadzące w swoim imieniu i na swoją rzecz postępowania przetargowe tj. Politechnika C jako Partner. Na podstawie umowy bilateralnej w oparciu o indywidualnie ustalony harmonogram uczelnia otrzymuje środki finansowe od Koordynatora Projektu.

Politechnika C jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Uczelnia prowadzi działalność zwolnioną, niepodlegającą podatkowi VAT jak i opodatkowaną, a więc działalność zarówno nieuprawniającą jak i uprawniającą do odliczania podatku naliczonego. Proporcja za rok 2009 przekracza 2%.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 7 kwietnia 2011 r. sformułowanie, że projekt nie ma charakteru dochodowego oznacza, że w okresie realizacji nie będzie on generował przychodu. Jednocześnie w okresie trwałości projektu tj. 5 lat od jego zakończenia następować będzie komercjalizacja wyników prac.

Nieodpłatne formy udostępniania efektów projektu:

* publikowanie wyników projektu w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych,

* publikowanie wyników projektu w materiałach konferencyjnych,

* udostępnianie wyników prac doktorskich i habilitacyjnych poprzez możliwość zapoznania się z nimi w Bibliotece Głównej Politechniki,

* udostępnienie zainteresowanym podmiotom rezultatów badań nieodpłatnie, pod warunkiem, że podmiot ten będzie wykorzystywał te wyniki w praktyce-dokumentacja projektowa nie wymienia konkretnych form prawnych nieodpłatnego udostępniania wyników badań, a zatem decydował będzie o tym Partner i Koordynator a nastąpi to w formach dopuszczalnych obowiązującymi przepisami prawa np. nieodpłatne udzielenie prawa do korzystania z wyników badań.

Odpłatne formy udostępniania efektów projektu:

* sprzedaż licencji z tytułu posiadanych patentów,

* sprzedaż publikacji wydanych przez Wydawnictwo Politechniki,

* sprzedaż prawa własności do wyników badań na rzecz zainteresowanych podmiotów,

* udzielenie prawa do użytkowania wyników badań,

* leasing wyników badań na rzecz zainteresowanych podmiotów,

* odpłatne udzielenie praw z patentu na rzecz zainteresowanych podmiotów,

* realizacja usług badawczych dla firm z sektora lotniczego na warunkach nie ograniczających konkurencji.

W zależności od rodzaju publikacji powstałe publikacje będą udostępniane odpłatnie, nieodpłatnie oraz będą ogólnodostępne.

Efekty projektu będą wykorzystywane do następujących kategorii czynności:

* czynności opodatkowanych - sprzedaż licencji, sprzedaż publikacji, sprzedaż praw własności do wyników badań, udzielenie prawa do użytkowania wyników badań, leasing, realizacja usług badawczych dla firm z sektora lotniczego na warunkach nie ograniczających konkurencji,

* czynności zwolnionych (usługi edukacyjne) - wskaźniki rezultatu obejmują uzyskanie stopni naukowych mgr, dr,

* czynności nieopodatkowanych (wykorzystanie efektów projektu do prowadzenia badań naukowych).

Brak jest jednoznacznej możliwości przypisania zakupów do określonego rodzaju działalności. Wszystkie zakupy służą osiągnięciu założonych wskaźników rezultatu, którymi są publikacje, stopnie naukowe oraz patenty.

Informacja iż " Proporcja za rok 2009 przekracza 2%" dotyczy proporcji określonej w art. 90 ust. 2-8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uczelni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodne z art. 86 ust. 1 ww. ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku podatku naliczonego (zakupów) z czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W trakcie realizacji projekt nie będzie generował dochodu. Przewidywane wskaźniki rezultatu obejmują uzyskanie bezpośrednio w związku z realizowanym projektem stopni naukowych (mgr, dr, dr habilitowany), patentów oraz publikacji.

Po okresie realizacji założona jest również komercjalizacja efektów projektu poprzez udostępnianie wyników badań dla wszystkich zainteresowanych podmiotów na równych zasadach (np. udzielenie licencji).

Brak jest jednoznacznej możliwości przypisania zakupów do określonego rodzaju działalności gdyż osiągane rezultaty (publikacje, stopnie naukowe oraz patenty) są ze sobą powiązane.

Uczelnia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ma więc prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją tego projektu za pomocą wskaźnika proporcji określonego w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy. W ust. 4 art. 90 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu d kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Na podstawie ww. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych współrealizuje projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu jest realizacja prac badawczych w branży lotniczej ukierunkowanych na dziedziny, które mają decydujący wpływ na poprawę pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki. Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum, które składa się z 11 jednostek naukowych oraz reprezentującego przemysł Stowarzyszenia.

Prowadzona będzie działalność naukowo-badawcza wynikająca z celów statutowych uczelni, przewiduje się udostępnianie wyników badań na równych zasadach dla wszystkich zainteresowanych podmiotów. Wszystkie zakupione w ramach projektu składniki majątkowe Politechnika wykorzysta wyłącznie na cele związane z jego realizacją.

Politechnika C jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, prowadzi działalność zwolnioną, niepodlegającą podatkowi VAT jak i opodatkowaną, a więc działalność zarówno nieuprawniającą jak i uprawniającą do odliczania podatku naliczonego. Proporcja za rok 2009, określona w art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT, przekracza 2%.

Efekty projektu będą wykorzystywane do następujących kategorii czynności:

* czynności opodatkowanych - sprzedaż licencji, sprzedaż publikacji, sprzedaż praw własności do wyników badań, udzielenie prawa do użytkowania wyników badań, leasing, realizacja usług badawczych dla firm z sektora lotniczego na warunkach nie ograniczających konkurencji,

* czynności zwolnionych (usługi edukacyjne) - wskaźniki rezultatu obejmują uzyskanie stopni naukowych mgr, dr,

* czynności nieopodatkowanych (wykorzystanie efektów projektu do prowadzenia badań naukowych).

Brak jest jednoznacznej możliwości przypisania zakupów do określonego rodzaju działalności. Wszystkie zakupy służą osiągnięciu założonych wskaźników rezultatu, którymi są publikacje, stopnie naukowe oraz patenty.

Zatem stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione) oraz wykonuje czynności niepodlegające podatkowi VAT, zatem mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związany z realizowanym projektem poszczególnym rodzajom działalności.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

I tak w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, należy wydzielić tę ich część, która nie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Podkreślić bowiem należy, iż po zakończeniu realizacji projektu będzie on generować obrót opodatkowany i zwolniony. W zależności od stanu faktycznego struktura sprzedaży uzyskana przez Wnioskodawcę może się zmieniać i rzeczywisty poziom wskaźnika korekty znany będzie Podatnikowi po zakończeniu każdego roku podatkowego. Zatem konieczna będzie korekta odliczonego wcześniej podatku naliczonego.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją tego projektu za pomocą wskaźnika proporcji określonego w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, uznać należy za nieprawidłowe, bowiem możliwość zastosowania proporcji znajduje uzasadnienie tylko w odniesieniu do czynności objętych działaniem ustawy o VAT (zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych) z wyłączeniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl