IBPP4/443-234/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-234/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.) oraz z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...." jest:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu na nieruchomości bądź części nieruchomości stanowiącej własność Gminy;

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu na części nieruchomości stanowiącej własność partnera projektu tj. Powiatu.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 16 lutego 2010 r. oraz z dnia 1 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2011 r. Gmina Biała oraz Powiat wspólnie realizują projekt pn. "..." z planowanym dofinansowaniem ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Na mocy zawartego pomiędzy Powiatem a Gminą porozumienia, inwestorem bezpośrednim i beneficjentem środków pozabudżetowych jest Gmina. Przedmiotowy obiekt szkolny składa się z dziewięciu budynków, w których funkcjonują jednostki organizacyjne Gminy: biuro obsługi szkół samorządowych, publiczna szkoła podstawowa, publiczne gimnazjum, publiczne przedszkole i jednostka organizacyjne Powiatu: liceum ogólnokształcące. Budynki posadowione są na działkach nr. Ww. nieruchomości zostały przekazane ww. jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd. Prawo własności nieruchomości posiadają: działka nr o pow. 0.0287 ha została nabyta przez Gminę na własność na podstawie aktu notarialnego z dnia 8 grudnia 2003 r. Działki nr o pow. ha oraz nr o pow. 0.4792 ha - własność Gminy w części 76/100, zostały skomunalizowane na rzecz Gminy na podstawie decyzji Wojewody z 2002 r., natomiast w części 24/100 - własność Powiatu, zostały przekazane Powiatowi na podstawie decyzji Wojewody z 24 kwietnia 2002 r.

Zakres działań planowanych do wykonania z dofinansowaniem ze środków RPO W 2007-2013 obejmuje: ocieplenie stropodachu wraz z niezbędnymi obróbkami kominów oraz nowymi rynnami spustowymi, ocieplenie ścian osłonowych, wymianę luksferów na okna, ocieplenie ścian zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej, wymianę drzwi zewnętrznych, modernizację instalacji grzewczej.

W wyniku realizacji projektu uzyskane zostanie zmniejszenie zużycia energii przez budynki obiektu szkolnego, co będzie skutkować zmniejszeniem emisji szkodliwych substancji do środowiska obszaru Gminy. Z efektów projektu będą korzystać nieodpłatnie uczniowie i pracownicy ww. jednostek organizacyjnych Gminy i Powiatu. Ww. jednostki organizacyjne Gminy i Powiatu nie są płatnikami podatku VAT jako jednostki zwolnione podmiotowo. Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT jest Urząd Miejski. Realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zrealizowaniu projektu zmodernizowane nieruchomości nadal pozostaną w trwałym zarządzie ww. jednostek organizacyjnych Gminy i Powiatu. Przedmiotowy projekt nie generuje dochodu.

W pismach z dnia 16 lutego 2010 r. oraz z dnia 1 marca 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Gmina planuje realizację projektu:

* na nieruchomości bądź części nieruchomości stanowiącej własność Gminy - w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

* na części nieruchomości stanowiącej własność Powiatu - w ramach wykonywania przez Gminę zadań z zakresu właściwości powiatu na podstawie zawartego z Powiatem porozumienia w oparciu o art. 2a cyt ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zgodnie z postanowieniami porozumienia zawartego pomiędzy Gminą a Powiatem, Gmina działa jako inwestor bezpośredni, który zobowiązany jest do prowadzenia spraw związanych z realizacją całości zadania w tym do zawarcia i realizacji umów. Zatem faktury będą wystawiane na Gminę.

Jednostki organizacyjne Gminy i Powiatu otrzymają zmodernizowane nieruchomości w trwały zarząd nieodpłatnie.

Nabywane towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Efekty projektu tj. zmodernizowane obiekty szkolne nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotów tj. sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Powiat zapewni środki finansowe zabezpieczające realizację projektu w części odpowiadającej 24/100 udziału własnego wymaganego wkładu własnego z wyłączeniem wydatków przeznaczonych na zakup oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, które rozliczone zostaną wg kosztów poniesionych na obiekty powiatowe i obiekty gminne.

Powiat będzie przekazywać Gminie środki finansowe w wysokości i terminach wynikających z realizacji kontraktów zgodnie z arkuszem wydatków wynikającym z zawartych umów jednak nie więcej niż do poziomu określonego w porozumieniu.

Zgodnie z § 4 porozumienia za realizację i zarządzanie projektem odpowiedzialna jest Gmina. Gmina realizuje i nadzoruje planowane zakupy, usługi, roboty na zasadzie kontraktów ustalonych w dokumentacji projektu skorygowanych w wyniku postępowań przetargowych.

Uzyskiwanie prawa własności majątku uzyskanego w ramach projektu określono § 6 ust. 1 porozumienia, w którym postanowiono, co następuje:

1.

"Majątek uzyskany w ramach Projektu należy do stron porozumienia w takim stosunku, w jakim posiadają prawa własności do majątku przed rozpoczęciem realizacji projektu."

Powiat będzie przekazywał Gminie środki finansowe z tytułu wkładu własnego. Zaangażowanie własnych środków finansowych jest proporcjonalne do posiadanego prawa własności. Przekazanie produktów nastąpi proporcjonalnie do posiadanego prawa własności, tym samym przekazywanie produktów Powiatowi nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Powiatu.

Dotacja ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na dofinansowanie realizacji przedmiotowego projektu będzie przekazywana inwestorowi bezpośredniemu tj. Gminie. Umowa o dofinansowanie będzie zawierana wyłącznie z Gminą.

Porozumienie w sprawie realizacji wspólnego projektu dotyczy wykonania termomodernizacji obiektu szkolnego (stanowiącego współwłasność Gminy i Powiatu).

Zgodnie z porozumieniem Powiat wyraża zgodę, a Gmina podejmuje się realizacji całego przedsięwzięcia, łącznie z pozyskaniem dofinansowania ze środków RPO Województwa.

Powiat ze swoich środków zrefunduje Gminie poniesione wydatki dotyczące wkładu własnego na zasadach określonych w porozumieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 marca 2010 r.):

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "...." istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 marca 2010 r.), Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu na nieruchomości bądź części nieruchomości stanowiącej własność Gminy;

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu na części nieruchomości stanowiącej własność partnera projektu tj. Powiatu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina (Miasto).

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina (Miasto) i Urząd Gminy (Miasta) powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z treści wniosku wynika, że w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2011 r. Wnioskodawca oraz Powiat wspólnie realizują projekt pn. "...." z planowanym dofinansowaniem ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Na mocy zawartego pomiędzy Powiatem a Gminą porozumienia, inwestorem bezpośrednim i beneficjentem środków pozabudżetowych jest Gmina. Przedmiotowy obiekt szkolny składa się z dziewięciu budynków, w których funkcjonują jednostki organizacyjne Gminy: biuro obsługi szkół samorządowych, publiczna szkoła podstawowa, publiczne gimnazjum, publiczne przedszkole i jednostka organizacyjne Powiatu: liceum ogólnokształcące. Zakres działań planowanych do wykonania z dofinansowaniem ze środków RPO W 2007-2013 obejmuje: ocieplenie stropodachu wraz z niezbędnymi obróbkami kominów oraz nowymi rynnami spustowymi, ocieplenie ścian osłonowych, wymianę luksferów na okna, ocieplenie ścian zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej, wymianę drzwi zewnętrznych, modernizację instalacji grzewczej.

W wyniku realizacji projektu uzyskane zostanie zmniejszenie zużycia energii przez budynki obiektu szkolnego, co będzie skutkować zmniejszeniem emisji szkodliwych substancji do środowiska obszaru Gminy. Z efektów projektu będą korzystać nieodpłatnie uczniowie i pracownicy ww. jednostek organizacyjnych Gminy i Powiatu.

Gmina planuje realizacje projektu:

* na nieruchomości bądź części nieruchomości stanowiącej własność Gminy w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zgodnie z postanowieniami porozumienia zawartego pomiędzy Gminą a Powiatem, Gmina działa jako inwestor bezpośredni, który zobowiązany jest do prowadzenia spraw związanych z realizacją całości zadania w tym do zawarcia i realizacji umów. Faktury będą wystawiane na Gminę.

Jednostki organizacyjne Gminy i Powiatu otrzymają zmodernizowane nieruchomości w trwały zarząd nieodpłatnie.

Nabywane towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Efekty projektu tj. zmodernizowane obiekty szkolne nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotów tj. sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na majątku Wnioskodawcy nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na inwestora bezpośredniego tj. Wnioskodawcę.

Ponadto, jak wskazał w treści wniosku Wnioskodawca, Gmina planuje realizację projektu na części nieruchomości stanowiącej własność Powiatu - w ramach wykonywania przez Gminę zadań z zakresu właściwości powiatu na podstawie zawartego z Powiatem porozumienia w oparciu o art. 2a cyt ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót inwestycyjnych w ramach realizacji projektu w części przypadającej na partnera projektu (Powiat), tj. w zakresie termomodernizacji budynku stanowiącego własność Powiatu należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Ponadto Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.

Stosownie do treści przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, iż koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie "w stanie nieprzetworzonym" odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a cyt. ustawy o samorządzie gminnym gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

W myśl art. 18 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a.

Zatem przejęcie na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy zadania z zakresu właściwości powiatu do realizacji przez gminę skutkuje tym, iż gmina realizuje przejęte zadanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Należy jednak podkreślić, iż przedmiotem porozumienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym może być wyłącznie przekazanie jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu właściwości powiatu określone na podstawie przepisów prawa materialnego. Nie może być przedmiotem porozumienia wspólne wykonywanie zadania publicznego przez powiat i gminę.

Jak wynika z treści wniosku, Powiat zapewni środki finansowe zabezpieczające realizację projektu w części odpowiadającej 24/100 udziału własnego wymaganego wkładu własnego z wyłączeniem wydatków przeznaczonych na zakup oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, które rozliczone zostaną wg kosztów poniesionych na obiekty powiatowe i obiekty gminne.

Powiat będzie przekazywać Gminie środki finansowe w wysokości i terminach wynikających z realizacji kontraktów zgodnie z arkuszem wydatków wynikającym z zawartych umów jednak nie więcej niż do poziomu określonego w porozumieniu.

Zgodnie z § 4 porozumienia za realizację i zarządzanie projektem odpowiedzialna jest Gmina. Gmina realizuje i nadzoruje planowane zakupy, usługi, roboty na zasadzie kontraktów ustalonych w dokumentacji projektu skorygowanych w wyniku postępowań przetargowych.

Uzyskiwanie prawa własności majątku uzyskanego w ramach projektu określono § 6 ust. 1 porozumienia, w którym postanowiono, co następuje:

1.

"Majątek uzyskany w ramach Projektu należy do stron porozumienia w takim stosunku, w jakim posiadają prawa własności do majątku przed rozpoczęciem realizacji projektu."

Powiat będzie przekazywał Gminie środki finansowe z tytułu wkładu własnego. Zaangażowanie własnych środków finansowych jest proporcjonalne do posiadanego prawa własności. Przekazanie produktów nastąpi proporcjonalnie do posiadanego prawa własności, tym samym przekazywanie produktów Powiatowi nastąpi proporcjonalnie do zaangażowania finansowego Powiatu.

Dotacja ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na dofinansowanie realizacji przedmiotowego projektu będzie przekazywana inwestorowi bezpośredniemu tj. Gminie. Umowa o dofinansowanie będzie zawierana wyłącznie z Gminą.

Porozumienie w sprawie realizacji wspólnego projektu dotyczy wykonania termomodernizacji obiektu szkolnego (stanowiącego współwłasność Gminy i Powiatu).

Zgodnie z porozumieniem Powiat wyraża zgodę, a Gmina podejmuje się realizacji całego przedsięwzięcia, łącznie z pozyskaniem dofinansowania ze środków RPO Województwa.

Powiat ze swoich środków zrefunduje Gminie poniesione wydatki dotyczące wkładu własnego na zasadach określonych w porozumieniu.

W związku z faktem, iż partner projektu - Powiat z tytułu przekazanych przez Wnioskodawcę robót budowlanych zobowiązany jest do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazania udziału własnego na rzecz Gminy), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnera projektu - Powiatu.

A zatem z uwagi na fakt, iż roboty inwestycyjne zostaną bezpośrednio wykonane w części na majątku Powiatu, który uczestniczy w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest inwestorem bezpośrednim projektu, roboty związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy roboty inwestycyjne realizowane są bezpośrednio na majątku Powiatu, będącego partnerem projektu - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Powiatu.

A zatem koszty zakupu robót budowlanych, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Powiat) niż podmiot obciążony (Gmina) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnera projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu robót budowlanych przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla partnera projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Gmina występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (inwestor bezpośredni) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku Powiatu, dokonywanego w ramach projektu pn. "...". Jednocześnie jest zobowiązany - jako świadczący usługę - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. "..." w części, w jakiej jest ona związana z realizacją projektu na majątku Powiatu, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż usług dla partnera projektu).

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu tj. w zakresie wykonania robót na majątku Gminy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu w całości lub w części, uznać należy za:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu na nieruchomości bądź części nieruchomości stanowiącej własność Gminy;

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu na części nieruchomości stanowiącej własność partnera projektu tj. Powiatu.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy konsekwencji prawnopodatkowych Wnioskodawcy, tj. Gminy, natomiast nie dotyczy ewentualnego prawa do odliczenia podatku przez partnera Projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl