IBPP4/443-235/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-235/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) oraz z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług parkingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług parkingowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) oraz pismem z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011 r. znak: IBPP4/443-235/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy m.in. usługi obsługi parkingowej. W ramach tej działalności Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zakresie pobierania opłat parkingowych przy pomocy stosownych urządzeń parkingowych, składających się z urządzeń wjazdu oraz urządzeń wyjazdu, rogatek (szlabanów), kas ręcznych i kas automatycznych. Działanie urządzeń parkingowych, które będą stosowane zostało przetestowane. Całość dokonywanej obsługi parkingowej jest w pełni zautomatyzowana. Urządzenia wjazdu wydają za każdym razem stosowne bilety. Działanie systemu nadzoruje jednostka centralna, w której to generowane są wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu: taryf, obrotu, ilości wpuszczonych samochodów, ilości wjazdów i wyjazdów awaryjnych, działania poszczególnych urządzeń, ilości wydanych kart, itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. Cały system jest zabezpieczony przed możliwością ingerencji w dane systemu przez osoby do tego nieupoważnione (np. pracowników obsługi parkingu).

W piśmie z dnia 25 lutego 2011 r. dodatkowo wskazano, że Wnioskodawca nie świadczył do tej pory usług parkingowych, tj. usług polegających na pobieraniu opłat za korzystanie z parkingu. Dotychczasowe usługi obsługi parkingowej polegały m.in. na serwisowaniu urządzeń parkingowych.

W piśmie z dnia 6 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej działalności obsługiwać będzie parkingi zarówno za pomocą "kas ręcznych" jak i w pełni zautomatyzowanych, tj. niektóre parkingi obsługiwane będą przez pracowników i wówczas należności za usługi parkingowe będą inkasowane przez tych pracowników i ewidencjonowane za pomocą kas fiskalnych, natomiast niektóre parkingi będą w pełni zautomatyzowane, tj. będą tam znajdować się tylko urządzenia automatyczne, bez obsługi pracowniczej, które będą pobierać opłaty za usługi parkingowe; te automatyczne urządzenia będą wydawać klientom bilety, pobierać w systemie bezobsługowym należność w bilonie lub banknotach lub innej formie bezgotówkowej. Cały system automatyczny nadzoruje jednostka centralna, które daje możliwość wygenerowania wszelkich raportów, co do ilości wjazdów, wyjazdów, ilości wydanych kart, itp. W automatycznym urządzeniu nie ma możliwości podłączenia drukarki fiskalnej, ponieważ w Polsce nie ma takiego urządzenia do automatów bezobsługowych. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy zatem możliwości stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu dot. usług parkingowych przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do parkingu, który jest obsługiwany tylko i wyłącznie za pomocą urządzeń automatycznych, o których mowa wyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu dotyczącego usług parkingowych przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy korzystaniu z wyżej opisanych urządzeń będzie przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług parkingowych dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania to m.in. poz. 40 "Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zaplata dotyczyła".

Zwolnienie będzie przysługiwało zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, tj. do dnia 31 grudnia 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji należy wyjaśnić, że organ podatkowy odniósł się wyłącznie do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenia usług parkingowych na parkingach w pełni zautomatyzowanych, bowiem Wnioskodawca w piśmie z dnia 6 maja 2011 r. jednoznacznie wskazał, że jego wątpliwości co do stosowania przepisów podatkowych powstały na tym gruncie.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 40 wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła

- przy czym zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje świadczyć usługi w zakresie pobierania opłat parkingowych przy pomocy stosownych urządzeń parkingowych, składających się z urządzeń wjazdu oraz urządzeń wyjazdu, rogatek (szlabanów), i kas automatycznych. Całość dokonywanej obsługi parkingowej jest w pełni zautomatyzowana. Urządzenia wjazdu wydają za każdym razem stosowne bilety. Działanie systemu nadzoruje jednostka centralna, w której to generowane są wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu: taryf, obrotu, ilości wpuszczonych samochodów, ilości wjazdów i wyjazdów awaryjnych, działania poszczególnych urządzeń, ilości wydanych kart, itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. Cały system jest zabezpieczony przed możliwością ingerencji w dane systemu przez osoby do tego nieupoważnione (np. pracowników obsługi parkingu).

Spółka do tej pory nie świadczyła usług parkingowych, tj. usług polegających na pobieraniu opłat za korzystanie z parkingu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi parkingowe na parkingach w pełni zautomatyzowanych wyposażonych w urządzenia, które wydają klientom bilety i pobierają w systemie bezobsługowym należność w bilonie, banknotach lub w formie bezgotówkowej korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r. na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 40 załącznika do tego rozporządzenia.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego przy korzystaniu z urządzeń parkingowych automatycznych będzie przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług parkingowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl