IBPP4/443-232/13/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-232/13/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (złożono osobiście 27 maja 2013 r.), poprzedzonym pismem z dnia 7 maja 2013 r. przekazanym do tut. Organu z Urzędu Skarbowego (data wpływu 17 maja 2013 r.), które następnie zostały uzupełnione pismem z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) oraz pismem z dnia 5 sierpnia (złożono osobiście 5 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. złożono osobiście do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Ww. wniosek został poprzedzony pismem z dnia 7 maja 2013 r. przekazanym do tut. Organu z Urzędu Skarbowego (data wpływu 17 maja 2013 r.), które następnie zostały uzupełnione pismem z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) oraz pismem z dnia 5 sierpnia (złożono osobiście 5 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przygotowując się do handlowej działalności gospodarczej bierze pod uwagę dostarczanie produktu "rozcieńczalnik spirytusowy" do krajów Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotoych dostaw towarów. Stosując się do prawa podatkowego w szczególności do ustawy o podatku od towarów i usług oraz spełniając wszystkie wymogi zawarte w art. 42 ust. 1 pkt 1 tj. sam będąc czynnym podatnikiem podatku VAT UE, posiadając nadany przez urząd skarbowy numer, dokona dostawy "rozcieńczalnika spirytusowego" na rzecz nabywcy - kontrahenta - posiadającego aktualny i właściwy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowanych nadany przez państwo członkowskie ze stosownym dwuliterowym kodem oraz Wnioskodawca podał i zapisał na fakturze swój numer VAT UE oraz numer VAT UE nabywcy. Nabywca potwierdził dostawę podpisem na fakturze VAT, że otrzymał towar.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

- przed złożeniem deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy dla właściwego urzędu skarbowego posiadał będzie dokumentację potwierdzającą wywóz towarów "rozcieńczalnik spirytusowy" z terenu kraju oraz dokumenty potwierdzające dostarczenie do nabywcy w kraju Unii Europejskiej.

Dokumentacja potwierdzająca dostawę wewnątrzwspólnotową to:

* dokumenty przewozowe od przewoźnika - spedytora któremu Wnioskodawca zleci transport towaru takie jak: dokument CMR, potwierdzenie odbioru przez odbiorcę unijnego, zlecenie oraz kartę przewozu.

* kopię faktury z wyszczególnieniem na niej ilości sprzedawanego towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru "rozcieńczalnik spirytusowy" do kraju Unii Europejskiej skorzysta ze stawki podatku od towarów i usług "0%".

Zdaniem Wnioskodawcy, taka wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru "rozcieńczalnik spirytusowy" spełniająca wymogi dokumentujące przemieszczenie towaru z kraju do odbiorcy w kraju Unii Europejskiej i jego odbiór, pozwalają na zastosowanie stawki podatku VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W świetle art. 42 ust. 1 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Dowodami o których mowa w ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z ust. 3 powołanego, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

* dokumenty przewozowe otrzymane przez przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

* specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Natomiast w przypadku, gdy dokumenty wymienione w cyt. wyżej art. 42 ust. 3 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami w świetle art. 42 ust. 11 ustawy, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, a w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;

3.

określenie towarów i ich ilości;

4.

potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

5.

rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego. (art. 42 ust. 4 ustawy o VAT)

Analiza regulacji dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy pozwala na wskazanie dwóch podstawowych warunków, od spełnienia których uzależnione jest potraktowanie danej czynności jako dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pierwszy z tych warunków dotyczy aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i zostanie tam faktycznie opodatkowana.

Drugi z warunków dotyczy aspektu faktycznego transakcji tj. udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go w ramach dostawy w państwie przeznaczenia - jego spełnienie pozwala na przyjęcie, że faktycznie nastąpił wywóz towarów z kraju i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Ten ostatni warunek, od którego spełnienia zależy potraktowanie danej dostawy jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, dotyczy udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go w ramach dostawy w państwie przeznaczenia. Koncentruje się on zatem na faktycznych, a nie prawnych aspektach transakcji. Powyższy warunek został określony wprost w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym ważne jest to, aby posiadane przez podatnika dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca przygotowując się do handlowej działalności gospodarczej bierze pod uwagę dostarczanie produktu "rozcieńczalnik spirytusowy" do krajów Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotoych dostaw towarów. Stosując się do prawa podatkowego w szczególności do ustawy o podatku od towarów i usług oraz spełniając wszystkie wymogi zawarte w art. 42 ust. 1 pkt 1 tj. sam będąc czynnym podatnikiem podatku VAT UE, posiadając nadany przez urząd skarbowy numer, dokona dostawy "rozcieńczalnika spirytusowego" na rzecz nabywcy - kontrahenta - posiadającego aktualny i właściwy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowanych nadany przez państwo członkowskie ze stosownym dwuliterowym kodem oraz Wnioskodawca podał i zapisał na fakturze swój numer VAT UE oraz numer VAT UE nabywcy. Nabywca potwierdził dostawę podpisem na fakturze VAT, że otrzymał towar. Ponadto przed złożeniem deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy dla właściwego urzędu skarbowego Wnioskodawca posiadał będzie dokumentację potwierdzającą wywóz towarów "rozcieńczalnik spirytusowy" z terenu kraju oraz dokumenty potwierdzające dostarczenie do nabywcy w kraju Unii Europejskiej.

Dokumentacja potwierdzająca dostawę wewnątrzwspólnotową to:

* dokumenty przewozowe od przewoźnika - spedytora któremu Wnioskodawca zleci transport towaru takie jak: dokument CMR, potwierdzenie odbioru przez odbiorcę unijnego, zlecenie oraz kartę przewozu.

* kopię faktury z wyszczególnieniem na niej ilości sprzedawanego towaru.

Odnosząc się do wątpliwości Zainteresowanego, wskazać należy, iż jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski i dostarczenia ich do nabywcy w innym kraju UE. Istotą przywołanych przepisów jest przede wszystkim zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze skutki podatkowe, niż w przypadku dostaw krajowych.

Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wywozu towarów w ramach wewnątrzwspólnowej dostawy towarów, realizowanej z udziałem przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że dowodami potwierdzającymi przewóz towarów są następujące dokumenty: dokument przewozowe od przewoźnika - spedytora któremu Wnioskodawca zleci transport towaru np.: dokument CMR, potwierdzenie odbioru przez odbiorcę unijnego, zlecenie, kartę przewozu oraz kopię faktury z wyszczególnieniem na niej ilości sprzedawanego towaru.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca posiada zarówno dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy (dokument przewozowy otrzymany od przewoźnika - spedytora oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku), a także dodatkowe dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 11 ustawy, tj. potwierdzenie odbioru towaru przez nabywcę, zlecenie. Należy więc uznać, że Wnioskodawca dysponuje dowodami, które łącznie potwierdzają dostarczenie towarów nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zatem, Spółka, zarejestrowana jako podatnik VAT-UE, dokonując dostawy towarów na rzecz nabywcy z innego kraju członkowskiego UE, posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, i dysponując ww. dokumentami, jest uprawniona - na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy - do zakwalifikowania przedmiotowej dostawy jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Ponadto informuje się, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga w kwestii zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zarówno dla zapytania z dnia 7 maja 2013 r., które do tutejszego organu zostało przekazane z Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej jak i do wniosku złożonego osobiście do tut. organu w dniu 27 maja 2013 r., gdyż oba pisma Wnioskodawcy dotyczyły jednego zagadnienia w opisie zdarzenia przyszłego, jak również Wnioskodawca w piśmie z dnia 5 sierpnia 2013 r. wskazał, że oczekuje jednej odpowiedzi w powyższym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl