IBPP4/443-245/11/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-245/11/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Partnerstwo dla Rozwoju Obszarów Wiejskich) działa na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów:

* ustawy - Prawo o stowarzyszeniach,

* ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

* Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005 str.1).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie przystąpiło do wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

W celu realizacji projektu Stowarzyszenie ponosi koszty związane z działaniem 431 "FUNKCJONOWANIE LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA".

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT naliczonego.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności zarobkowej. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "FUNKCJONOWANIE LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 § 3 ust. 2 pkt 2 podatek VAT naliczony jest kosztem kwalifikowanym i podlega refundacji w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Część wydatków poniesionych na realizację projektu udokumentowanych jest fakturami VAT.

W związku z realizacją projektu dokonywane są zakupy towarów i usług niezbędne do prawidłowego funkcjonowania biura zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłat pomocy finansowej w ramach "Funkcjonowania lokalnej grupy działania" z późn. zm., są to koszty: materiałów biurowych, najem i utrzymanie pomieszczeń, opłat energii elektrycznej i wody, sprzętu komputerowego, opłaty telekomunikacyjne, wydruk materiałów promocyjnych itp.

Efekt końcowy projektu wynika ze specyfiki działań osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 i jest efektem niematerialnym. Efektem projektu będzie aktywizacja lokalnej społeczności, propagowanie rozwoju społeczno gospodarczego obszaru. Zaktywizowanie mieszkańców wokół wspólnych celów. Projekt ma przyczynić się do zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Projekt ma za zadanie wsparcie mieszkańców i podmiotów zainteresowanych rozwojem obszaru w pozyskiwaniu środków m.in. z PROW 2007-2013 (np. przez doradztwo, udzielanie informacji).

Beneficjentami projektu są mieszkańcy obszaru objętego projektem.

Wnioskodawca to stowarzyszenie typu non profit, którego działalność jest nie nastawiona na zysk. Korzystanie z projektu również jest nieodpłatne. Sprzedaż jakichkolwiek efektów projektu byłaby niezgodna z prawem, projektodawca w wyniku realizacji projektu nie osiąga jakichkolwiek przychodów. Realizacja projektu nie ma jakiegokolwiek związku z czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, w związku z tym Wnioskodawca nie wystawia faktur sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

W celu realizacji projektu Wnioskodawca ponosi koszty związane z działaniem 431 "FUNKCJONOWANIE LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA".

Wnioskodawca nie prowadzi działalności zarobkowej.

W związku z realizacją projektu dokonywane są zakupy towarów i usług niezbędne do prawidłowego funkcjonowania biura.

Wnioskodawca to stowarzyszenie typu non profit, którego działalność jest nie nastawiona na zysk. Korzystanie z projektu również jest nieodpłatne. Realizacja projektu nie ma jakiegokolwiek związku z czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Wypada w tym miejscu zauważyć, że w przepisach o podatku od towarów i usług nie występuje pojęcie "płatnika podatku VAT", a jedynie "podatnika podatku VAT". Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, a zatem dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl