IBPP4/443-231/08/EJ - Odliczenie podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją przez gminę projektu w zakresie edukacji publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-231/08/EJ Odliczenie podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją przez gminę projektu w zakresie edukacji publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, związanych z realizacją projektu pn. "Poprawa warunków nauczania w Zespole Szkół w P." -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Poprawa warunków nauczania w Zespole Szkół w P.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 stycznia 2009 r. znak: IBPP4/443-231/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Ś. realizowała projekt pn. "Poprawa warunków nauczania w Zespole Szkół w P.", który został wybrany przez Zarząd Województwa P. do dofinansowania z EFRR w ramach Priorytetu III ZPORR 2004-2006. Przedmiotem projektu było dokończenie budowy sali sportowej wraz z zapleczem w Zespole Szkół w P. oraz wykonanie robót budowlanych wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku szkoły. W ramach zadania zrealizowano następujący zakres rzeczowy:

1.

wybudowano salę sportową o wymiarach 30,3m x 18m i wysokości w świetle konstrukcji od 7,25 do 8,75m oraz dwukondygnacyjny trakt, w którego parterze zlokalizowany jest korytarz, a na parterze widownia mieszcząca 123 miejsca siedzące. Część budynku mieszcząca funkcje zaplecza posiada dwie kondygnacje nadziemne i częściowo podpiwniczone. Na parterze zlokalizowane są dwa zespoły szatni, natrysków i sanitariatów dla sportowców - użytkowników głównej sali sportowej, sali zajęć ruchowych i siłowni. Na piętrze znajduje się sala zajęć ruchowych o wymiarach 9,95m x 6,97m oraz siłownia.

2.

w części budynku szkoły wykonano prace termomodernizacyjne tj. elewację budynku szkoły wraz z dociepleniem oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku szkoły i sali sportowej.

W piśmie z dnia 6 lutego 2009 r. Wnioskodawca uzupełniając opis stanu faktycznego wskazał, że realizacja projektu była zadaniem własnym gminy wynikającym z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) - art. 7 ust. 1 pkt 8 - "Zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej". Realizacja projektu pn. "Poprawa warunków nauczania w Zespole Szkół w P." nie miała w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z efektów projektu, a w szczególności z sali sportowej będzie nieodpłatnie korzystała młodzież szkolna. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury, które są związane z realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z przedmiotowych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina zrealizowała projekt polegający na dokończenie budowy sali sportowej wraz z zapleczem w Zespole Szkół w P. oraz wykonanie robót budowlanych wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku szkoły. Realizacja projektu była zadaniem własnym gminy w zakresie edukacji publicznej, wynikającym z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Realizacja projektu nie miała w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z efektów projektu, a w szczególności z sali sportowej będzie nieodpłatnie korzystała młodzież szkolna. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów.

Odnosząc powyższe do przytoczonych przepisów prawa stwierdzić należy, że nabyte usługi związane z realizacją ww. pojektu nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl