IBPP4/443-234/11/AZ - Brak możliwości odzyskania przez miasto podatku VAT w związku z projektem budowy sieci szerokopasmowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-234/11/AZ Brak możliwości odzyskania przez miasto podatku VAT w związku z projektem budowy sieci szerokopasmowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 2 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto realizuje projekt budowy Miejskiej Sieci Szerokopasmowej, którego realizacja podzielona jest na dwa etapy: budowę i rozbudowę Miejskiej Sieci Szerokopasmowej dla miasta G.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest projekt pod nazwą "XXX", stanowiący zgodnie z powyższym jeden z etapów całości przedsięwzięcia.

Realizacja projektu "XXX" dofinansowana będzie ze środków Unii Europejskiej w zakresie Działania 2.1. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (Program Rozwoju Subregionu Centralnego).

Przedmiotem projektu jest rozbudowa sieci szerokopasmowej miasta poprzez zaprojektowanie i budowę rurociągu kablowego i linii światłowodowych.

W ramach realizacji projektu zostanie zbudowana wydajna sieć światłowodowa szkieletowa, spełniająca wymogi sieci następnej generacji. Sieć będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne samorządu i będzie stanowiła bazę do wprowadzenia nowych usług publicznych.

W oparciu o wybudowaną kanalizację teletechniczną punkty węzłowe oraz niezbędną infrastrukturę sieć ta ma zapewnić integrację struktur telekomunikacyjnych miasta. Wybudowaną sieć poprzez punkty styku z operatorami krajowymi łatwo będzie również zintegrować z planowanymi systemami ogólnokrajowymi.

Celem bezpośrednim projektu "XXX" jest poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci, jako zaplecza do wprowadzenia przez miasto nowych usług publicznych.

Właścicielem wszystkich efektów realizacji projektu będzie Miasto i będą one wykorzystywane nieodpłatnie jedynie na potrzeby własne miasta.

Przewidywany okres realizacji projektu to lata 2009-2012.

W ramach realizacji projektu przewiduje się wydatki opodatkowane podatkiem VAT na:

a.

wykonanie dokumentacji budowlano-projektowej;

b.

budowę kanalizacji teletechnicznej oraz ułożenie i montaż kabli światłowodowych;

c.

usługi inżyniera kontraktu;

d.

promocję projektu.

Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z założeniami projektowymi towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu nie będę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizacji opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz wskazane przepisy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu bądź do zwrotu tego podatku, ponieważ nie jest spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki: tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Miasto G jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach realizacji projektu pn "XXX" wykonując zadania publiczne, miasto G zamierza dokonać rozbudowy szerokopasmowej sieci miasta poprzez zaprojektowanie i budowę rurociągu kablowego i linii światłowodowych. Sieć będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne samorządu, stanowiąc bazę do wprowadzenia przez miasto nowych usług publicznych. Właścicielem wszystkich efektów realizacji projektu będzie Miasto. Efekty finalne projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Zatem towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów i przedstawionego stanu faktycznego, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, tym samym podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. W konsekwencji podatnik nie będzie miał prawa również możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Powyższe oznacza, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego pozostaje w ścisłym związku z dokonaniem przez podatnika nabycia towarów i usług w cenie których zawarty jest podatek VAT, którym mógłby być przedmiotem ewentualnego odliczenia.

Podstawową przesłanką pozytywną, której spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną generującą podatek należny. Jest to najistotniejszy warunek umożliwiający podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "Rozbudowa Miejskiej Sieci Szerokopasmowej dla miasta G". Przedmiotem projektu jest rozbudowa sieci szerokopasmowej miasta poprzez zaprojektowanie i budowę rurociągu kablowego i linii światłowodowych.

W ramach realizacji projektu zostanie zbudowana wydajna sieć światłowodowa szkieletowa, spełniająca wymogi sieci następnej generacji. Sieć będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne samorządu i będzie stanowiła bazę do wprowadzenia nowych usług publicznych.

Celem bezpośrednim projektu "XXX" jest poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci, jako zaplecza do wprowadzenia przez miasto nowych usług publicznych. Właścicielem wszystkich efektów realizacji projektu będzie Miasto i będą one wykorzystywane nieodpłatnie jedynie na potrzeby własne miasta.

Zgodnie z założeniami projektowymi towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu nie będę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu nie będę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Powyższe unormowanie zostało utrzymane w niezmienionym brzmieniu w § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), jak również w § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 G po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl