IBPP4/443-231/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-231/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 6 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 10 marca 2009 r.) oraz z dnia 20 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją zadania pn. "Dokumentacja i budowa świetlicy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją zadania pn. "Dokumentacja i budowa świetlicy". Ww. wniosek zostały uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 10 marca 2009 r.) oraz pismem z dnia 20 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług VAT co wynika z art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Planowana jest realizacja zadania inwestycyjnego pod nazwą "Dokumentacja i budowa świetlicy". Do dofinansowania ww. zadania będzie składany wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Załącznikiem do wniosku jest niezbędna indywidualna interpretacja organu podatkowego w sprawie odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu zgłoszonego do przyznania pomocy. W tym przypadku dotyczy to projektu pn. "Dokumentacja i budowa świetlicy". Zadanie inwestycyjne będzie realizowane przez Wnioskodawcę, na którego będą wystawiane faktury VAT. Po zrealizowaniu inwestycji powstały majątek trwały zostanie przyjęty na stan Ośrodka Kultury. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy L., prowadzoną w formie Samorządowej Instytucji Kultury. Ośrodek posiada osobowość prawną,. Prowadzi działalność we własnym imieniu i na własny rachunek. Prawie w 100 % jest dotowany przez Gminę L. Uzyskuje skromne przychody w wysokości ok. 18.000,00 zł rocznie i nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Po zrealizowaniu inwestycji przewiduje się, że przychody ośrodka wzrosną ok. 5.000,00 zł rocznie.

W piśmie z dnia 20 marca 2009 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że nie jest podatnikiem podatku VAT. Wszystkie zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją zadania pn. "Dokumentacja i budowa świetlicy".

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przysługuje podatnikowi wówczas gdy zakupione towary i usługi są przez niego wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w związku z realizacja zadania pn. "Dokumentacja i budowa świetlicy", dlatego nie przysługuje mu prawo obniżenia podatku należnego od kwoty podatku naliczonego z faktur za dokumentację i budowę świetlicy. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT, dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca Będzie realizował zadanie inwestycyjne pn. "Dokumentacja i budowa świetlicy". Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a wszystkie zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl