IBPP4/443-240/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-240/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 2 lipca 2013 r.) oraz pismem z dnia 22 lipca 2013 r. (data wpływu 25 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% podatku dla wykonywanych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% podatku dla wykonywanych usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2013 r. oraz pismem z dnia 22 lipca 2013 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 czerwca 2013 r. oraz 11 lipca 2013 r. znak: IBPP4/443-240/13/EK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą "X" na terenie Polski pod adresem wskazanym powyżej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza świadczyć usługę polegającą na szlifowaniu kamieni szlachetnych (kod PKD 32.12.Z), przy czym dostawcą kamieni i ich odbiorcą po wykonaniu usługi będzie podmiot posiadający siedzibę na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Podmiot ten nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski. Prowadzi natomiast samodzielnie działalność gospodarczą (produkcyjną i handlową) poza granicami Polski. Na terenie USA, gdzie podmiot posiada siedzibę, nie jest on płatnikiem podatku o charakterze podobnym do podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż zamierza świadczyć usługi Przedsiębiorcy mającemu siedzibę w USA polegające na szlifowaniu kamieni szlachetnych według wzoru dostarczonego przez Przedsiębiorcę z USA, który to Przedsiębiorca za wykonane usługi będzie Wnioskodawcy płacił umówione wynagrodzenie. Kamienie będą dostarczane przez Przedsiębiorcę z USA za pośrednictwem Przedsiębiorcy mającego siedzibę w Belgii. Przedsiębiorca z USA będzie bowiem nabywał kamienie za pośrednictwem Przedsiębiorcy belgijskiego. Przedsiębiorca z USA będzie właścicielem przedmiotowych kamieni. Po wykonaniu usługi przez Wnioskodawcę kamienie odbierze na zlecenie Przedsiębiorcy z USA ten sam Przedsiębiorca mający siedzibę w Belgii i przekaże je Przedsiębiorcy z USA. Dokumenty odprawy celnej sprowadzenia towaru na teren Unii Europejskiej oraz jego wywiezienia poza teren Unii Europejskiej posiada zatem Przedsiębiorca mający siedzibę w Belgii.

Wnioskodawca będzie zatem jedynie wykonawcą usługi, nie będzie miał prawa rozporządzania kamieniami jak właściciel. Nie będzie też sprowadzał bezpośrednio kamieni spoza terenu Unii Europejskiej ani też bezpośrednio ich wywoził poza teren Unii Europejskiej. Czynności te wykona na zlecenie właściciela kamieni tj. Przedsiębiorcy z USA Przedsiębiorca belgijski. Wnioskodawcę będzie łączyć umowa wyłącznie z Przedsiębiorcą amerykańskim i z nim będą prowadzone wszelkie rozliczenia. Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie przed upływem 60 dni od daty wykonania usługi. Należność za usługę zostanie przekazana przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy w banku mającym siedzibę w Polsce. Dokumenty potwierdzające wywóz towaru (kamieni po oszlifowaniu według wzoru dostarczonego przez Przedsiębiorcę z USA) poza teren Unii Europejskiej będzie posiadał Przedsiębiorca belgijski, który będzie przekazywał ten towar wspomnianemu powyżej Przedsiębiorcy z USA.

Podsumowując, Wnioskodawca dokona przetworzenia i uszlachetniania towaru stanowiącego własność Przedsiębiorcy mającego siedzibę w USA i tenże Przedsiębiorca (nie posiadający siedziby ani oddziałów na terenie Unii Europejskiej) odbierze towar, który opuści teren Unii Europejskiej. Po opuszczeniu terenu Unii Europejskiej Przedsiębiorca z USA będzie nim rozporządzał według swoich potrzeb.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z tym, iż przedmiotem usługi, którą zamierza świadczyć Wnioskodawca, będą towary dostarczane spoza Unii Europejskiej przez podmiot nie mający siedziby na terenie Polski jak również Unii Europejskiej oraz będą odbierane przez ten podmiot i wywożone poza terytorium Unii Europejskiej, czy wynagrodzenie Wnioskodawcy za wykonane usługi podlega stawce podatku VAT w wysokości 0%.

W ocenie Wnioskodawcy - jego wynagrodzenie za opisane powyżej usługi winno być objęte stawką podatku VAT wynoszącą 0%. Usługa polegająca na szlifowaniu kamieni szlachetnych mieści się w pojęciu usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów, które - w myśl art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług - są objęte zerową stawką podatku VAT. Szlifowanie kamieni szlachetnych jest - w ocenie Wnioskodawcy ich uszlachetnianiem, a także w pewnym sensie przetworzeniem. Uszlachetnianie polega na ulepszeniu właściwości danego surowca lub produktu przez poddanie go odpowiedniej obróbce. Szlifowanie kamieni szlachetnych jest ich obróbką, która ma na celu ulepszenie ich właściwości przez podniesienie wartości i walorów użytkowych jak również estetycznych. Jest to też proces przetworzenia, gdyż w wyniku tej czynności następuje zmiana wyglądu kamienia.

Prowadzona przez podatnika działalność będzie się mieścić także - zdaniem podatnika - w hipotezie art. 83 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik bowiem wykonywał będzie usługę na zlecenie Przedsiębiorcy mającego siedzibę poza granicami Unii Europejskiej, w odniesieniu do towarów sprowadzonych z państwa trzeciego, jak również towar po wykonaniu usługi zostanie odebrany przez tego Przedsiębiorcę i wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie zaś do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi Przedsiębiorcy mającemu siedzibę w USA polegające na szlifowaniu kamieni szlachetnych. Kamienie będą dostarczane przez Przedsiębiorcę z USA za pośrednictwem Przedsiębiorcy mającego siedzibę w Belgii. Przedsiębiorca z USA będzie bowiem nabywał kamienie za pośrednictwem Przedsiębiorcy belgijskiego. Przedsiębiorca z USA będzie właścicielem przedmiotowych kamieni. Po wykonaniu usługi przez Wnioskodawcę kamienie odbierze na zlecenie Przedsiębiorcy z USA ten sam Przedsiębiorca mający siedzibę w Belgii i przekaże je Przedsiębiorcy z USA. Dokumenty odprawy celnej sprowadzenia towaru na teren Unii Europejskiej oraz jego wywiezienia poza teren Unii Europejskiej posiada zatem Przedsiębiorca mający siedzibę w Belgii.

Kontrahent nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski. Prowadzi natomiast samodzielnie działalność gospodarczą (produkcyjną i handlową) poza granicami Polski. Na terenie USA, gdzie podmiot posiada siedzibę, nie jest on płatnikiem podatku o charakterze podobnym do podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego podkreślić należy, iż od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Kwestia ta została w ustawie o podatku od towarów i usług uregulowana w rozdziale 3 Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług, działu V.

Na mocy art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zatem, stwierdzić należy, że kontrahent Wnioskodawcy spełnia definicję podatnika, zawartą w art. 28a ustawy.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n ustawy.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Ustawodawca wprowadzając wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy wyłączenia, wymienił przypadki, dla których występuje inne niż określone w tym artykule miejsce świadczenia usług.

Dokonując analizy tego przepisu stwierdzić należy, że zawarte w nim wyłączenia nie mają zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia przedmiotowych usług należy ustalić więc na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w art. 28b ust. 1.

Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług uszlachetniania sprowadzonego do kraju towaru, świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, jest terytorium kraju, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli terytorium Stanów Zjednoczonych.

Zatem przepis art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy nie ma w tym przypadku zastosowania, bowiem miejscem opodatkowania świadczonej usługi będą Stany Zjednoczone.

Tym samym usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl